Acasă Politic Bucuresti: SAL, încă o pârghie pentru justiţie

Bucuresti: SAL, încă o pârghie pentru justiţie

DISTRIBUIȚI

123877– 01112013 – Președintele Comisiei Juridice a Senatului, Tudor Chiuariu, a declarat, vineri, că fără funcționarea mijloacelor alternative de soluționare a litigiilor în afara instanțelor judecătorești, nu vom avea un sistem de justiție eficient.„Mijloacele alternative de soluționare a litigiilor au o oarecare tradiție în România. Mă refer, în primul rând,

la arbitraj, Bucureștiul fiind un centru de arbitraj internațional cu alură regională încă din vremea comunismului. Avem mai nou și medierea, avem și o nouă reglementare a arbitrajului mai prietenoasă prin noul Cod de procedură civilă, avem noi prevederi referitoare la mediere. Sigur că medierea poate prinde mai greu, fiind oarecum în contra sens cu dorința noastră de conflict, dar nu cred ca vom reuși, și nu s-a reușit nicăieri în lume, să avem un sistem de justiție eficient, fără ca aceste mijloace alternative de soluționare a litigiillor să funcționeze, pentru că niciun sistem de justiție din lume nu poate face față creșterii exponențiale a numărului de litigii”, a afirmat senatorul Tudor Chiuariu, în cadrul unui seminar privind „Sisteme Alternative de Soluţionare a Litigiilor în Afara Instanţelor Judecătoreşti”, organizat la Curtea de Apel București.

Senatorul PNL a salutat inițiativa privind organizarea acestui eveniment, spunând că de obicei în România toată lumea așteaptă soluții de la Guvern, de la autoritățile publice în general.

În cadrul dezbaterii de vineri s-a vorbit despre implementarea Directivei 2013/11/UE A Parlamentului European și a Consiliului (Directiva SAL) privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum, care intră în vigoare din iulie 2015.

Tudor Chiuariu a precizat că este nevoie de dialog între sectorul neguvernamental și cel al autorității publice, pentru a fi găsite cele mai bune soluții de implementare a Directivei, în acest sens Legislativul având „cea mai mare deschidere”.

Soluționarea alternativă a litigiilor (SAL) oferă o soluție extrajudiciară simplă, rapidă și necostisitoare în cazul litigiilor dintre consumatori și comercianți.

„Entitate SAL” înseamnă orice entitate, indiferent cum este numită sau menționată, care este stabilită pe o bază durabilă și oferă soluționarea unui litigiu printr-o procedură SAL și care este înscrisă pe listă în conformitate cu legea.

În cazul în care, în conformitate cu normele sale procedurale, o entitate SAL nu poate analiza o reclamație care i-a fost înaintată, entitatea SAL respectivă prezintă ambelor părți o explicație privind motivele neanalizării litigiului în termen de trei săptămâni de la primirea dosarului de reclamație. Aceste norme procedurale nu trebuie să afecteze în mod semnificativ accesul consumatorilor la procedurile SAL, inclusiv în cazul litigiilor transfrontaliere.

Directiva SAL se aplică procedurilor de soluționare extrajudiciară a litigiilor naționale și transfrontaliere care privesc obligațiile contractuale prevăzute în contractele de vânzări sau în contractele de prestări de servicii între un comerciant stabilit în Uniune și un consumator rezident în Uniune prin intervenția unei entități SAL, care propune sau impune o soluție sau reunește părțile în scopul de a facilita o soluție amiabilă

Directiva nu se aplică: procedurilor entităților de soluționare a litigiilor, în cazul în care persoanele fizice responsabile de soluționarea litigiilor sunt angajate sau remunerate exclusiv de comerciant, cu excepția cazului în care statele membre hotărăsc să permită ca astfel de proceduri să fie considerate proceduri SAL în conformitate cu prezenta directivă și sunt îndeplinite cerințele prevăzute în capitolul II, inclusiv cerințele specifice de independență și transparență prevăzute la articolul 6 alineatul (3); procedurilor supuse sistemelor de instrumentare a reclamațiilor consumatorilor gestionate de comerciant; serviciilor neeconomice de interes general; litigiilor între comercianți; negocierilor directe între consumator și comerciant; încercărilor efectuate de un judecător de a soluționa un litigiu pe parcursul procedurii judiciare referitoare la respectivul litigiu; procedurilor inițiate de un comerciant împotriva unui consumator; serviciilor de sănătate prestate pacienților de către cadre medicale pentru evaluarea, menținerea sau refacerea stării lor de sănătate, inclusiv prescrierea, eliberarea și furnizarea de medicamente și dispozitive medicale; entităților publice de învățământ superior sau complementar. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.