Acasă Politic Romanii, printre cei mai fricosi intreprinzatori la nivel mondial

Romanii, printre cei mai fricosi intreprinzatori la nivel mondial

DISTRIBUIȚI

114324 – 31102012 – Doar 17,5% dintre romani se gandesc la perspectiva initierii unei afaceri pe cont propriu in urmatoarele 6 luni. Procentul plaseaza tara noastra pe locul 56 din 59 de tari evaluate si pe ultimul loc in randul tarilor cu economie

orientata pe eficienta, potrivit unui studiu al Fundatiei Post-Privatizare (FPP).

„Cifrele nu sunt surprinzatoare daca luam in calcul faptul ca romanii sunt unii dintre cei mai tematori intreprinzatori mondiali. Un procent de aproape jumatate (45,99%) din populatia adulta a Romaniei evita sa-si infiinteze o firma noua de teama unui esec financiar. Aceasta atitudine antreprenoriala pozitioneaza Romania pe locul cinci in topul tarilor pesimiste in participarea la mediul de afaceri, dupa state precum Grecia sau Ungaria”, a declarat Péter Barta, CEO FPP, citat de Romanian Global News.

“Reticienta potentialilor intreprinzatori se datoreaza lipsei unor reglementari legale care sa stimuleze atitudini antreprenoriale, dar si lipsei de educatie in domeniul afacerilor pe cont propriu, educatie pentru care europenii investesc anual. De altfel, tara noastra este printre putinele state europene care nu au pana astazi o strategie de abordare a educatiei antreprenoriale”, a mai spus acesta.

Doua treimi (67,3%) dintre romanii care se gandesc sa demareze in curand o afacere privata vor sa o faca pentru ca au identificat oportunitati in piata si pentru ca vor sa obtina castiguri financiare mai mari. Exista si o categorie de romani care intentioneaza sa intre in mediul de afaceri pentru ca nu au gasit un alt mod de a-si castiga existenta.

Un aspect pozitiv relevat de prezentul studiu, care plaseaza tara noastra pe pozitii superioare (locul 4 in clasamentul global si locul 3 intre economiile bazate pe eficienta) se refera la procentajul intreprinzatorilor romani care in faza initiala demararii unei afaceri pe cont propriu au clienti in alte tari (exportatori).

Bucurestenii, cei mai activi – Conform acelorasi date, densitatea IMM-urilor din Romania este extrem de redusa, situandu-se la aproape jumatate din media europeana. Daca in UE, in prezent, sunt evaluate circa 42 de IMM-uri la 1.000 de locuitori, in Romania media densitatii intreprinderilor din mediul de afaceri este de 24 de IMM-uri/1.000 de locuitori. Mai mult decat atat, efectele crizei economice, suprapuse peste un cadru economic instabil, au generat radierea in mai putin de 2 ani a aproximativ 250.000 de IMM-uri din tara noastra.

Studiul releva ca Romania inregistreaza decalaje importante privind densitatea IMM-urilor si intre cele 8 regiuni ale tarii. Capitala tarii se detaseaza net fata de restul Romaniei inregistrand o cifra de 44,4 IMM-uri/1.000 de locuitori, fiind principalul pol de dezvoltare antreprenoriala din Romania.

De cealalta parte, cei mai inactivi intreprinzatori sunt identificati in regiunea de nord est a tarii (13,1 IMM-uri/1.000 de locuitori) si in zona de sud-vest (14,7 IMM-uri/1000 de locuitori).

Romancele prefera statutul de angajat – Datele statistice din ultimii ani arata ca antreprenoriatul feminin din Romania a inregistrat o scadere dramatica de la un an la altul. Daca in anul 2009, 42,9% dintre romance intrevedeau oportunitati de afaceri, in anul 2010 doar 11% dintre acestea si-au mentinut aceasta aspiratie.In prezent, in Romania, procentul femeilor care se gandesc sa demareze o afacere pe cont propriu este net inferior procentului barbatilor. Cele mai multe intreprinzatoare au motivat iesirea din mediul de afaceri romanesc prin lipsa finantarii initiativelor antreprenoriale si a lipsei profitabilitatii propriilor afaceri, estimate initial.

De altfel, aceasta este o caracteristica generala a tarilor din Europa de Est, care prezinta cele mai scazute nivele ale gradului de participare al femeilor la activitati antreprenoriale.

„Cu fiecare firma nou infiintata in Romania distributia de gen a initiativelor antreprenoriale se adanceste. Fara doar si poate statul trebuie sa intervina prin masuri care sa stimuleze participarea femeilor la mediul de afaceri, precum drepturi si facilitati pentru cresterea copiilor adresate femeilor antreprenor, dar si programe de leadership personalizate, prin care femeile din Romania sa depaseasca mentalitati si comportamente personale”, a mai spus Péter Barta, CEO FPP. 

“Cifrele europene arata ca educatia antreprenoriala a femeilor conduce imediat spre initiative de succes sau promovari imediate in cadrul companiilor. Echilibrul de gen in zona antreprenoriatului conduce si spre beneficii implicite ale statului prin reducerea gradului de saracie si cresterea taxelor la bugetul de stat”, a precizat acesta.

Magazinele alimentare – cea mai la indemana afacere – Atat in anul 2010, cat si in 2011, cei mai multi agenti economici au fost inmatriculati cu activitatea principala in comert (30,2% in 2010 si respectiv 28,4% in 2011), fiind urmati de cei cu activitate in alte servicii (23,3% si respectiv 23,9%) si agricultura (17,5% si respectiv 15,6%). Cele mai multe firme inregistrate la ONRC cu activitate in comert sunt in domeniul „comertului cu amanuntul al produselor alimentare”.
Se remarca un procent consistent al firmelor din agricultura, inregistrate in ultimii 2 ani, spre deosebire de perioada anterioara. In anul 2011, se constata o crestere a numarului de firme inregistrate in industrie (6,3% in 2010, repectiv 6,7% in 2011) si in constructii (7,1% in 2010 si 9,2% in 2011), in timp ce numarul celor din comert a avut o usoara scadere, comparativ cu anul de criza 2010. „Constatam o lipsa de idei in spatiul de business romanesc. Cele mai multe initiative de afaceri sunt in domeniul comertului si in mod special al comertului cu amanuntul. Oportunitatea intrevazuta de antreprenorii romani consta intr-un spatiu bine plasat care poate genera vad. Putine dintre aceste initiative ajung insa sa creasca si sa depaseasca limita de business butic. De altfel, evaluarile referitoare la inovare releva variatii foarte mari chiar in randul economiilor orientate catre eficienta. Per total, initiativele inovative in cazul antreprenorilor in faza initiala au scazut de la 7,3% in 2009, la 4,8% in 2010”, a mai spus Péter Barta.

Cei cu studii superioare, lipsiti de abilitati manageriale – Conform datelor INS, pentru intreprinderi nou-infiintate (startup), in topul intreprinzatorilor romani conduc barbatii (63,4%), cu varsta de pana la 40 de ani (61%), absolventi de studii liceale si universitare (53,9%).

In ultima perioada, profilul antreprenorului roman s-a imbunatatit in ceea ce priveste nivelul de educatie, calificare tehnica si experienta antreprenoriala.  „Un fapt interesant legat de profilul antreprenorului roman este acela ca, din punct de vedere al calitatii managementului – si aici ma refer in principal la planificarea afacerii, cu tot ceea ce implica aceasta – nu sunt diferente calitative semnificative intre absolventii de studii superioare si cei care nu au trecut prin facultati. Acest lucru reflecta faptul ca, desi sistemul national de educatie a inceput sa introduca elemente de cultura antreprenoriala, acestea nu sunt suficiente la ora actuala pentru a conferi intreprinzatorilor o cunoastere a modului in care sa isi conduca investitia in sensul diminuarii riscurilor. In aceste conditii, cultura antreprenoriala, desi esentiala, ramane, din pacate, la nivel de optiune pentru intreprinzatori”, a conchis Péter Barta.

Studiul “Promovarea antreprenoriatului ca factor cheie pentru dezvoltarea economica” analizeaza profilul proprietarilor romani de afaceri, tendintele din tara noastra privind demararea de noi afaceri private, participarea femeilor la mediul de afaceri romanesc precum si dezvoltarea pietei IMM-urilor din Romania in context mondial. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.