Acasă Externe Agenda Europeana Sistemul de învățământ nu este în concordanță cu cererile de piața forței...

Sistemul de învățământ nu este în concordanță cu cererile de piața forței de muncă

Se dorește ca sistemul de învățământ STIM să fie promovat și implementat și în regiunea noastră

DISTRIBUIȚI

149562 – 26022019           

În cursul zilei de 25 februarie, la Bruxelles, Borboly Csaba, în calitate de raportor în cadrul Comitetului Regiunilor, i-a prezentat comisarului european Navracsics Tibor, responsabil pe probleme de educație, cultură, tineret și sport în cadrul Comisiei Europene, documentul de lucru intitulat Consolidarea educației STI(A)M în Uniunea Europeană.

Raportul are în vedere identificarea modalităților de armonizare a cursurilor, forței de muncă și locurilor de muncă STIM, urmând ca acestea să fie înaintate acestor propuneri la nivel local și regional.

Sistemul educațional STIM (științe, tehnologie, inginerie și matematică) are la bază predarea coordonată a materiilor, acestea nefiind studiate una câte una, practic fiind vorba de un sistem multidisciplinar. Dezvoltarea abilităților din domenii diferite are la bază abordarea unică, integrată a acestora. Acest model educațional a fost implementat deja cu succes în țările scandinave, contribuind la stoparea fenomenului de exod al creierelor. În conformitate cu cercetările efectuate, prin meseriile care au la bază sistemul educațional STIM se poate contribui la creșterea numărului de locuri de muncă, iar acesta este domeniul mulțumită căruia se înregistrează cea mai scăzută rată a șomajului, în rândul statelor membre. În același timp, în ultimul deceniu s-a constatat o lipsă de personal didactic calificat pentru acest tip de educație, a scăzut interesul elevilor, respectiv lipsește concordanța între educație și piața forței de muncă.

”Un răspuns corespunzător la această problemă se poate elabora doar prin intermediul unei planificări adecvate, realizarea de parteneriate locale și regionale și prin implicarea angajatorilor. În momentul de față doar nouă state membre au elaborate strategii STIM. Este nevoie de identificarea modului în care se poate adapta conținutul educațional la nevoile în schimbare ale economiei și clarificarea, în perioada 2021-2027, respectiv soluțiile și oportunitățile educaționale care pot contribui la o dezvoltare și menținerea unui model economic european bazat pe egalitatea de șanse. Astfel rolul autorităților locale și regionale ca susținători ai instituțiilor școlare, nu poate fi contestat”, a afirmat Borboly Csaba care a adăugat că pregătirea cadrelor didactice în acest sens este posibilă și în cadrul programului ERASMUS+, mai cu seamă în statele membre și acele regiuni în care sistemul educațional STIM nu a fost încă introdus.

Borboly Csaba este de părere că acest sistem educațional poate deveni un punct forte al județului Harghita, chiar și al regiunii în cazul în care oportunitățile aferente acestuia sunt utilizate în mod corespunzător. Acesta a evidențiat faptul că sursele de finanțare europeană sunt importante în procesul de dezvoltare, la fel și legiferarea din partea Europei a aspectelor referitoare la minorități.

Comisarul european Navracsics Tibor a fost de acord cu rolul important pe care trebuie să îl aibă în continuare programul Erasmus astfel ca să se bucure de prioritate cadrele didactice și elevii din sistemul educațional STIM. Din Spațiul European al Educației și Noua agendă pentru competențe în Europa (2016 – New Skills Agenda for Europe) face parte și învățământul bazat pe proiecte, iar pentru implementarea acestuia fiecare stat membru trebuie să depună eforturi. Sistemul educațional STIM, începând de la învățământul preșcolar până la cel superior, incluzând și formarea cadrelor didactice, nu este doar un aspect educațional, ci este și unul dintre elementele cheie ale creșterii competitivității economice europene. Comisarul european a evidențiat că în ultima perioadă efectele fenomenului de exod al creierelor [brain drain], nu mai este doar o problemă cu care se confruntă statele membre, ci este o problemă regională, acesta este motivul pentru care trebuie sprijinite măsurile care au în vedere stoparea fenomenului de depopulare în zonele rurale și cele montane. Acesta este motivul pentru care sunt importante inițiativele locale și regionale cu privire la STIM.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.