Acasă Uncategorized Bucureşti: Hoţii duc CFR într-o situaţie premergătoare colapsului

Bucureşti: Hoţii duc CFR într-o situaţie premergătoare colapsului

DISTRIBUIȚI

101713 – 10062011- Scumpirea cuprului a crescut alarmant furturile de componente de cale ferata, astfel ca valoarea pagubelor inregistrate de compania nationala a fost de 21 de ori mai mare in primul trimestru, fata de aceeasi perioada din 2010.

Daca in primele trei luni din 2010, furturile de componente de cale ferata au creat CFR SA pagube de 1,5 milioane lei, in primul trimestru din acest an valoarea lor a ajuns la 31,9 milioane lei, potrivit DailyBusiness.ro.

Astfel, media lunara a furturilor din primul trimestru a depasit nivelul de 10 milioane lei (2,4 milioane euro). In tot anul 2009, furturile au totalizat 2,3 milioane euro. Mai mult, pagubele din primul trimestru al lui 2011 sunt de aproape doua ori mai mari fata de cele raportate pe intreg anul trecut.

In 2010, hotii de fier vechi au produs o paguba de peste 18,5 milioane de lei, adica aproximativ 4,3 milioane de euro, nivel aproape dublu fata de 2009.

Hotii fura de la cabluri de alimentare, sisteme de semnalizare, cabluri de telecomunicatii, sine de traverse inlocuite, buloane si placi metalice de prindere.

Cuprul, cel mai valoros component al cablurilor de cale ferata, este vandut catre centrele de colectare fier vechi cu 17-20 lei/kilogram. Mai departe, este exportat la un pret de peste doua ori mai mare, potrivit unor surse din piata de fier vechi.

Pretul cuprului tranzactionat pe bursele de marfuri ar putea creste la 12 dolari/kilogram pana la finele anului, de la maximul de 10,2 dolari/kilogram atins in februarie, datorita revenirii cererii din China, potrivit unui analist de la Barclays Capital.

Pe ruta Bucuresti-Constanta au avut loc probleme chiar sambata dimineata, cand persoane necunoscute au furat linia de contact intre statiile Branesti si Fundulea.

In ultima saptamana, CFR a anuntat probleme la mai multe rute, din cauza sustragerilor de componente. Aceasta, desi la finele lui martie, Guvernul a interzis firmelor care lucreaza cu deseuri industriale reciclabile sa mai cumpere de la persoane fizice metale feroviare, precum sina de cale ferata, argumentand ca furturile de materiale au ridicat suma pagubelor la peste 10 milioane lei si afecteaza grav siguranta circulatiei trenurilor.

Firmele care incalca interdictia vor fi sanctionate cu amenzi cuprinse intre 20.000 si 40.000 lei, anularea autorizatiei de colectare si plata unui „tarif de despagubire” in valoare egala cu cea a elementelor feroviare sustrase, catre compania feroviara afectata.

„Fenomenul este scapat de sub control. Un singur politist trebuie sa vegheze 30-40 de km de cale ferata. Acum ca le taie din leafa si mai concediaza din ei, va fi si mai rau”, a spus un fost angajat al unei companii din grupul CFR.

El a povestit ca un tren rapid putea sa deraieze in zona Medgidia, unde fusese furata contrasina. „Noroc ca au observat oamenii care controleaza calea ferata, iar trenul a fost directionat pe alta sina”, a spus fostul angajat al CFR.

Acesta a explicat ca inainte de 1989, hotii de componente de cale ferata erau acuzati ca atenteaza la siguranta nationala si faceau ani grei de inchisoare.

Un fost director al CFR Marfa apreciaza ca inmultirea alarmanta a furturilor duce Caile Ferate Romane intr-o situatie premergatoare colapsului.

„Erau furturi si cand eram eu in sistem. Dar ne mai bateam cu hotii, ii mai impuscau politistii in picior, se mai electrocutau la catenara”, a povestit fostul director. El subliniaza ca furturile de la CFR SA afecteaza si celelalte companii, CFR Calatori si CFR Marfa. „Starea infrastructurii determina viteza foarte scazuta. Companiile de transport feroviar au astfel un mare handicap fata de cele de transport rutier”, a explicat specialistul.

Practic, prin degradarea infrastructurii retelei feroviare, este pusa in pericol o industrie veche de peste un secol si jumatate. Prima cale ferata de pe teritoriul Romaniei actuale, ce leaga Bazias de Oravita, a fost inaugurata in 1854, la doar 24 de ani dupa construirea primei linii feroviare din lume, intre Liverpool si Manchester. – www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.