93509 – 02092010 – “Supunem consultării publice măsurile de reglementare a pieţelor corespunzătoare serviciilor de linii închiriate – segmente terminale. Faţă de anul 2003 cand s-au emis primele reglementări, noutatea constă în identificarea a două pieţe distincte: piaţa serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie de până la şi inclusiv 2 Mbps şi piaţa serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie mai mare de 2Mbps şi în luarea de măsuri specifice pe fiecare dintre aceste două pieţe”, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.
Serviciul de linii închiriate – segmente terminale a fost definit ca segmentul de linie închiriată – circuit total delimitat de un punct de interconectare pentru linii închiriate şi un punct terminal al reţelei situat în interiorul aceluiaşi judeţ cu punctul de interconectare. Folosirea unui serviciu de linii închiriate este oportună atunci când un utilizator doreşte să realizeze legătura între două puncte de prezenţă între care există un flux permanent de comunicaţii. Pentru utilizatorii finali, o mai mare relevanţă o prezintă nivelul de garanţie oferit în ceea ce priveşte disponibilitatea, performanţa şi securitatea reţelei.
Având în vedere cota de piaţă ridicată de peste 60% în funcţie de numărul de circuite şi de aproximativ 70% în funcţie de venituri deţinută de Romtelecom pe piaţa relevantă a serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie de până la şi inclusiv 2 Mbps, barierele existente la intrarea pe această piaţă, lipsa concurenţei potenţiale precum şi lipsa puterii de contracarare din partea cumpărătorilor pentru a putea determina constrângeri concurenţiale asupra Romtelecom, ANCOM consideră că Romtelecom deţine putere semnificativă pe această piaţă şi propune impunerea în sarcina acestuia a următoarelor obligaţii: obligaţia de a permite accesul şi utilizarea unor elemente specifice ale reţelei şi a infrastructurii asociate; obligaţia de transparenţă; obligaţia de nediscriminare; obligaţia de control al tarifelor, inclusiv de fundamentare a tarifelor în funcţie de costuri, pe baza modelului de tip „bottom-up” de calculaţie a costurilor medii incrementale pe termen lung asociate reţelei de acces operate de Romtelecom, dezvoltat de ANCOM; obligaţia de evidenţă contabilă separată.
Analiza efectuată de ANCOM pe piaţa serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie mai mare de 2 Mbps a arătat că, deşi există anumite bariere la intrarea pe piaţă, este puţin probabil ca acestea să fie foarte ridicate astfel încât intrarea pe piaţă să fie împiedicată sau îngreunată. Totodată, dintr-o perspectivă dinamică, piaţa serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie mai mare de 2 Mbps tinde către concurenţă efectivă, iar orice problemă concurenţială poate fi remediată de către Consiliul Concurenţei, care va putea stabili dacă anumite practici constituie sau nu un abuz de poziţie dominantă conform dreptului concurenţei.
Întrucât pe piaţa serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie mai mare de 2 Mbps niciun operator nu deţine putere semnificativă, ANCOM propune retragerea tuturor obligaţiilor impuse Romtelecom în anul 2003, imediat după intrarea în vigoare a măsurilor supuse consultării publice.
Proiectul de decizie poate fi consultat pe pagina de internet a ANCOM, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 4 octombrie 2010. www.promptmedia.ro