Acasă Politic Bucuresti: In atentia prim-ministrului Boc: Licitatii “cu cantec” la Hidroelectrica

Bucuresti: In atentia prim-ministrului Boc: Licitatii “cu cantec” la Hidroelectrica

DISTRIBUIȚI

76339 – 24122008 – Licitatii cu “cantec” la Hidroelectrica. Compania de stat a demarat procedura de achizitie a unor masini de teren. Caracteristicile tehnice pe care trebuiau sa le indeplineasca acestea, prevazute de caietul de sarcini, se pliau perfect pe cele ale unui model de autovehicul realizat de un producator auto japonez. Hidroelectrica a anuntat ca vrea sa cumpere masini in valoare de aproximativ 3.000.000 delei (fara TVA). Achizitiile publice reprezinta o sursa de imbogatire pentru unii dintre “baietii destepti” ai tranzitiei. Legislatia in acest domeniu contine nenumarate lacune care trebuie urgent indepartate. Recent, Centrul pentru Resurse Juridice a identificat nu mai putin de 60 de portite legislative prin care procedura de achizitie publica poate fi cu succes incalcata. Una din aceste metode este includerea in caietul de sarcini a unor specificatii ce favorizeaza din start un anume producator. Reporteri.ro ne-a prezentat un asemenea caz: Societatea Hidroelectrica SA a demarat in urma cu o luna procedura de achizitie publica a unui lot de 10 autovehicule. Institutia respectiva voia astfel sa achizitioneze autoturisme de teren, care trebuiau sa indeplineasca o serie de caracteristici tehnice. Valoarea contractului a fost estimata la suma de 1.400.000 RON, fara TVA, prin urmare masina ce urma sa fie cumparata trebuia sa aiba un pret de circa 40.000 de euro. In continuare, vom arata cum “secretul” acestui contract sta in caracteristicile tehnice incluse in caietul de sarcini, care elimina practic ceilalti posibili ofertanti. Sa prezentam in linii mari solicitarea formulata in caietul de sarcini de catre expertii in achizitii ai societatii Hidroelectrica. Astfel, se dorea ca autoturismul sa aiba sapte locuri, transmisie automata, tractiune nepermanenta, garda la sol minima de 210 mm, masa de tractare minima de 3.000 kg, capacitatea rezervorului de minim 80 l, capacitatea cilindrica a motorului intre 3.000 – 3500 cmc, puterea motorului de minim 160 CP, consumul mixt de maxim 11 litri/100km, sa aiba mai multe dotari, printre care faruri cu xenon, pilot automat, jante din aliaj usor de minim 17 inch, tapiterie interioara din piele, cuva protectie portbagaj etc. In caietul de sarcini se specifica negru pe alb ca oferta trebuie sa fie intocmita pentru modelele de serie cu caracteristici de dotare mai sus mentionate. Orice alta oferta nu va fi luata in considerare. Au fost analizate pe rand modelele fiecarui importator de autoturisme de teren, pentru a gasi ce model se conformeaza cel mai bine solicitarilor din caietul de sarcini. S-a inceput cu producatorii coreeni: Hyundai Santa Fe s-ar apropia de solicitare, dar capacitatea rezervorului este de fix 78 de litri si nu de 80 cum se cere; Kia Sorento se apropie si el, numai ca in toate versiunile sale se prezinta cu jante din aliaj usor de 16 si nu de 17 inch; producatorul Ssangyong are si el probleme cu jantele si in plus nu tracteaza decat maxim 2.650 kg si nu minimum 3.000 cat se cere. S-a trecut la marii producatori americani: Jeep Cherokee se prezinta in toate versiunile sale cu rezervoare de 73 de litri, Chevrolet Captiva are doar motorizari de maximum 150 CP si nu 170 cum se solicita, iar Hummer nu se inscrie la pret. Urmeaza producatorii europeni: BMW si Mercedes au preturi mult peste disponibilitatile Hidroelectrica (in plus cei de la BMW nu s-au gandit ca achizitorii de la Hidroelectriva vor vrea musai rezervor de 80 litri, iar modelele producatorului bavarez nu au decat rezervoare de 67 litri), iar Land Rover are motorizare cu 6 cilindri si nu cu 4, cum se cere. Au ramas competitorii niponi: Subaru, cu modelele sale Tribeca, Outback si Forrester, are probleme fie cu rezervorul, fie cu preturile, cam prea piperate; Suzuki, cu al sau Grand Vitara, nu se inscrie la capitolul puterea motorului; CR-V –urile de la Honda nu indeplinesc mai multe cerinte, printre care rezervorul, puterea motorului sau capacitatea de tractare. In fine, avem in finala doi mari producatori japonezi, din care unul indeplineste in totalitate cerintele specificate in caietul de sarcini. Cei doi sunt Nissan si Mitsubishi. Sa incepem cu Mitsubishi cu al sau model Pajero, in versiunea 3,2 Di-D A06 Intense. Pretul unui exemplar este de 42.598 de euro cu TVA. Modelul indeplineste aproape toate conditiile din caietul de sarcini. Are si jante de mimim 17 inch, are si rezervor de 80 litri si o putere a motorului de 170 CP, etc. O singura hiba are Mitsubishi si anume capacitatea de tractare, care este de doar 2.800 kg. Prin urmare cele 200 de kilograme lipsa fac ca modelul Pajero sa nu respecte conditiile stipulate in caietul de sarcini. Marele invingator ar fi deci Nissan-ul cu modelul Pathfinder SE LAG. Acesta are tot ce se solicita: si rezervor mai mare de 80 litri si jante de 17 inch si putere de minim 160 CP si consum mixt de maximum 11 litri si masa de tractare de 3.000 kg. Pretul este de 40.818 de euro (cu TVA). Asa cum am aratat, caietul de sarcini pare a fi croit exact pe cerintele acestei versiuni. La jumatatea lunii trecute, a fost solicitat un punct de vedere in aceasta chestiune conducerii Hidroelectrica, dar demersul a ramas fara nici un rezultat. Aceasta asa-zis licitatie nu este singulara, conducerea Hidroelectrica urmand sa achizitioneze alte 3 autoturisme de teren si alte 10 SUV-uri 4×4, valoarea contractului fiind estimata in acest caz la 1.500.000 RON (fara TVA). In cazul celor 3 autoturisme de teren apar cerinte cu totul specifice unui anumit producator, de genul puterea motorului minim 240 CP, consum maxim de 14 litri/100km sau masa de tractare minim 3.000 kg. Problema este ca astfel de achizitii sunt legale, fiindca, asa cum am aratat la inceput, legislatia achizitiilor publice este mult deficitara. Smecherii nu fac decat sa profite de ea. (PROMPT MEDIA)  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.