Acasă Vest Hunedoara Hunedoara: ”Romania Policentrică. Coridoare de transport durabil pentru conectarea principalilor poli urbani”

Hunedoara: ”Romania Policentrică. Coridoare de transport durabil pentru conectarea principalilor poli urbani”

DISTRIBUIȚI

Harta_drumurilor_nationale_din_Romania143969 – 29042016 –  Asociația pentru Mobilitate Metropolitană a lansat, cu ocazia celei de-a șasea ediții a Forumului internațional de Mobilitate Metropolitană, desfășurat la Deva, un concept strategic de transport interurban: ”Romania Policentrică. Coridoare de transport durabil pentru conectarea principalilor poli urbani”. Documentul, realizat cu sprijinul analizei de piață a transporturilor realizată de compania de consultanță ETL Business Plus SRL, urmărește să supună atenției publice un concept inovator de conectare a polilor majori urbani ai Românei (Capitala, polii de creștere și de dezvoltare, celelalte reședințe de județ) în sensul extinderii zonelor de influență și de navetă zilnică până la o distanță de aproximativ 100 – 120 km. Rețeaua acestor coridoare se bazează pe principiul nodurilor de rețea, reprezentate de polii urbani și zonele lor periurbane/metropolitane, și spițelor de conectare, reprezentate de coridoarele majore și rețelele de transporturi locale și regionale.

”Prin realizarea acestei rețele de coridoare de transport durabil, adică bazate în principal pe transportul feroviar mult mai puțin poluant, pe transportul electric și pe tehnologiile de transport inteligente, urmărim să asigurăm locuitorilor României o șansă de a participa la viața economică, socială, educațională și culturală a marilor orașe. Rețeaua de coridoare, odată funcțională va constitui cureaua de transmisie între aceste rotițe care construiesc angrenajul numit România. Direcția propusă de asociația noastră implică investiții importante atât în reconstrucția rețelei de cale ferată, cât și în construcția de sectoare noi, prin zone cu un relief mai provocator, zone care trebuie să se transforme din bariere între regiunile istorice în punți de legătură”, apreciază Ștefan Roșeanu, director general al Asociației pentru Mobilitate Metropolitană.

În stabilirea rețelei de transport terestru care să faciliteze strategiile naționale de dezvoltare care pun accentul pe policentrism, AMM a pornit de la analiza importanței centrelor metropolitane majore (centre administrative ale județelor, mari aglomerări umane) – pe o rază de 30 km în jurul marilor orașe vorbim de populații cuprinse între 200.000 și 500.000 locuitori, existența unor instalații portuare și aeroportuare ce asigură conectivitate internațională, existența unor puncte de trecere a frontierei și interconectare cu rețelele de transport europene. În acest sens a fost stabilit ca obiectiv principal asigurarea unor linii magistrale care să deservească în mod direct cel puțin Capitala, polii de creștere și polii de dezvoltare. Acestea sunt completate de alte magistrale care să deservească în mod direct și celelalte reședințe de județ și instalațiile majore aeroportuare și portuare (maritime și fluviale). Nu în ultimul rând trebuie asigurată redundanța rețelei și anumite legături strategice complementare.

Obiectivele cărora trebuie să le răspundă noile coridoare de transport mai cuprind: coridoarele de transport durabil se adresează atât transportului de persoane cât și celui de marfă; stațiile deservite trebuie să acționeze ca noduri locale și regionale (asigurarea unei bune conectivități cu rețelele și serviciile de transport de interes local și regional); extinderea bazinului demografic deservit de Capitală și de polii de creștere și de dezvoltare prin asigurarea unor servicii de transport de călători, de-a lungul coridoarelor, de cel puțin 120 km/h (viteză comercială); extinderea bazinului economic deservit de Capitală și de polii de creștere și de dezvoltare prin asigurarea unor servicii de transport mărfuri, de-a lungul coridoarelor, de cel puțin 80 km/h (viteză comercială).

Organizarea serviciilor de-a lungul coridoarelor de transport durabil va urmări scăderea poluării chimice și fonice și a presiunii asupra ocupării terenului, prin furnizarea de: servicii de transport de mare capacitate; infrastructuri și/sau spijin financiar pentru tracțiunea electrică sau alte forme de tracțiune puțin poluante chimic; infrastructuri pentru vehicule inteligente și management în timp real al traficului.Luând în considerare obiectivele mai sus enunțațe, AMM propune definirea următoarelor tipuri de coridoare de transport durabil: CORIDOARE STRATEGICE (CS): acele coridoare care asigură deservirea mai multor poli de creștere și de dezvoltare și a flancurilor interioare și exterioare ale Munților Carpați; CORIDOARE DE CONEXIUNE (CC): acele coridoare care asigură deservirea reședințelor de județ, nedeservite direct de coridoarele strategice sau care asigură legături mai scurte către puncte majore de trecere a frontierei; LEGĂTURI STRATEGICE / DE REDUNDANȚĂ: legături de transport care asigură legătura cu alte instalații portuare și aeroportuare sau puncte de trecere a frontierei, nedeservite de coridoarele strategice și de conexiune, sau care asigură legături suplimentare / de rezervă între puncte majore ale rețelei.
Rețeaua coridoarelor de transport durabil pentru conectarea principalilor poli urbani, propusă de AMM, cuprinde 9 coridoare strategice, 5 coridoare de conexiune și o serie de legături strategice și / sau de redundanță, după cum urmează:

Coridoare strategice: Constanța – București – Alexandria – Craiova – Drobeta Tr. Severin – Reșița – Timișoara – Frontieră RO/HU

Frontieră RO/BG – Giurgiu – București – Pitești – Râmnicu Vâlcea – Sibiu – Deva – Arad – Frontieră RO/HU

Frontieră RO/BG – Giurgiu – București – Ploiești – Brașov – Tîrgu Mureș – Cluj Napoca – Oradea – Frontieră RO/HU

Frontieră RO/HU – Arad – Deva – Sibiu – Brașov – Sf. Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistrița – Sighetu Marmației  – Frontieră RO/UKR

Frontieră RO/BG – București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Suceava – Frontieră RO/UKR

Frontieră RO/BG – București – Brăila – Galați – Vaslui – Iași – Botoșani  – Suceava – Frontieră RO/UKR

Frontieră RO/SRB – Timișoara – Arad – Oradea – Satu Mare – Baia Mare – Suceava – Botoșani – Iași – Frontieră RO/MD

Frontieră RO/MD – Iași – Bacău – Piatra Neamț – Tîrgu Mureș – Cluj Napoca – Oradea – Frontieră RO/HU

Frontieră RO/UKR – Sighetu Marmației – Baia Mare – Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Târgu Jiu – Drobeta Tr. Severin

Coridoare de conexiune:

Mangalia – Constanța – Aeroport Kogălniceanu – Tulcea – Galați – Brăila – Buzău – Ploiești – Târgoviște – Pitești – Râmnicu Vâlcea – Târgu Jiu – Drobeta Tr. Severin

Mangalia – Constanța – Aeroport Kogălniceanu – Tulcea – Galați – Brăila – Buzău – Brașov – Sibiu – Deva – Arad – Frontieră RO/HU

Frontieră RO/MD – Iași – Bacău – Sf. Gheorghe – Brașov – Pitești – Slatina – Craiova – Calafat – Frontieră RO/BG

Frontieră RO/HU – Satu Mare – Zalău – Cluj Napoca

Frontieră RO/MD – Galați – Brăila – Slobozia – Călărași

”Vorbim de o rețea de transport terestru ce implică investiții de câteva zeci de miliarde de euro pentru a putea deveni funcțională. Pentru a o putea vedea realizată, asociația noastră va pune la dispoziția specialiștilor, opiniei publice și autorităților publice locale, naționale și europene documentele ce sprijină acest concept astfel încât în lunile ce vor urma să se poate contura o strategie adecvată de investiții și de servicii cât mai apropiată de nevoile reale ale fiecărei comunități în parte. Vorbim de o strategie care va genera locuri de muncă pe perioada investițiilor, avans tehnologic, dar și șansa de a accede la noi piețe de muncă, educație și sănătate, contribuind la obiectivele generale europene și naționale de creștere a nivelului de trai inclusiv în regiunile periferice și cele mai puțin dezvoltate”, concluzionează Roșeanu. –  PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.