Acasă Social Educatie MEHEDINȚI: BOMBA CU EFECT ÎNTÂRZIAT

MEHEDINȚI: BOMBA CU EFECT ÎNTÂRZIAT

4581
DISTRIBUIȚI

148385 – 01112017 – Atunci când discutăm despre performanța școlii românești, mai precis despre slabele rezultate ale acesteia, suntem tentați, în general, să dăm vina pe copii, pe părinți, pe lipsa manualelor, pe incoerența programelor școlare, pe lipsa infrastructurii. Omitem însă să privim și spre actul didactic ori spre calitatea celor care, pentru toată viața sau doar pentru o perioadă, ajung să ne modeleze copiii.

Numărul celor care își pun problema calității educației din perspectiva pregătirii sau a vocației cadrelor didactice este foarte mic. Fie că nu realizăm, fie că, din respect pentru cei dedicați copiilor și profesiei lor, evităm să discutăm această problemă.

Potrivit edu.ro, procentul de promovabilitate a examenelor naționale plasează județul Mehedinți și anul acesta, în coada clasamentului (cu doar 59% la bacalaureat și 68% la evaluarea națională), continuându-se astfel rezultatele mult sub media națională înregistrate în ultimii ani atât la examenul de bacalaureat cât și la cel de evaluare națională.

Este evident astfel faptul că sistemul educațional de la nivelul județului din sud-vestul României suferă, iar cauza este scăderea continuă a calității actului educațional, situație semnalată nu doar în Mehedinți, ci și în celelalte județe.

Explicația pentru această situație o cunosc toate cadrele didactice ale județului – practica „originală”. Este originală pentru că, din informațiile noastre nu are nimic în comun cu competența ori cunoștințele pe care ar trebui să le dețină un cadru didactic.

Potrivit Art. 253 din Legea Educației, ”cadrele didactice calificate, care au obţinut nota/media de cel puţin 7 la un concurs naţional unic de titularizare în învăţământul preuniversitar în ultimii 6 ani şi care sunt angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată pot fi repartizate în şedinţă publică organizată de inspectoratul şcolar, pe perioadă nedeterminată în unităţile de învăţământ în care sunt angajate, dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) şi are viabilitate”.

Acest articol din lege pare a fi o portiță prin care în sistemul educațional românesc au acces nu doar dascălii bine pregătiți, ci și persoane care găsesc că munca la catedră, până la pensie, este o situație confortabilă și relativ comodă.

Potrivit unor surse din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Mehedinți, titularizarea din acest an școlar (2017-2018) a cadrelor didactice a fost marcată de un mare scandal la nivelul județului, ajuns chiar și la Ministerul Educației. Este vorba despre introducerea, chiar în ziua repartizărilor, în platforma de titularizare de la Ministerul Educației, a unor posturi care nu au figurat în proiectele de încadrare pentru anul școlar 2017-2018 și care, deci, nu fuseseră înregistrate în sistemul informatic. Sunt voci care spun că insistența cu care s-a cerut deblocarea platformei pentru publicarea a patru posturi a trezit suspiciuni și multe semne de întrebare despre posibilitatea ca respectivele posturi să fi fost ”cu dedicație”. Altfel spus, ar fi avut  beneficiari dinainte cunoscuți. Dar asta este doar suspiciunea cadrelor didactice…

Întrucât inspectorul școlar general a refuzat semnarea cererii către MEN pentru deblocarea platformei  informatice, astfel încât, pe ultima sută de metri, să poată fi introduse respectivele posturi, corespondența a ajuns la minister fără semnătura ”generalului”, iar situația s-a lăsat cu amenințări în interiorul inspectoratului.

Procedura rezolvării viabilității posturilor după nevoile cadrului didactic este una cât se poate de mercantilă, dar cu consecințe grave pe termen lung. În Mehedinți este de notorietate că, indiferent dacă este postată sau nu pe portalul Sistemului Educațional Informatizat – platforma „Titularizare”, problema postului poate fi ”rezolvată” la Inspectorat. Dacă pe cadrele didactice competente le descurajează și le determină să renunțe la a-și mai practica profesia în județ, pentru cele slab pregătite constituie singura variantă de a-și atinge maximul de incompetență. Iar de această situație par a fi responsabili cei care se ocupă cu selectarea resursei umane la nivelul ISJ Mehedinți. ”Magia” apariției sau dispariției unor posturi nu se poate produce fără sprijinul de specialitate al celor care cunosc, foarte bine, din interior, cum funcționează sistemul – inspectori, informaticieni, juriști…

Posturi sau catedre care au figurat în februarie 2017 incomplete (o oră la materia Cultură Civică în cadrul Școlii Gimnaziale Vrata sau nouă ore la materia Limba Engleză în cadrul Liceului Tehnologic „Matei Basarab”) s-au transformat în luna mai a aceluiași an în catedre complete și ofertante pentru cadrele didactice, dar cu altă specializare și în cu totul alte localități (ora de cultură Civică s-a transformat ca prin minune într-o catedră completă de învățător, vacantă de 4 ani, în cadrul Școlii Gimnaziale Pamfil Șeicaru din Orșova, iar cele nouă ore de engleză într-un post vacant patru ani la specialitatea Electronică/automatizare din cadrul Liceului Tehnologic Special din Drobeta-Turnu Severin și Colegiului Tehnic Lorin Sălăgean din Drobeta-Turnu Severin).

Și nu numai existența și caracteristicile unor posturi au fost îmbunătățite, dar și viabilitatea altora. Din posturi neatractive cu viabilitate de un an (precum cel de educator/institutor pentru învățământul preșcolar/profesor pentru învățământul preșcolar la Școala Gimnazială din Burila-Mare, Limba engleză – Școala Gimnazială din Greci, Matematică – Școala Gimnazială din Dumbrava de Jos, Limba și literatura română – Școala Gimnazială din Vânători, două posturi de Profesor itinerant și de sprijin la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Constantin Pufan”) au devenit locuri de muncă cu o durată de 4 ani, care să permită încheierea unor contracte pe perioadă nedeterminată cu fericiții ocupanți ai respectivelor posturi.

Codurilor din Calendarul mobilității personalului didactic li s-au cam amestecat cifrele, detaliile și chiar posturile în întregime uneori, neintenționat bineînțeles…

Efectele acestor practici sunt imediate și generează, așa cum spuneam, aceeași consecință evidentă – calitatea precară a învățământului și elevi din ce în ce mai slab pregătiți.

Misterul semnăturii

Un alt scandal, cel puțin ciudat și care nu pare să fie lămurit încă, este legat de încercarea validării, în Comisia de mobilitate, a unui candidat cu dosar incomplet (fără notă la proba practică). Din acest motiv, considerând că este ceva în neregulă cu această situație, una dintre inspectoare a refuzat să semneze procesul verbal. Cu toate acestea, în Registrul de procese verbale ale Comisiei de mobilitate, în dreptul numelui său apare o semnătură, pe care, respectiva doamnă inspector afirmă, în continuare, cu convingere, că nu a dat-o. Cine a semnat în locul dânsei rămâne în continuare un mister pe care nici reprezentanții Corpului de Control al MEN, sesizat prefectul Nicolae Drăghiea (la rândul său profesor), și care au verificat, în luna august situația, nu l-au lămurit. Din informațiile noastre, în acest caz, s-a purtat o discuție telefonică prin care inspectoarei i s-a cerut o notă explicativă. Există însă surse care spun mai mult – și anume că doamnei inspector i s-ar fi sugerat că, ”poate …, cine știe, a semnat în grabă și acum nu-și mai recunoaște semnătura….”

Lucrări corectate ”ochiometric” 

Un alt scandal…. Legat de evaluarea unor directori de școli…. Pentru că au existat suspiciuni la evaluare, s-a sunat chiar la 112…. Potrivit surselor noastre, lucrările respectivelor persoane nu ar fi fost corectate, conform procedurilor, pe grilă, ci… ”ochiometric”, iar notele candidaților au fost ridicate nejustificat. Dar pentru că liderii de sindicat au sesizat că evaluarea nu s-a făcut corect și a ieșit scandal, s-a revenit la notele inițiale….

Și nu doar evaluările unor cadre didactice sunt puse sub semnul întrebării, ci și ale elevilor slab pregătiți, ai căror părinți sunt dispuși să facă orice sacrificii pentru a trece examenele cu care programa îi provoacă de-a lungul perioadei de școlarizare.

Procedeul este, de asemenea, simplu și presupune să se apeleze la sprijinul unor persoane cu ”trecere” la cadrele didactice care corectează lucrările.

Dar, dacă după intervenția de „ridicare” a notelor, Mehedințiul se află tot spre coada clasamentului național, vă dați seama care e adevăratul nivel al educației din județ? Ar trebui ca Ministerul Educației să se gândească serios la asta! La cum sunt educați viitorii profesioniști ai acestei țări sau din contră, de ce va crește rata șomajului în următorii ani. Pentru că toate au o cauză și implicit un început.

Dacă situația este atât de sumbră și, totodată, evidentă și de notorietate, pe cât ne-a fost relatată, ne-am putea întreba, pe bună dreptate, de ce nimeni nu ia nicio măsură în sensul stopării acestor practici. Sau de ce cadrele didactice de bună credință, sau chiar conducerea Inspectoratului Școlar Mehedinți nu iau atitudine și poziție în sensul revenirii la normalitate?

Situația semnalată la Mehedinți pare a fi un lung lanț de servicii reciproce și complicități, de genul ”o mână spală pe alta și amândouă fața”… o lipsă de coloană vertebrală,  un păienjeniș de relații bazat pe reciprocitate prin care unii își exercită influența ….

Dar poate fi, așa cum susțin unele surse, și o situație mult mai pragmatică, aducătoare de beneficii materiale imediate (a se citi bani) pentru cei care țin frâiele titularizărilor în învățământul mehedințean.

Ceea ce este, cu siguranță, o subminare, cu bună știință, a politicilor naționale în domeniul educației, a calității învățământului mehedințean, în particular, și a sistemului de învățământ românesc, în general… O bombă cu efect întârziat pe care unii o plasează, de ani buni, la temelia școlii românești și a generațiilor viitoare….

Cu puțină insistență s-ar putea să ne dăm, cu stupefacție, seama că situația de la Mehedinți este, de fapt, un fenomen la nivel național, scăpat (voit sau nu) din mână de Ministerul Educației.

Cineva ar putea spune: „Nimic nou sub soarele românesc. Obișnuiți-vă. Asta este realitatea!” Și ar avea perfectă dreptate. Dar, dintre toate realitățile negre ale societății românești actuale, situația din educație generează consecințe dramatice în ansamblu și pe termen nedeterminat.

Poate totuși cineva de la București, de la Ministerul Educației, este interesat să afle cum stau lucrurile cu adevărat. Asta dacă nu cumva o cunosc, dar închid ochii….

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here