Acasă Politic Bruxelles: Creştere imnunatatita printr-o guvernanţă mai bună a pieţei unice şi stimularea...

Bruxelles: Creştere imnunatatita printr-o guvernanţă mai bună a pieţei unice şi stimularea serviciilor

DISTRIBUIȚI

110877 – 11062012 – Piaţa unică este o forţă motrice esenţială care propulsează creşterea economică. Cu toate acestea, pentru a asigura creştere şi locuri de muncă, îmbunătăţirea punerii în aplicare a normelor existente este crucială. Acesta este motivul pentru care Comisia Europeană a adoptat o cale de acţiune prin care să se asigure că normele privind piaţa unică funcţionează bine în practică.

Comisia propune, de asemenea, măsuri de îmbunătăţire a modului în care funcţionează sectorul serviciilor, un deziderat fundamental, având în vedere că directiva privind serviciile reglementează mai mult de 45 % din PIB-ul UE şi trebuie să joace un rol strategic în promovarea creşterii economice. Pe baza evaluării progreselor înregistrate de statele membre cu privire la punerea în aplicare a directivei privind serviciile, o analiză economică arată că punerea în aplicare a acesteia va genera o creştere suplimentară de 0,8 % a PIB-ului UE pe parcursul următorilor 5 -10 ani. Totuşi, această cifră ar putea creşte până la 2,6 % dacă statele membre dau dovadă de mai multă ambiţie în deschiderea pieţelor naţionale ale serviciilor care intră sub incidenţa directivei. Mai mult, o mai bună transpunere şi punere în aplicare a legislaţiei UE ar putea promova creşterea economică prin reducerea cu o treime a sarcinilor administrative pentru întreprinderi, generând o economie totală de aproximativ 40 miliarde euro.

Michel Barnier, Comisarul pentru piaţa internă şi servicii, a declarat: „Întreprinderile mici şi mijlocii îmi comunică faptul că încă există obstacole în calea activităţii lor pe piaţa unică europeană. Comisia şi statele membre trebuie să colaboreze îndeaproape pentru a ameliora modul în care normele pieţei unice sunt concepute, implementate, aplicate şi respectate. Creşterea economică se află pe primul loc în agenda noastră şi nu ar trebui să irosim nici măcar o singură oportunitate de a o promova.” Comisarul a continuat: „În ceea ce priveşte directiva privind serviciile, prioritatea mea este de a garanta că aceasta se aplică integral în sectoarele pe care le acoperă.”

Comunicarea privind „O guvernanţă mai bună a pieţei unice” – Comisia propune ca eforturile să se concentreze asupra sectoarelor cu cel mai ridicat potenţial de creştere. În perioada 2012 – 2013, sectoarele identificate sunt sectorul serviciilor şi cel al industriilor de reţea. În aceste domenii, Comisia îndeamnă statele membre să se angajeze la toleranţă zero faţă de transpunerea tardivă şi incorectă a directivelor. La rândul său, Comisia va acorda mai multă asistenţă în legătură cu transpunerea, în vederea soluţionării potenţialelor probleme. În caz de încălcare, durata medie a procedurilor nu ar trebui să depăşească 18 luni (în prezent este de 25,5 luni), iar statele membre ar trebui să se conformeze hotărârilor Curţii în termen de 12 luni.

Pentru a asigura funcţionarea mai eficace a pieţei unice, Comisia recomandă utilizarea mai judicioasă a instrumentelor IT pentru a conferi mai multă putere cetăţenilor şi întreprinderilor. Comisia invită statele membre să consolideze instrumentele de soluţionare a problemelor şi să înfiinţeze centre ale pieţei unice pentru o mai bună monitorizare a modului în care funcţionează normele privind piaţa unică.

Comunicarea privind punerea în aplicare a directivei privind serviciile – un parteneriat pentru creştere în sectorul serviciilor – O comunicare intitulată „Un parteneriat pentru creştere în sectorul serviciilor 2012 – 2015” arată că punerea în aplicare a directivei privind serviciile trebuie să fie optimizată pentru a stimula creşterea. Pentru atingerea creşterii previzionate, Comisia invită statele membre să elimine normele discriminatorii care există încă în anumite ţări ale UE, cum ar fi normele care impun discriminări în funcţie de cetăţenie sau de locul de reşedinţă, care îi obligă pe furnizorii de servicii să efectueze „teste privind nevoile economice”. Comisia subliniază că va iniţia proceduri privind încălcarea dreptului comunitar în cazurile de nerespectare a prevederilor directivei privind serviciile. Mai mult, Comisia intenţionează să coopereze cu statele membre pentru a maximiza beneficiile economice aduse de directiva privind serviciile, de exemplu prin reforme structurale aprofundate în domeniile în care statele membre hotărâseră anterior să menţină statu-quo-ul. Ar trebui să se acorde o atenţie deosebită sectoarelor cheie, cum ar fi serviciile pentru întreprinderi, construcţiile, turismul şi comerţul cu amănuntul (acestea reprezentând aproape 30 % din PIB).

Comunicarea este însoţită de trei documente de lucru ale serviciilor Comisiei: Raportul privind punerea în aplicare a directivei privind serviciile, care prezintă situaţia actuală a punerii în aplicare a directivei şi a problemelor restante şi situaţia actuală a „ghişeelor unice”, cu o secţiune dedicată evaluării fiecărui stat membru. Raportul este completat de evaluarea economică, care indică efectele şi potenţialul de creştere al directivei privind serviciile la nivelul UE, cu date privind fiecare stat membru; Rezultatele testului de performanţă, care arată cât de bine se aplică în mod curent diferite norme ale UE adresate întreprinderilor. Testul a identificat o serie de obstacole, cum ar fi caracterul eterogen al reglementărilor privind calificările profesionale şi dificultăţile întâmpinate în ceea ce priveşte recunoaşterea diplomelor din alte state membre; cerinţele care limitează posibilitatea de a alege statutul juridic pentru exercitarea anumitor activităţi profesionale; dificultăţile întâmpinate la obţinerea de servicii de asigurare pentru furnizorii transfrontalieri sau provocările pe care le antrenează existenţa diferitelor nivele de reglementare a protecţiei consumatorilor în Europa pentru întreprinderile care doresc să se extindă în alte ţări ale UE (Comisia lucrează la remedierea acestora); Documentul de lucru al serviciilor Comisiei în scopul introducerii unor orientări privind aplicarea articolului 20 alineatul (2) referitor la principiul nediscriminării beneficiarilor serviciilor în funcţie de cetăţenie sau de ţara de reşedinţă. Documentul analizează motivele care stau la baza unui astfel de comportament comercial şi face apel la întreprinderi să pună capăt unor astfel de practici discriminatorii.

Directiva privind serviciile a fost adoptată în decembrie 2006 şi are ca obiect servicii care reprezintă mai mult de 45 % din PIB-ul UE. Directiva a marcat un punct de referinţă în înlăturarea obstacolelor în calea comerţului cu servicii, facilitând astfel înfiinţarea de întreprinderi în alte ţări şi prestarea transfrontalieră de servicii. Directiva impune statelor membre să simplifice procedurile administrative pentru întreprinderi şi să elimine cerinţele care subminează concurenţa loială pe piaţa unică. De asemenea, obligă statele membre să înfiinţeze „ghişee unice” care ajută întreprinderile prin furnizarea de informaţii privind procedurile relevante legate de prestarea de servicii în străinătate şi prin acordarea posibilităţii de a efectua aceste proceduri online. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.