Acasă Uncategorized Bucureşti: Instanţele şi parchetele care au volum redus de activitate vor fi...

Bucureşti: Instanţele şi parchetele care au volum redus de activitate vor fi desfiinţate

DISTRIBUIȚI

97324 – 11012011 – În urma apariţiei în media a unor materiale referitoare la proiectul de Lege pentru redistribuirea resurselor umane în sistemul judiciar prin desfiinţarea instanţelor şi parchetelor care nu funcţionează sau care au un volum redus de activitate aprobat de Guvern în luna decembrie 2010, Ministerul Justiţiei face următoarele precizări: “Proiectul de Lege a fost elaborat şi înaintat spre aprobare Guvernului după o foarte riguroasă analiză realizată de un grup comun de lucru din care au făcut parte reprezentanţi ai Consiliului Superior al Magistraturii,

 

 

 

 

 

 

Ministerului Public şi Ministerul Justiţiei. De altfel, problema redistribuirii resurselor umane prin desfiinţarea unor instanţe şi parchete s-a aflat în atenţia Ministerului Justiţiei şi în 2003, atunci când s-a realizat o analiză a situaţiei existente la momentul respectiv. Ulterior, în anul 2006 a fost constituit un nou grup de lucru care a realizat un nou studiu pentru perioada 2005-2007. În fine, ultima analiză a fost realizată în anul 2010 şi ea a presupus, inclusiv, vizitarea instanţelor şi a parchetelor cu volum redus de activitate de către membrii Grupului de lucru comun CSM-MP-MJ. Toate aceste studii au relevat că volumul de activitate la un număr semnificativ de judecătorii şi parchete s-a situat şi se situează, în continuare, sub pragul de 2000 de cauze, iar această tendinţă s-a cristalizat, în intervalul 2005 – 2010,  încărcătura de dosare/post de judecător/procuror la această categorie de instanţe şi parchete fiind sub media înregistrată la nivel naţional. Proiectul de lege ţine seama de recomandările Comisiei Europene (CE) cuprinse atât în Raportul din iulie 2010 privind progresele realizate de România în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV), cât şi în alte rapoarte anterioare ale CE vizând MCV în sensul adoptării de măsuri urgente în vederea echilibrării volumului de muncă al instanţelor şi parchetelor. Gradul de îndeplinire a acestor recomandări va fi evaluat în următorul raport intermediar al CE privind MCV, prognozat a fi dat publicităţii în luna ianuarie 2011. Proiectul va avea ca efect redistribuirea resurselor financiare, materiale şi umane acolo unde este nevoie, lucru care va conduce la îmbunătăţirea funcţionării instanţelor/parchetelor cu deficit de personal şi eliminarea supraîncărcării. Acest aspect este de natură a asigura premisele unui act de justiţie eficient şi de calitate. Ceea ce trebuie subliniat este că raţionalizarea instanţelor şi parchetelor nu vizează exclusiv reducerea costurilor de funcţionare a acestora, ci mai ales eficientizarea instanţelor/parchetelor, din perspectiva asigurării funcţionării principiilor organizării judiciare, cu consecinţe asupra calităţii actului de justiţie. Sub acest aspect, subliniem că, încă din anul 2005 experţii străini care au evaluat eficienţa sistemului judiciar român au sugerat desfiinţarea unui număr de 28 instanţe/parchete mici şi realocarea resurselor în sistem, având în vedere că în statele membre principiul apropierii justiţiei de popor – accesul la justiţie – a pierdut teren în favoarea principiului eficienţei justiţiei, ceea ce presupune asigurarea unor structuri organizatorice formate din cel puţin 6-8 magistraţi, în scopul asigurării unor standarde de performanţă europene. Acelaşi studiu a pus în evidenţă o distribuire iraţională a resurselor pe orizontala sistemului judiciar, cu efecte dramatice asupra eficienţei justiţiei române. Decizia Grupului de lucru comun CSM-MP-MJ de a propune desfiinţarea unui număr de 15 instanţe şi parchete care funcţionează efectiv a pornit de la valorificarea Studiului privind raţionalizarea instanţelor (Terry R. Lord, J. Wittrup) şi  a fost bazată pe o analiză complexă care a vizat volumul redus de activitate în întreaga perioadă de referinţă, încărcătura/post de judecător/procuror aflată sub media naţională, în întregul interval de timp analizat în raport cu schema de personal stabilită, fluctuaţia accentuată a resurselor umane la respectivele instanţe/parchete şi dificultăţile de ocupare a posturilor de judecător/procurer, dificultăţile inerente de gestionare a incidentelor procedurale (specifice instanţelor judecătoreşti, respectiv: abţinere, recuzare etc), imposibilitatea reală de desfăşurare a activităţii într-un mediu stimulativ, specific instanţelor/parchetelor cu un număr sporit de judecători/procurori, circumscripţii teritoriale restrânse sub raportul populaţiei deservite. Proiectul de lege conţine un calendar de realizare a procedurilor administrative pentru: re-arondarea circumscripţiilor instanţelor desfiinţate, distribuirea posturilor, transferul personalului, preluarea bunurilor. În ceea ce priveşte imobilele care au avut ca destinaţie sediu de instanţă şi care se află în administrarea MJ, se va analiza realocarea lor pentru desfăşurarea altor activităţi din domeniul justiţiei (birouri, arhive etc.). În aceste condiţii, precizăm că, în calitatea sa de administrator, Ministerul Justiţiei a avut şi are obligaţia legală de a menţine în bună stare imobilele din sistemul justiţiei. – www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.