Acasă Politic Bruxelles: Propuneri ale Comisiei Europene pentru cresterea competitivitatiii industriei aviatice din UE

Bruxelles: Propuneri ale Comisiei Europene pentru cresterea competitivitatiii industriei aviatice din UE

DISTRIBUIȚI

113552 – 28092012 – Aviaţia mondială se află într-un proces de transformare radicală, iar Europa a fost afectată mai puternic decât multe alte regiuni de criza economică. Comisia Europeană a stabilit pe 26 septembrie un pachet ambiţios de propuneri vizând impulsionarea competitivităţii pe plan internaţional a industriei aviatice din UE prin deschiderea de negocieri cu parteneri cheie pentru accesarea unor noi oportunităţi de afaceri pe pieţele cu creştere rapidă, prin dezvoltarea unor noi instrumente de combatere a concurenţei neloiale şi prin crearea unui cadru de reglementare adecvat pentru stimularea investiţiilor.

Aviaţia constituie un sector vital al economiei europene, care contribuie la crearea de locuri de muncă şi la dezvoltarea comerţului şi conectează milioane de întreprinderi şi persoane cu restul lumii. Însă poziţia competitivă a industriei aviatice a UE, în special cea a companiilor sale aeriene internaţionale, este grav ameninţată. Pieţele cu creşterea cea mai rapidă se află acum în afara Europei. Sectorul aviatic european – nu doar companiile aeriene, ci întreaga industrie aeronautică, aeroporturile, furnizorii de servicii de management al traficului aerian şi alte sectoare de servicii – se confruntă cu o creştere redusă în UE şi cu o concurenţă acerbă la nivel internaţional.

Vicepreşedintele Siim Kallas, comisarul european responsabil cu transporturile, a declarat: „Este foarte important din punct de vedere strategic ca sectorul aviatic din Europa să rămână un actor mondial de prim plan, în centrul unei reţele care leagă UE de restul lumii.În ultimii zece ani, am obţinut beneficii economice enorme ca urmare directă a noilor oportunităţi de afaceri prilejuite de relaţiile externe ale UE. Însă sistemele actuale nu mai produc rezultatele dorite.Avem nevoie urgent de o schimbare fundamentală.În contextul transformării radicale a sectorului aviaţiei mondiale, Europa trebuie să reacţioneze şi să se adapteze rapid, altfel va rămâne în urmă.”

Concret, Comisia Europeană propune avansarea pe trei fronturi: noi acorduri cu statele vecine şi cu parteneri internaţionali, concurenţă loială şi investiţii.

Noi acorduri cu statele vecine şi cu parteneri internaţionaliPentru a oferi industriei aeronautice din UE un acces mai bun la oportunităţile de afaceri de pe noile pieţe, Comisia propune: încheierea unor acorduri de transport aerian la nivelul UE cu parteneri cheie şi de o importanţă crescândă, precum China, Rusia, statele din Golf, Japonia, India şi ţările din Asociaţia Naţiunilor din Asia de Sud-Est (ASEAN); finalizarea, până în 2015, a unor acorduri la nivelul UE în domeniul aviaţiei cu ţările vecine, cum ar fi Ucraina, Azerbaidjan, Tunisia, Turcia şi Egipt. Pentru ca acest proces să se deruleze mai rapid, statele membre ar trebui să acorde Comisiei un mandat de negociere pentru restul ţărilor vizate de politica de vecinătate.

Beneficiile economice totale ale tuturor acestor acorduri sunt estimate la 12 miliarde EUR pe an. Comisia intenţionează să prezinte statelor membre, la începutul anului 2013, o listă de priorităţi pentru mandatele de negociere ale UE referitoare la aceste acorduri.

În plus, ar trebui semnate acorduri industriale şi tehnologice cu parteneri cheie şi cu alte ţări, în domenii precum managementul traficului aerian (ATM) – inclusiv în materie de cooperare cu programul SESAR al UE – şi siguranţa, inclusiv în ceea ce priveşte certificarea produselor aeronautice.

Concurenţă loialăUE consideră că pieţele deschise reprezintă cea mai bună bază pentru dezvoltarea relaţiilor internaţionale în domeniul aviaţiei şi, prin urmare, sprijină concurenţa. Este vorba despre o lecţie fundamentală născută din povestea de succes a pieţei interne a UE în domeniul aviaţiei, însă concurenţa trebuie să fie deschisă şi loială.

Pentru a proteja concurenţa loială, Comisia propune elaborarea, în urma consultării cu părţile interesate, elaborarea a unor noi instrumente UE mai eficace de protejare a intereselor europene împotriva practicilor neloiale. În acest sens, regulamentul UE în vigoare [Regulamentul (CE) nr. 868/2004] s-a dovedit imposibil de pus în practică, fiind necesar să se instituie un nou instrument, mai bine adaptat la realităţile actuale din sectorul aviatic mondial.

Ca măsură de salvgardare suplimentară, Comisia propune elaborarea – cel mai bine la nivelul UE – a unor „clauze de concurenţă loială” standard care trebuie să fie adoptate de comun acord şi incluse în acordurile bilaterale existente privind serviciile aeriene încheiate între statele membre ale UE şi ţările terţe.

Investiţii – Actualele restricţii privind proprietatea şi controlul, aplicate de majoritatea ţărilor, împiedică accesul transportatorilor aerieni la importante surse de capital nou. A sosit momentul ca această problemă să fie abordată într-un mod mai susţinut şi să se ia măsurile suplimentare prevăzute în acordul de transport aerian UE-SUA de liberalizare a proprietăţii şi a controlului, pentru a le permite companiilor aeriene să atragă şi să consolideze investiţiile de care au nevoie. Acest obiectiv ar trebui urmărit şi la nivelul OACI, inclusiv cu ocazia Conferinţei privind traficul aerian a OACI din martie 2013.

După consultarea cu statele membre în cadrul Consiliului pentru transporturi care va avea loc în luna decembrie a acestui an, Comisia intenţionează să avanseze cu aceste propuneri, inclusiv să prezinte, la începutul anului 2013, o listă de priorităţi pentru mandatele de negociere ale UE. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.