Acasă Politic Bruxelles: CE a stabilit normele pentru alocarea de cote de emisii gratuite...

Bruxelles: CE a stabilit normele pentru alocarea de cote de emisii gratuite transportatorilor aerieni

DISTRIBUIȚI

104341 – 27092011 – Comisia Europeană (CE) a anunţat normele pentru alocarea de cote de emisii gratuite către transportatorii aerieni, în condiţiile în care, din 2012, acest sector va participa la schema UE de comercializare a certificatelor de emisii.

            Publicarea valorilor de referinţă le va permite transportatorilor aerieni să îşi calculeze cotele alocate gratuit de care vor beneficia până în 2020. Au fost stabilite două criterii de referinţă – unul pentru perioada de comercializare 2012, iar altul pentru perioada de comercializare care începe în ianuarie 2013. În perioada 2013-2020, un transportator aerian va primi 0,6422 certificate per 1 000 tone-kilometru, iar în 2012 va primi 0,6797 certificate. De precizat că în perioada de comercializare 1 ianuarie – 31 decembrie 2012, operatorii de aeronave vor primi gratuit 85 % din cotele alocate pentru aviaţie, urmând ca în perioada 1 ianuarie 2013-31 decembrie 2020, procentul să fie de 82 %. Din cotele rămase în fiecare perioadă, 15 % vor fi scoase la licitaţie, iar în perioada 2013-2020, 3 % vor constitui o rezervă specială pentru operatorii nou-intraţi pe piaţă şi pentru liniile aeriene aflate în creştere rapidă. Sarcina alocării cotelor de emisii gratuite către fiecare operator de aeronave va reveni statelor membre. Acestea vor avea obligaţia de a stabili alocaţii individuale în termen de trei luni de la publicarea deciziei privind criteriul de referinţă. Estimările arată că activităţile de comercializare ale certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în aviaţie nu vor avea un impact semnificativ asupra preţului biletelor de călătorie şi că aceste preţuri vor creşte – la un zbor transatlantic, de exemplu – cu mai puţin de 2 euro, în cazul în care costurile cotelor nu vor fi transferate pasagerului. În cazul în care aceste costuri vor fi transferate pasagerului, preţul biletului ar putea creşte cu aproximativ 12 euro. Faţă de nivelul anului 1990, emisiile de gaze cu efect de seră s-au dublat aproape în sectorul aviaţiei, care, în acest moment, reprezintă circa 10% din emisiile de gaze cu efect de seră vizate de schema UE de comercializare a certificatelor de emisii. „Mulţumită valorilor de referinţă, transportatorii aerieni ştiu acum cu siguranţă câte cote vor primi în mod gratuit în fiecare an, până în 2020. Aceste cote gratuite reprezintă, la preţurile actuale ale pieţei, peste 20 de miliarde de euro pe o perioadă de zece ani. Cu acest potenţial de venituri, transportatorii aerieni ar putea face investiţii în vederea modernizării flotelor de aeronave, a ameliorării eficienţei consumului de combustibil şi a utilizării de carburanţi nefosili în sectorul aviaţiei. Deşi UE se pronunţă în favoarea acţiunilor la nivel global, nu putem accepta ca aviaţia să fie scutită de o contribuţie în acest sens pentru că în sector nu se ajunge la un consens pe plan internaţional. Este motivul pentru care, în 2008, UE a decis să facă acest pas înainte şi ne vom continua eforturile în vederea reglementării la nivel mondial, de exemplu cu ocazia următoarelor negocieri ONU privind clima la Durban”, a declarat Connie Hedegaard, comisarul pentru politici climatice. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.