Acasă Uncategorized Bucuresti: Puterea vrea cu orice pret sa puna botnita presei scrise, aceasta...

Bucuresti: Puterea vrea cu orice pret sa puna botnita presei scrise, aceasta “otrava informationala” din Romania

DISTRIBUIȚI

93736 – 10092010 – Un grup de parlamentari de la PDL a propus Parlamentului o modificare a legislaţiei care, dacă ar fi aprobată, va duce la subordonarea presei scrise şi online unei autorităţi publice care se ocupă în prezent cu reglementări pentru tv şi radio – Consiliul Naţional al Audiovizualului. PDL propune ca presa scrisă şi presa electronică să intre sub controlul Consiliului Naţional al Audiovizualului. O iniţiativă legislativă în acest sens a fost înregistrată la Camera Deputaţilor. Iniţiativa legislativă îi aparţine deputatului PDL Silviu Prigoană

 

 

 

 

şi ea este susţinută de mai mulţi colegi: Alin Popoviciu, Marius Spânu – cunoscuţi ca purtători de mesaj ai PDL la televiziunile de ştiri -, Florin Anghel, Dorul Leşe, Brânduşa Novac, Iustin Arghir Cionca, Adrian Niţu şi Corneliu Olar. Surprinzător, lista de susţinere a iniţiativei legislative este semnată şi de Mate Andras (UDMR) şi Tudor Ciuhodaru (UNPR).

Iată primele două paragrafe din expunerea de motive care însoţeşte iniţiativa legislativă, publicate pentru prima dată, de cotidianul Puterea: “Ne preocupă mult în zilele noastre otrava din alimente, otrava din aer şi apă, însă nu facem mai nimic pentru a reduce otrava informaţională. În România, presa este liberă şi este bine că este aşa. Însă în acelaşi mod în care nu reuşim să beneficiem doar de partea pozitivă a libertăţii în viaţa de zi cu zi, nu reuşim să avem doar o presă de informare sau opinie şi suportăm, nu de puţine ori, elemente de presă denigratoare, insultătoare sau calomnioasă…”

În accepţiunea autorilor propunerii legislative, într-o primă fază, publicaţiile din presa scrisă şi presa electronică trebuie să obţină licenţă de funcţionare din partea CNA, valabilitatea acesteia urmând să fie de 7 ani. Această prevedere ar întoarce presa în anii comunismului şi în primul an postdecembrist, când pentru apariţia unei publicaţii era nevoie de aprobare de la autorităţile statului.

Cum poate fi interzis un ziar – Conform documentului înregistrat la Parlament, licenţa unei publicaţii din presa scrisă sau online poate fi suspendată pe o periodadă de 1, 3 sau 6 luni. Această sancţiune reprezintă un “bonus” faţă de sancţiunile prevăzute actualmente pentru presa audiovizuală. Concret, dacă o persoană juridică sau fizică este lezată în ceea ce priveşte reputaţia sau imaginea publică, există obligativitatea acordării dreptului la replică şi eventual alte sancţiuni, de regulă amenzi. Acestea sunt sancţiunile care se aplică presei audiovizuale, conform Legii CNA. Dar pentru presa scrisă şi online se adaugă şi sancţiunea mai sus-amintită, suspendarea licenţei, în situaţia în care, în termen de 10 zile, “la cererea persoanei vătămate” nu produce proba verităţii. De asemenea, licenţa unei publicaţii din presa scrisă sau online poate fi şi retrasă de CNA în situaţia în care nu sunt permanent publicate o serie de informaţii de identificare, între care: sediu social, numele presoanelor din conducerea societăţii comerciale, responsabilii editoriali. Propunerea legislativă de modificare a Legii audiovizualului a fost înregistrată pe 17 august 2010 şi a fost prezentată în Biroul Permanent al Camerei pe 1 septembrie. Pe 15 septembrie se aşteaptă avizul Consiliului legislativ.  

Ce prevăd modificările propuse Legii audiovizualului

Art. 10. …

2 (1) Consiliul exercită autoritate în domeniul presă scrisă (ziare şi reviste) şi presa online, numai în cazurile expres prevăzute de prezenta lege.

2 (2) Presa online reprezintă, în accepţiunea prezentei legi, orice publicaţie de natură informativă ce are ca mediu de exprimare internetul.

Art. 17. – (1) Consiliul este autorizat:…

.f) să stabilească condiţiile, criteriile şi procedura pentru acordarea licenţelor pentru presa scrisă şi online. 

Art. 40. – Este interzisă difuzarea de programe care conţin orice formă de incitare la ură pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex sau orientare sexuală.

Art. 41. – (1) Orice persoană fizică sau juridică, indiferent de naţionalitate, ale cărei drepturi sau interese legitime, în special reputaţia şi imaginea publică, au fost lezate prin prezentarea de fapte inexacte în cadrul unui program, beneficiază de dreptul la replică sau la rectificare.

(2) Consiliul va adopta procedura necesară exercitării efective a dreptului la replică sau la rectificare, precum şi orice alte măsuri necesare, inclusiv sancţiuni, în vederea garantării dreptului la replică sau la rectificare într-o limită rezonabilă de timp de la primirea cererii solicitantului.

(3) Difuzarea rectificării sau acordarea dreptului la replică nu exclude dreptul persoanei lezate să se adreseze instanţelor judecătoreşti.

Art. 42 (1) Art.40 şi Art. 41 pct 1, 2 şi 3 se aplică în mod corespunzător şi pentru presa scrisă şi presa online. Consiliul analizează situaţiile menţionate la cererea persoanei interesate.

(2) În situaţia Art. 41 pct 1, la cererea persoanei vătămate şi dacă publicaţia nu produce proba verităţii în termen de 10 zile de la sesizare, Consiliul poate suspenda licenţa publicaţiei pentru o perioadă de 1, 3 sau 6 luni.

Art. 48. –  (1) Orice persoană juridică titulară a unei licenţe audiovizuale are obligaţia de a pune în permanenţă la dispoziţie publicului următoarele categorii de informaţii:

a) denumirea, statutul juridic şi sediul social;

b) numele reprezentantului legal şi al acţionariatului până la nivel de persoană fizică şi juridică, asociat sau acţionar, care deţine o cotă mai mare de 20% din capitalul social;

c) numele persoanelor responsabile de conducerea societăţii comerciale şi ale celor care îşi asumă, în principal, responsabilitatea editorială;

d) coordonatele furnizorului de servicii mass-media, inclusiv adresa de poştă electronică sau a site-ului internet la care acesta poate fi contactat rapid şi direct;

e) lista publicaţiilor editate de persoana juridică respectivă şi lista celorlalte servicii de programe pe care le asigură;

g) organismele de reglementare sau de supraveghere competente.

(2) Paragrafele a), c) d) şi g) de la precedentul punct se aplică şi în cazul presei scrise şi presei online. Neîndeplinirea acestei prevederi dă dreptul Consiliului să se sesizeze din oficiu şi să retragă licenţa publicaţiei.

Art. 53 

1) Licenţa este obligatorie pentru tipărirea oricărei publicaţii de presă scrisă pe teritoriul României.

2) Licenţa este obligatorie pentru găzduirea de publicaţii online pe servere, obligaţia verificării licenţei revenind proprietarului serverului.

3) Numărul de licenţă apare pe fiecare exemplar tipărit sau pagină electronică.

4) Valabilitatea unei licenţe pentru presă scrisă sau presă online este de 7 ani.

5) Licenţa pentru presa scrisă sau presa online poate fi concesionată doar cu aprobarea consiliului. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.