Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti București: Mecanisme pentru creșterea transparenței tranzacțiilor cu gaze naturale

București: Mecanisme pentru creșterea transparenței tranzacțiilor cu gaze naturale

DISTRIBUIȚI

gaze146592 – 29092016 – Legea energiei electrice și a gazelor naturale a fost modificată și completată de Guvern prin ordonanță de urgență, în scopul asigurării unor mecanisme necesare instituirii unui mediu competitiv, transparent și nediscriminatoriu pentru derularea tranzacțiilor cu gaze natural pe piața din România, fiind create astfel premisele pentru valorificarea gazelor naturale la nivel național la prețuri reale, de piață, determinate pe baza cererii și ofertei.

 Totodată, vor fi eliminate orice potențiale limitări legislative cu privire la exportul gazelor naturale și accesul operatorilor din piață la gazele naturale.

Actul normativ adoptat astăzi menține actualul sistem de alocare a cantităților de gaze naturale către clienții casnici și către producătorii de energie electrică, numai pentru cantitățile de gaze naturale necesare producerii energiei termice destinate consumului populației până la 31 martie 2017.  Scopul este acela de a evita apariția unor riscuri în privința securității și continuității în alimentarea acestora, pe perioada sezonului rece.

Ordonanța de Urgență reglementează obligația furnizorilor de a achiziționa gazele naturale pe care le furnizează clienților casnici, în condiții de eficiență economică, pe baza unor proceduri care să asigure caracterul transparent al procesului de achiziție al gazelor naturale și, în același timp, tratamentul egal și nediscriminatoriu al persoanelor care participă la procedura de achiziție a gazelor naturale, în calitate de ofertanți.

Pentru perioada 1 decembrie 2016 – 31 decembrie 2017 este reglementată  obligația producătorilor și obligația fiecărui furnizor de gaze naturale, care nu are și calitatea de producător, de a încheia contracte pe piețele centralizate din România, transparent și nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE.

 De asemenea, pentru perioada 1 ianuarie 2018 – 31 decembrie 2021, sunt reglementate obligațiile producătorilor și ale furnizorilor care nu au și calitatea de producător de a încheia contracte  pe piețele centralizate din România, transparent și nediscriminatoriu.

Prin modificările legislative propuse se are în vedere asigurarea condițiilor de acces a întreprinderilor pe piața gazelor naturale, stimularea tranzacțiilor de gaze naturale pe piețele centralizate, a condițiilor specifice unei concurențe reale pe piața gazelor naturale. Și, pe cale de consecință, a unui preț real și echitabil al gazelor naturale  achiziționate de către furnizori, pentru a fi livrate către clienții finali, în special către clienții casnici și producătorii de energie termică destinată consumului populației, preț fără de care nu se poate asigura, în nicio ipoteză de lucru, sustenabilitatea procesului de eliminare a prețului final reglementat al gazelor naturale.

Prin menținerea soluției de livrare a gazelor naturale, către clienții casnici, în baza prețurilor finale reglementate de ANRE, până la data de 30 iunie 2021, în conformitate cu prevederile legii, se asigură condițiile unui control al ANRE asupra prețului final de comercializare a gazelor naturale  de către furnizori, către clienții casnici. De asemenea, există premisele necesare formării unui preț real și echitabil al gazelor naturale pentru clienții casnici, atât până la momentul eliminării prețului final reglementat, cât și după acest moment.

Schimbările preconizate sunt motivate și de necesitatea de a remedia, în termen cât mai scurt posibil, situația juridică pe baza căreia Comisia Europeană consideră că România a încălcat art.35 și art.36 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene și a art.40, lit.c) din Directiva  2009/73/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009, privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale și de abrogare a Directivei 2003/55/CE.

Astfel se asigură premisele necesare închiderii procedurii de infringement instituită prin cauza 2012/2114 și eliminarea riscului iminent de a se transmite această cauză la Curtea Europeană de Justiție și, pe cale de consecință, eliminarea riscului impunerii unor amenzi în sarcina statului român.PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.