Acasă Politic Shapir Structures – alchimie sau reţeta îngropării banilor

Shapir Structures – alchimie sau reţeta îngropării banilor

DISTRIBUIȚI
Shapir_Structures

Shapir_Structures124988 – 18122013 – Undeva în Nordul României, se află nu doar o enclavă vie de spiritualitate, ci şi o oază de drumuri din vremea dacilor liberi, încât te miri cum au avut curajul unii din marii politicieni ai ţării să ajungă acolo cu, dar mai ales fără treabă şi fără rezultate.

Actualul DN 18 este unul din drumurile dacilor liberi. O porţiune din acest drum leagă două judeţe (Maramureş şi Suceava) este în reabilitare şi face obiectul contractului 6R13 – „Reabilitare DN18 – Moisei – Iacobeni km 131+627 – km 220+088”, fiind câștigat în 2011 de firma israeliană Shapir Structures, valoarea contractului ajungând la vreo 350 de milioane de lei.

În cei doi ani de când firma a început reabilitarea drumului (2011), firma israeliană a reuşit performanţa să realizeze doar 15-16% din lucrare,deși lucrările treuiau încheiate în august 2013. La o așa viteză de lucru, nici calitatea lucrărilor nu este mai bună. Localnicii povestesc că între kilometrii 146 şi 152, Shapir Structures a făcut stratul de legătură din roci calcaroase şi criblură, în loc să-l facă din piatră spartă (cu o rezistenţă mai mare), așa cum ar fi trebuit.

Economi din fire şi iubitori ai mediului, angajaţii firmei s-au gândit ca, în loc de balast, să recicleze solul excavat din rigole la supralărgirea carosabilului.

Nici cu plombările nu s-au prea omorât. Pe la începutul lui octombrie 2013, au făcut ceva lucrări până la km 163, în apropierea intersecţiei cu Borşa Complex, la baza Pasului Prislop, dar tot n-au ajuns până la limita judeţului Suceava.

Au frezat o porţiune de drum, la urcarea spre Pasul Prislop şi au lăsat-o aşa. Unii zic că există o explicaţie – testarea, la iarnă, a eficienţei maşinilor de deszăpezire şi a răbdării şoferilor care au toate şansele să se blocheze în trafic.

Vine iarna şi nu se ştie dacă maşinile de deszăpezire vor putea fi folosite pentru deblocarea drumului. Poate că nici nu este nevoie, cum spun optimiştii, care văd o astfel de situaţie ca pe o posibilitate de revigorare a turismului: stau oamenii îngheţaţi în maşini şi nu mai pleacă decât la primăvară, când deszăpezirea e gata.

Dar şoferi sunt şi moroşenii care, scoşi din fire de atâta reabilitare, pe la sfârşitul lui iunie 2013 au blocat drumul şi nu s-au liniştit până nu au intervenit autorităţile judeţene să calmeze spiritele.

Tot în vară, s-a discutat despre continuarea lucrărilor la o întâlnire între ministrul Dan Şova, prefectul Anton Rohian, directorul din Baia Mare al Drumurilor Naţionale, Mircea Pop, şi ambasadorul Israelului în România. Mare lucru nu s-a realizat, deşi prefectul de Maramureş zice că lucrurile au avansat cu un procent. De la 15% la 16%!.

Tot prin vară, Shapir Structures a semnat cu CNADNR un act prin care s-a angajat să finanţeze continuarea lucrărilor din fonduri proprii, urmând ca în 2014 compania naţională să îi returneze banii. Dar firma nu a continuat lucrarea pentru că nu are bani (suficienţi, probabil).

Şi atunci, de unde să facă rost de bani? De la Banca Europeană de Investiţii sau de la Uniunea Europeană? Mai bine din trei surse şi, dacă se poate, pentru aceleaşi lucrări…

Şi a treia sursă de bani a venit. Repede.

Marele răzvrătit, purtătorul cheilor Primăriei Borşa, Toader Mihali (zis Toni), i-a cadorisit şi el cu un contract, cel de „Reabilitare DC 8 Borşa – Baia Borşa – 7,785 km” (plătit din bani europeni). Lucrările au fost finalizate, însă o parte din asfaltul produs pentru reabilitarea DC 8 a fost folosit pentru plombarea gropilor efectuate pe DN 18, diminuându-se, astfel, grosimea stratului de asfalt turnat pe DC8. Se spune că, deşi acest asfalt a fost decontat în cadrul proiectului finanţat de la bugetul UE, după reluarea finanţării lucrărilor în cadrul contractului 6R13, Shapir va cere achitarea respectivelor lucrări de întreţinere şi din bugetul alocat de Guvernul României pentru DN 18.

Unul dintre atu-urile Shapir este economicitatea, iar firma face economie şi la angajaţi. Costică Cojocaru, responsabilul tehnic cu execuţia pe DN 18 şi mâna dreaptă a managerului de proiect, Barak Lapidot, este şi coordonatorul proiectului „Reabilitare DJ 108A, DN 1F – Românaşi – Creaca – Jibou – Benesat”, din judeţul Sălaj. Avem astfel de-a face cu angajaţi ai Shapir ce stăpânesc ubicuitatea, adică însuşirea (atribuită de obicei unei divinităţi) de a putea fi prezenţi pretutindeni sau în mai multe locuri în acelaşi timp.

În ianuarie 2013, Inspectoratul de Stat în Construcţii a amendat firma Shapir, fiindcă au numit în funcţia de şef de laborator tehnice pentru încercări mecanice pe un anume domn Croitoru, care avea aceeaşi funcţie şi în Suceava.

Se pare că peste tot unde are lucrări firma Shapir transformă peisajul, dând apă la moară gurilor rele.

În afară de banii mulţi băgaţi în reabilitarea drumurilor din Maramureş (probabil reabilitare morală, că faptic e greu de probat în teren, poate în proporţie de 16%), există și alte județe (Sălaj, Suceava), unde firma ”face minuni”. Să nu uităm de Teleorman…

Dacă moroşenii sunt nemulţumiţi, nu se lasă mai prejos nici sucevenii. Presa suceveană a semnalat de multe ori lipsa lucrărilor pe cei 40 de kilometri din acelaşi DN 18 (de pe teritoriul judeţului). Maşinile circulă cu 30 km pe oră, ceea ce a cam făcut să dispară turişti care altădată căutau renumita comună Ciocăneşti, transportatorii țipă că bagă baniiîn reparațiile autovehiculelor, iar preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, ameninţă cu rezilierea contractului.

Nici în Sălaj nu se lucrează mai cu spor. Aici, Shapir a cerut prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor la proiectul „Reabilitarea DJ 108A, DN 1F – Românaşi – Creaca – Jibou – Benesat”.

Cârcotaşii cei dintâi au fost însă teleormănenii care, înaintea moroşenilor, sălăjenilor şi sucevenilor, au remarcat calitatea reţetei Shapir: fisuri apărute în asfalt, lucrări executate pe timp de ploaie ş.a.

În aceste condiții este greu de înțeles de ce DN 18 este considerat o prioritate pentru 2014. Prezent în Maramureş, în 23 octombrie, directorul CNADNR, Narcis Neaga, declara că situaţia se va schimba şi, în ciuda tuturor problemelor existente, nu contractele cu firmele care au întârziat din diferite motive, executarea lucrărilor (deci şi Shapir Structures), nu vor fi reziliate. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.