Acasă Politic Bucuresti: Valeriu Zgonea: “Banii din Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii sunt...

Bucuresti: Valeriu Zgonea: “Banii din Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii sunt pentru PDL”

DISTRIBUIȚI

105983 – 02122011 – Deputatul PSD Valeriu Zgonea critică dur Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), instituit prin OUG nr. 105/22 noiembrie 2010, ale cărui fonduri sunt direcţionate catre clientela politică a PDL. “Dezvoltarea infrastructurii – sună frumos, nu? Ne plângem de ani de zile că nu avem infrastructură, motiv pentru care nu vin nici investitorii, nici turiştii. Iată că o guvernare responsabilă şi vizionară s-a gândit că a venit vremea să dezvoltăm infrastructura în mod accelerat! Beneficiarii acestui program sunt unităţile administrativ-teritoriale (primării) şi Administraţia Naţională Apele Române. Ce îşi propune, concret, Executivul prin PNDI? Pe de o parte, modernizarea a 10.000 km de drumuri judeţene şi de interes local,

modernizarea satului românesc, sisteme de canalizare şi epurare a apelor uzate şi alimentarea cu apă a localităţilor (ordonator principal de credite: Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului – MDRT), iar pe de altă parte, lucrări de mediu şi gospodărire a apelor, lucrări hidrotehnice şi de apărare împotriva inundaţiilor (ordonator principal de credite: Ministerul Mediului şi Pădurilor – MMP), se arată într-un comunicat remis PROMPT MEDIA.

Selecţia proiectelor se realizează în cadrul MDRT, de către un consiliu tehnico-economic, în fruntea căruia se află, desigur, Elena Udrea. Toţi membrii acestui consiliu sunt subordonaţii săi, printre aceştia figurând şi fostul secretar de stat Ioan Andreica, vizitat între timp de DNA pentru trafic de influenţă. Consiliul cu pricina prioritizează lucrările propuse, avizul final pe fiecare investiţie fiind dat de aceeaşi Elena Udrea.

Prin Legea nr.15/2011, pentru aprobarea OUG 105/2010, s-a modificat destinaţia unor fonduri şi sursele de finanţare, iar satul românesc a devenit localitate, astfel încât banii să ajungă şi în oraşe şi municipii.

Primele licitaţii au avut loc pe 15 aprilie 2011, iar lucrările se vor efectua începând cu 2011, în primii doi ani – pe banii constructorilor, urmând ca statul să achite contravaloarea lucrărilor începând din 2013. Creditele bugetare şi de angajament, pentru perioada 2013 – 2020, se ridică la 20.900.000.000 RON fără TVA.

Este limpede faptul că, în aceste condiţii, creditele angajate de prestatori/furnizori cu garanţia statului afectează deficitul bugetar şi duc la creşterea datoriei publice. Însă actualii guvernanţi acţionează, aşa cum ne-au obişnuit, pe principiul După noi, potopul. Facem acum nişte drumuri pe datorie şi cine va fi la guvernare după alegerile de anul viitor să se descurce cum poate… Vă daţi seama că statul român va plăti, din 2013, bani mai mulţi la constructori decât ar plăti prin primării, dacă acestea s-ar împrumuta individual, pentru că dobânzile la creditele pentru administraţiile publice locale sunt mai mici cu aproximativ 5 procente decât dobânzile creditelor acordate altor persoane juridice. Aşteptăm cu interes deosebit să vedem cum o să scadă datoria publică de la un an la altul, aşa cum scrie negru pe alb în Strategia fiscal bugetară 2011 – 2013.

Cine câştigă licitaţiile? Cine trebuie, desigur. Licitaţiile sunt organizate „pe sistem centralizat”, aşa e mai uşor de adunat şpaga pentru partid.

Ne oprim asupra celor 10.000 km de drumuri judeţene şi de interes local, valoarea totală a proiectului ridicându-se la 8.600.000.000 RON fără TVA. Până în prezent, au fost lansate licitaţiile pentru 8.970 km, iar valoarea depăşeşte 10.700.000.000 RON fără TVA. Mai puţine drumuri, costuri mai mari! E şi asta o realizare.

Cele mai mari sume alocate pe judeţe, pentru lucrările din cadrul acestui proiect, se regăsesc în judeţele Suceava (360.456.451,61 RON fără TVA), Bistriţa-Năsăud (311.280.645 RON fără TVA), Dâmboviţa (292.858.064 RON fără TVA), unde preşedinţii de consilii judeţene sunt oameni de nădejde ai partidului. De PDL e vorba. Cele mai mici sume – pe la Brăila (178.675.000 lei fără TVA), Călăraşi (193.862.903 RON fără TVA), Galaţi (199.313.709 Ron fără TVA), unde conduc social-democraţi sau liberali, iar culoarea politică dăunează grav investiţiilor de orice fel.

Dacă raportăm sumele respective la numărul de locuitori, cele mai mari valori sunt în aceleaşi judeţe portocalii. În Bistriţa-Năsăud, Ialomiţa, Covasna, Sălaj, sumele alocate pe cap de locuitor sunt de vreo trei ori mai mari decât la Iaşi, Galaţi, Bacău, Dolj, Constanţa (în jur de 300-400 de lei pe cap de locuitor al judeţelor din urmă). Aşadar, un cap de locuitor dintr-o localitate condusă de un pedelist este de 3 ori mai valoros decât un cap de locuitor dintr-o altă localitate, condusă de un pesedist!

Unde credeţi că se vor moderniza mai multe drumuri? Alba şi Arad sunt în top, ambele conduse de pedelişti.

Foarte interesant este să aflăm cât costă un km de drum, pentru că preţul variază de la un judeţ la altul, după criterii necunoscute. Dacă la Constanţa reabilităm un kilometru de drum cu 900.000 de lei, în Bistriţa-Năsăud acelaşi kilometru costă aproape 2.500.000 lei. La Covasna – cam 1.900.000 lei. În Argeş – sub 1.000.000 de lei. Nimeni din guvern nu ne spune cum s-a ajuns la asemenea cifre şi diferenţe uriaşe. În plus, există reglementări legale privind standardele de cost pentru modernizarea şi reabilitarea drumurilor judeţene şi comunale, de care nu se ţine seama. Potrivit acestor standarde, costul estimativ pentru un kilometru de drum comunal este 890.000 RON, iar pentru un kilometru de drum judeţean – 1.500.000 RON, cu toate cheltuielile, inclusiv proiectare, consultanţă, asistenţă tehnică, organizare şantier şi alte cheltuieli diverse şi neprevăzute. Credeţi că pedeliştii se încurcă în aceste detalii? Nu au niciun motiv, pentru că banii vor fi plătiţi prin 2013, de viitorul guvern. Dacă se alege praful de deficitul bugetar, e treaba altora.

Cele mai multe localităţi beneficiare de aceste investiţii sunt, din nou, cele conduse de primari ai PDL: 59% din totalul lucrărilor (51% din drumuri judeţene, 62% din drumuri comunale). Cu toate că PSD are cei mai mulţi primari la nivel naţional (35% din numărul total), localităţile conduse de primarii noştri primesc doar 15% din lucrări.

În Bacău, avem 39% dintre primari şi primim zero lei. În Brăila şi Teleorman, avem 50% dintre primari, primim tot zero lei. La Constanţa, 60% dintre primari sunt social-democraţi, primim… 5% din totalul lucrărilor. La fel şi în Dolj, unde avem 44% dintre primari. În toată Oltenia, 45% dintre primari sunt de la PSD, iar lucrările atribuite prin PNDI reprezintă doar 23% din total.

În şase judeţe ale patriei – Bacău, Bihor, Brăila, Galaţi, Timiş şi Teleorman – localităţile cu primari PSD nu au primit bani nici măcar pentru un kilometru de drum, unul singur, de ochii lumii, să se asfalteze de la primărie la dispensar. Sunt 169 de localităţi, cu 647.465 de locuitori, în această situaţie. În Bihor, Brăila, Galaţi şi Timiş, nici localităţile cu primari PNL (77 de localităţi cu 298.366 locuitori) nu au văzut vreun leu pentru drumuri.

Dacă facem o socoteală simplă, aproape un milion de oameni, din toate aceste localităţi, sunt pedepsiţi de PDL, de Udrea şi Boc, pentru votul lor. Guvernanţii spun că asta nu e discriminare pe criterii politice, nu! Vă rog să îmi spuneţi cum s-ar putea numi…

Poate se va găsi cineva să îmi spună că exagerez. Din păcate, nu exagerez. Cifrele sunt clare. Poate îmi va spune altcineva că există şi judeţe în care primarii PDL nu au primit fonduri. Da, există! În Covansa şi Harghita. Ştiţi de ce? În cele două judeţe există doar 2 primari PDL! Cum a putut Elena Udrea să-i uite, nu ştiu.

Românii sunt împărţiţi între pedelişti şi ceilalţi. Un lucru e clar pentru toată lumea: indiferent de programe, de investiţii, de proiecte, banii sunt pentru PDL. Doar ei, pedeliştii, ştiu ce e bine, ei au dreptate, ei decid binele naţiunii. Pentru PDL, democraţia e o poveste. Însă anul viitor, la alegeri, povestea poate avea un alt sens”, a spus Valeriu Zgonea. – www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.