Acasă Anchete FRATIA LICITATIILOR (I)

FRATIA LICITATIILOR (I)

DISTRIBUIȚI

114797 – 21112012– Ne întrebăm de ce în România 10 centimetri de asfalt costă 2.000 de euro? De ce suntem într-un continuă construire de drumuri, găurile negre ale investițiilor românești. Răspunsul este la îndemâna oricui vrea să-l vadă: frăția licitațiilor trucate.

Mehedințiul este un asemenea paradis înțelegerilor dintre firmele de construcții, cu concursul mai mult sau mai puțin tacit al autorităților locale.

Efervescența constructorilor ale căror firma lucrează la Drobeta Turnu Severin este demnă de toată lauda: se reabilitează străzile, se lucrează la blocul materno-infantil, la Muzeul Regiunii Porţilor de Fier, la Palatul Cultural ”Theodor Costescu”. Tot-un zumzet, tot-un șantier.

La o privire mai atentă îți dai seama că te învârți în cerc. În cercul firmelor de construcții, ai căror patroni, băieți deștepți, știu regulile licitațiilor publice. Atât de bine, încât știu și cum să le fenteze. Vorbim aici de un grup de 4-5 firme care au monopolizat integral lucrările de investiţii din Mehedinţi, care se extind agresiv în toată Oltenia, şi care par că nu se dau în lături de la înţelegeri de tip cartel.

Spre exemplu, reabilitarea străzilor, a cărei valoare se ridică la 27 milioane euro, a fost obținută de un consorţiu de firme format din SC Trans Baco SRL (lider al asocierii – firmă controlată de Constantin Bădescu), SC Confort SA (aparţinând lui Georgică Cornu), SC Alpha Construct Sistem SA (aparţinând lui Constantin Isvoranu, vărul primar al lui Constantin Bădescu), SC Via Vita SRL Şimian (controlată de Viorel Sorinel Duducea – inginer şef în cadrul Secţiei de Drumuri Naţionale Drobeta – Turnu Severin, chiar dacă în acte apare soţia sa Manuela Liliana Duducea) şi SC Geostrad Construct SRL (aparţinând omului de afaceri Gheorghe Tihon Pavelescu).

Un alt proiect de câteva zeci de milioane de euro – reabilitarea DJ 606 – este realizat tot de un consorțiu, din care fac parte aceleași firme, atât doar că se schimbă liderul de proiect. SC Confort SA este lider, dar s-a asociat tot cu prietenii de la SC Trans Baco SRL, SC Alpha Construct Sistem SA şi SC Via Vita SRL.

Proiectul de reabilitare a Palatului Cultural ”Theodor Costescu” şi a Cetăţii Medievale a Severinului (11 milioane DE euro) a fost adjudecat de Geostrad Construct SRL în asociere cu Trans Baco SRL, Civ Group SRL şi IMSAT ELS SA Craiova.

Reabilitarea muzeului a fost câștigată oficial de Confort SA împreună ICIM SRL Arad, dar în realitate lucrează doar cei de la Confort SA, pentru că firma din Arad a subcontractlucrările tot către Confort SA.

Şi lista proiectelor ar putea continua, valoarea totală a fondurilor direcţionate doar în judeţul Mehedinţi către aceste firme fiind de peste 70 milioane euro.

Situația se repetă și în Gorj, Caraş Severin, Dolj, ajungând până la Timiş. În prezent grupul de firme ţinteşte Bucureştiul, cu bază de pornire judeţul Argeş.

Singurii care cunosc detaliile acestei frăţii a licitaţiilor trucate, căci despre asta este vorba, sunt funcţionarii din compartimentele de achiziţii ale primăriei Drobeta Turnu Severin, respectiv Consiliului Judeţean Mehedinţi, care însă preferă să nu vorbească despre modul în care administrațiile s-au transformat în amploaiaţi de marketing ai firmelor de construcţii. 

La început au fost parcările…

În 2008, Constantin Gherghe, viceprimar şi avocat de succes, patron al unui birou de avocatură, a candidat şi câştigat postul de primar al municipiului Drobeta Turnu Severin. Imediat după preluarea mandatului, încep să curgă contractele de lucrări, prin încredinţare directă, către firmele controlate de Constantin Bădescu şi Constantin Isvoranu. În 2009, în perioada campaniei pentru alegerile prezidențiale, Constantin Gherghe declara pentru obiectivele de investiţii ale primăriei preferă firmele locale decât pe cele din afara judeţului, cu referire directă la Trans Baco SRL şi Alpha Construct Sistem SA. Ceea ce nu spunea, însă, este că în perioada 2000 – 2008, soţia sa lucrase ca operator calculator la SC Setracom SA (2000 – 2002) şi SC Trans Baco SRL (2002 – 2008), ambele controlate de Constantin Bădescu.

Mai mult, avocatul Petru Sorin Crudiu, omul de încredere al primarului, a preluat „pe hârtie” cabinetul de avocatură, fiind asociat cu Constantin Bădescu în cadrul firmei Partener Bussines Office SRL şi cenzor la BC Distribution SRL.

Această implicare a primarului în activitatea cabinetului a fost anchetată de ANI, care a descoperit că în 2008, Gherghe s-a aflat în stare de incompatibilitate, fiind concomitent şi primar şi avocat. Decizia ANI nu a fost contestată de Constantin Gherghe, care a primit interdicţia de a mai ocupa o funcţie publică, timp de trei ani, lucru care nu l-a împiedicat, însă, să fie validat la alegerile din 2012 acest an. Rămâne un mister pe care îl pot lămuri doar cei doi competitori la şefia judeţului, senatorul Mihai Stănişoară şi Adrian Duicu – actualul preşedinte al Consiliului Judeţean.

Investigaţiile ANI au scos al iveală şi alte nereguli, cum ar fi faptul că în cel puţin 10 procese, avocaţi de la casa de avocatură a lui Gherghe au reprezentat Primăria (pe scurt Gherghe primarul plătea pe Gherghe avocatul), iar pentru a justifica banii primiţi drept onorariu, Gherghe a declarat la ANI că a vândut un autoturism către barou, lucru contrazis de realitate.  

Apoi au urmat sensurile giratorii, şi reabilitarea termică a blocurilor  

Convins că avocatura nu-i mai poate aduce bani suficienţi, primarul s-a orientat rapid către lucrări cu bani publici, Operaţiunea „Sensuri giratorii” derulată în anii 2009-2010, constituindu-se în avanpremiera uneia şi mai grandioase, „Marea asfaltare”. Sub pretextul fluidizării circulaţiei în Drobeta Turnu Severin şi acţionând pe principiul „inventăm o lucrare iar pentru rezolvarea ei alocăm fonduri”, primăria a dispus demontarea semafoarelor din mai multe intersecţii şi înlocuirea lor cu sensuri giratorii, contractele fiind dirijate către aceleaşi firme. Dacă despre sensul giratoriu de pe Calea Craiovei nimeni nu mai spune nimic, cel de pe Calea Târgu Jiului, realizat de Via Vita SRL, este celebru prin faptul că a costat 500.000 de lei, în timp ce fondurile alocate au depăşit 1.000.000 lei. În ceea ce priveşte cel de-al treilea sens giratoriu, cel de la ieşirea spre Timişoara, realizat de Alpha Construct Sistem SA, dincolo de costul său exagerat, de 1.000.000 euro, acesta este renumit prin aceea că va pune în valoare hotelul de cinci stele pe care Constantin Bădescu îl construieşte pe structura fostului sediu al „Apolodor”. Ce-i drept, un hotel de cinci stele merita o panoramă pe măsură, iar dacă oaspeţii nu au vedere spre piciorul podului construit peste Dunăre de Apolodor din Damasc, le face primăria unul în miniatură, cocoţat pe sens, că doar e pe banii publici. Altfel spus, Constantin Isvoranu a construit cu banii primăriei, un sens giratoriu care îl avantajează pe vărul său Constantin Bădescu.

Concomitent, în Drobeta Turnu Severin s-au derulat lucrări de reabilitare termică a blocurilor, în această afacere fiind implicate doar două firme: Trans Baco SRL despre care am tot vorbit şi Geostrad Construct SRL aparţinând lui Gheorghe Tihon Pavelescu, despre care oamenii de afaceri locali susţin că beneficiază de sprijinul oficialilor MDRT la cel mai înalt nivel.

Multă vreme, singura explicaţie pentru apetitul oficialilor MDRT de a trimite bani în Mehedinţi era bazată doar pe relaţia bună a lui Mihai Stănişoară cu Elena Udrea. Aceasta însă a fost prezentă relativ rar în Mehedinţi, în calitate de ministru, spre deosebire de Răzvan Murgeanu, fostul secretar de stat în MDRT, care atât de mult a iubit acest judeţ încât în luna mai 2012 şi-a stabilit domiciliul în Drobeta Turnu Severin, Piaţa Heliade nr 1, acasă la primar. Dacă ţinem cont că, în toate proiectele finanţate de MDRT (anvelopări blocuri, teatru, reabilitare străzi, reabilitarea Castelului de Apă) este prezentă firma Geostrad Construct SRL, deja se conturează un grup bine organizat.

 Atacul final : „Marea asfaltare” 

Aspectul de şantier al oraşului Drobeta-Turnu Severin este dat de faptul că aproape toate străzile din municipiu au intrat într-un amplu proces de reabilitare. Reabilitarea se face cu bani europeni, gestionaţi la nivelul MDRT, unde Răzvan Murgeanu, în calitate de secretar de stat, a aprobat mai multe cereri de finanţare (în valoare totală de 95.000.000 lei) pentru proiectul Reabilitare reţele străzi urbane în municipiul Drobeta-Turnu Severin”. La 15 februarie 2011, licitaţia pentru loturile cu nr. 1, 2, 3, 4 şi lotul „străzi principale”, a fost atribuită aceluiaşi consorţiu format Trans Baco SRL, Via Vita SRL, Alpha Construct Sistem SA, Confort SA şi Geostrad Construct SRL.

Dovada cea mai clară a unei înţelegeri prealabile este faptul că procentele de lucrări vehiculate între drumari, înaintea licitaţiei, s-au confirmat în momentul anunţării rezultatului.

Metoda prin care s-a reuşit acest lucru a fost simplă. Pentru a descuraja participarea vreunei firme mari, a cărei experienţă şi capacitate financiară nu poate fi pusă la îndoială, în caietul de sarcini a fost inclusă obligaţia ca ofertantul să dispună de staţie/staţii de asfalt de min. 400 tone/oră situate la cel mult 30 km de centrul municipiului, cerinţă pe care o îndeplineau doar firmele Trans Baco SRL, Alpha Construct Sistem SRL, Via Vita SRL şi Confort SA.

Acelaşi mecanism a fost utilizat şi în cazul licitaţiei pentru lotul nr. 5 de lucrări, numai că, aici, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), prin decizia nr.336S/C3/3823 din 29.07.2011, a admis cererea de suspendare a procedurii de achiziţie publică, urmare a contestaţiei depuse de SC Betorom Construct SRL Şoimuş, judeţul Hunedoara.

În textul deciziei CNSC se arată că impunerea deţinerii de instalaţii de producere a mixturilor asfaltice la o distanţă de 30 km de centrul municipiului restricţionează în mod evident participarea la procedură. Prevederea este contrară condiţiilor tehnice pentru mixturi asfaltice aprobate prin Standardul SR174-1/2009 C92:2010, potrivit cărora acestea pot fi livrate şi de la o distanţă de 80 km.

În ciuda acestor lucruri, licitaţia a fost reluată iar contractul a fost atribuit aceleiaşi asociaţii de firme, având ca lider SC Trans Baco SRL, care a ajuns să gestioneze, numai din asfaltări, contracte în valoarea de aproape 100 milioane lei noi, fără TVA. Cu totul întâmplător, în aceeaşi perioadă se finalizau și lucrările la casa din Baia de Aramă a lui Gherghe Constantin.

Despre calitatea lucrărilor nu vorbeşte nimeni, pentru că niciun funcţionar nu a avut curaj să măsoare stratul de asfalt, grosimea umpluturii la trotuare sau dacă s-au respectat condiţiile tehnice. Cert este că pe strada IC Brătianu sau pe Bulevardul Revoluţiei asfaltul s-a vălurit, pe strada Progresul iarba iese prin asfaltul de pe trotuare, iar pe Topolniţii crăpăturile au fost umplute cu multă, multă smoală.

Tot aşa s-a ajuns în situaţia ca porţiunea de drum de pe dealul Zegujanilor să fie recepţionată, deşi era clar încă de atunci că alunecarea de teren nu a fost oprită, în acest moment drumul arătând mai rău decât la începutul reabilitării. Tot fără observaţii a fost recepţionat şi drumul 670 Marga – Baia de Aramă (lucrare împărţită frăţeşte între Via Vita SRL, Trans Baco SRL, Alpha Construct Sistem SA şi Confort SA), chiar dacă grosimea stratului de asfalt diferă de la un tronson la altul fără nicio explicaţie tehnică.

Mai grav este situaţia exploatărilor ilegale de balast şi nisip (şi sunt multe) răspândite peste tot în judeţ: Valea Topolniţei – Bădescu şi Isvoranu, Valea Coşuştei – Isvoranu, Valea Bahnei – Isvoranu, Gârla Mare – Duducea, făcute cu largul concurs al fostului şef al Gărzii de Mediu Mehedinţi, Dan Budu, care avertiza personal constructorii care urmau să fie controlaţi.

Ce nu au luat în calcul constructorii este faptul că, odată cu creşterea volumului de lucrări, creşte şi valoarea „parandărătului”. Aşa au apărut zvonurile despre un hotel prin Austria, la care mai trage primarul sau despre modul în care este finanţat un anume post de televiziune. (vom reveni)www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.