Acasă Politic Bruxelles: Noi norme pentru sprijinirea financiara a cinematografiei europene

Bruxelles: Noi norme pentru sprijinirea financiara a cinematografiei europene

DISTRIBUIȚI

124179 – 14112013 – Comisia Europeană a adoptat criterii revizuite pentru evaluarea, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, a schemelor de sprijin ale statelor membre în favoarea operelor cinematografice şi a altor opere audiovizuale. Noua Comunicare privind cinematografia permite acordarea

de ajutoare pentru o gamă mai largă de activităţi, evidenţiază marja de discreţie de care dispun statele membre pentru a defini activităţile culturale care merită sprijinite, introduce posibilitatea de a acorda ajutoare mai substanţiale pentru producţiile transfrontaliere şi promovează patrimoniul cinematografic. Comisia a luat în considerare observaţiile primite în cursul a trei consultări publice cu statele membre şi cu părţile interesate.

            Vicepreşedintele Comisiei, Joaquín Almunia, a declarat:„Obiectivul acestor norme revizuite este de a încuraja creaţiile audiovizuale dinamice în Europa, păstrând totodată diversitatea culturală în întreaga Uniune Europeană. Comunicarea oferă un cadru comun la nivelul UE pentru sprijinul acordat de statele membre, care ia în considerare dimensiunea europeană a sectorului audiovizual şi urmăreşte să asigure viabilitatea şi competitivitatea permanentă a acestuia.”

            Noile norme extind domeniul de aplicare al Comunicării privind cinematografia din 2001, care prevedea numai ajutoare de stat pentru producţia de filme, cu scopul de a include toate etapele unei opere audiovizuale, de la conceperea acesteia până la prezentarea în faţa publicului. În principiu, intensitatea ajutorului care poate fi acordat unei opere cinematografice continuă să fie limitată la 50% din bugetul de producţie. Costurile de distribuţie şi de promovare pot beneficia de un ajutor cu aceeaşi intensitate. Cu toate acestea, coproducţiile finanţate de mai mult de un stat membru pot primi în prezent ajutoare de până la 60% din bugetul de producţie. Dimpotrivă, nu există limite privind ajutorul destinat scrierii de scenarii sau dezvoltării proiectului cinematografic ori operelor audiovizuale greu de realizat, astfel cum sunt definite de fiecare stat membru în conformitate cu principiul subsidiarităţii.

            În temeiul noilor norme, statele membre au în continuare dreptul de a impune beneficiarilor măsurilor de ajutor în domeniul audiovizualului condiţii de teritorializare a cheltuielilor. Într-adevăr, o astfel de restricţionare a normelor pieţei unice a UE este justificată prin promovarea diversităţii culturale, care necesită conservarea resurselor şi a cunoştinţelor din sector la nivel naţional sau local. Normele revizuite asigură că astfel de obligaţii teritoriale rămân proporţionale cu aceste obiective. În special, statele membre pot impune ca 160% din valoarea ajutorului acordat să fie cheltuite pe teritoriul lor. De asemenea, statele membre pot impune ca, independent de valoarea ajutorului acordat, un nivel minim din activitatea de producţie să se desfăşoare pe teritoriul lor, ca o condiţie pentru a beneficia de ajutor. Acest nivel nu poate depăşi 50% din bugetul de producţie. În nicio situaţie, ca şi în cazul normelor anterioare, obligaţia de teritorializare a cheltuielilor nu poate depăşi 80% din bugetul de producţie.

            Noua Comunicare privind cinematografia subliniază, de asemenea, importanţa obiectivelor legate de patrimoniul cinematografic, în privinţa colecţionării, conservării şi accesibilităţii filmelor europene. Statele membre ar trebui să îi încurajeze şi să îi sprijine pe producători să depună o copie a operelor care beneficiază de ajutor pentru ca acestea să fie conservate şi utilizate în scopuri necomerciale specifice.

            Statele membre ar trebui să-şi alinieze schemele de sprijin existente la această comunicare în termen de doi ani.

            Statele membre ale UE alocă aproximativ 3 miliarde euro pe an pentru sprijinirea producţiei cinematografice: 2 miliarde euro sub formă de granturi şi împrumuturi cu dobândă redusă şi 1 miliard euro sub formă de stimulente fiscale. Aproximativ 80% din această sumă este destinată producţiei cinematografice. Franţa, Marea Britanie, Germania, Italia şi Spania oferă cea mai mare parte a acestui sprijin.

            Criteriile de evaluare a ajutorului de stat care se aplicau începând din 2001 au expirat la 31 decembrie 2012. După această dată, Comisia a continuat să evalueze noile scheme de sprijinire a producţiei cinematografice direct în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (d) din Tratatul privind funcţionarea UE, care autorizează acordarea de ajutoare pentru obiective culturale. În măsura posibilului, Comisia a utilizat şi practica decizională consacrată, pe baza Comunicării privind cinematografia din 2001. – www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.