Acasă Uncategorized Bruxelles: 25 milioane de euro pentru inundaţiile din România din mai –...

Bruxelles: 25 milioane de euro pentru inundaţiile din România din mai – iunie 2010

DISTRIBUIȚI

96792 – 17122010 – Comisia Europeană a aprobat, miercuri, cererile a şase state (cinci state membre UE şi Croaţia) de acordare de asistenţă pentru inundaţiile care au avut loc în Europa Centrală în perioada mai-iunie 2010, oferind o finanţare de peste 182 milioane de euro  prin intermediul Fondului de solidaritate al Uniunii Europene. Ajutorul propus este de peste 105 milioane euro pentru Polonia, peste 20 milioane euro pentru Slovacia, peste 22 milioane euro pentru Ungaria, peste 5 milioane euro pentru Republica Cehă, circa 4 milioane euro pentru Croaţia şi circa 25 milioane euro pentru România. Înainte ca sumele să fie plătite, ele trebuie să fie confirmate de către autoritatea bugetară (Parlamentul European şi Consiliul), la începutul lui 2011 şi se estimează că vor fi vărsate în martie 2011.

Fondul de solidaritate al Uniunii Europene (FSUE) a fost creat ca reacţie la gravele inundaţii care au avut loc în Europa Centrală în vara anului 2002. Regulamentul FSUE a intrat în vigoare la 15 noiembrie 2002. Statele membre ale UE şi statele care poartă negocieri pentru aderarea la UE (în prezent Turcia şi Croaţia) pot solicita asistenţă financiară în eventualitatea unei catastrofe naturale majore.

Fondul de solidaritate al Uniunii Europene este un instrument relativ simplu din punct de vedere administrativ. În cazul unei „catastrofe majore”, există un singur criteriu de eligibilitate, şi anume pagube care să depăşească un anumit plafon, stabilit pentru fiecare ţară.

FSUE poate interveni, în mod excepţional, pentru catastrofe mai mici, aşa-numitele „catastrofe regionale extraordinare”, care afectează majoritatea populaţiei unei regiuni, în cazul în care se consideră că dezastrul va avea efecte serioase şi de lungă durată asupra stabilităţii economice şi a condiţiilor de viaţă.

De asemenea, tot în mod excepţional, FSUE poate interveni într-un stat membru sau într-un stat care poartă negocieri de aderare la UE, afectat de aceeaşi catastrofă majoră ca şi un alt stat eligibil. În acest caz nu se aplică niciun criteriu specific.

Ajutorul este plătit  imediat, într-o singură rată. Nu există cerinţe privind programarea sau co-finanţarea.

Dat fiind că finanţarea FSUE nu este cuprinsă în cadrul bugetar obişnuit al UE, ci provine din resurse suplimentare care depăşesc bugetul obişnuit al UE, Comisia nu poate decide singură privind acordarea asistenţei financiare. Ea trebuie să propună autorităţii bugetare (Consiliul şi Parlamentul European) să mobilizeze Fondul. Ajutorul nu poate fi plătit decât după ce fondurile au fost deblocate printr-o procedură bugetară.

FSUE este foarte eficient ca instrument de refinanţare pentru operaţiuni de urgenţă în urma unei catastrofe. După ce ajutorul este acordat, acesta poate refinanţa anumite tipuri de măsuri de urgenţă efectuate din prima zi a catastrofei.

Instrumentul este uneori perceput în mod eronat ca instrument de reacţie rapidă, acesta nefiind scopul în care a fost conceput.

FSUE oferă sprijin financiar pentru măsuri de urgenţă în cazul unei catastrofe naturale majore, adică implicând daune directe de peste 3 miliarde euro la nivelul  preţurilor din 2002 (ceea ce în 2010 se ridică la circa 3,4 miliarde euro) sau 0,6% din venitul naţional brut al ţării afectate, luându-se în considerare valoarea cea mai mică.

În mod excepţional, FSUE poate fi mobilizat chiar dacă pagubele înregistrate nu depăşesc plafonul stabilit în cazul: (i) unui stat vecin afectat de aceeaşi catastrofă gravă ca şi un alt stat eligibil; sau (ii) catastrofelor regionale extraordinare care afectează majoritatea populaţiei din regiunea afectată şi care au efecte serioase şi de lungă durată asupra stabilităţii economice şi a condiţiilor de viaţă.

În principiu, plăţile oferite prin intermediul Fondului se limitează la finanţarea operaţiunilor de urgenţă întreprinse de autorităţile publice, pentru acoperirea unor daune pentru care nu se pot face asigurări (cum ar fi servicii de salvare, repunerea în funcţiune a infrastructurilor, cazare            provizorie, operaţiuni de curăţare a zonelor afectate de catastrofe, protejarea patrimoniului cultural împotriva unor daune suplimentare, etc). Nu sunt incluse aici daunele suferite de proprietăţi private sau pierderile de venituri, inclusiv din agricultură.

FSUE are un buget anual de 1 miliard de euro. Cu toate acestea, suma efectiv mobilizată variază de la an la an, în funcţie de incidenţa catastrofelor (variind, la ora actuală, între 728 de milioane EUR mobilizaţi în 2002 şi 19 milioane EUR mobilizaţi în 2008). Suma disponibilă anual pentru catastrofe regionale extraordinare este limitată la 7,5% din bugetul anual al FSUE (75 milioane euro).

O ţară afectată de o catastrofă primeşte o cotă inferioară de ajutor de 2,5% pentru daunele situate sub plafonul de 0,6% din venitul naţional brut sau sub plafonul de 3,4 miliarde EUR şi o cotă superioară de ajutor de 6% pentru daunele care depăşesc plafonul. Aceasta permite ca, pentru daune de aceeaşi amploare, ţările relativ mai sărace să primească, în termeni absoluţi, un ajutor mai mare decât ţările mai bogate. www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.