131997 – 15102014 – Opinia publică din România are în dezbatere în această perioadă un document guvernamental menit să stea la baza viitoarei strategii de investiții în infrastructurile de transport – Master Planul General de Transport al României. Urmând un orizont de timp 2020 -2030, documentul stabilește prioritățile investiționale în infrastructurile publice de pe teritoriul României.
Listele de priorități propuse în document frizează încălcarea legislației europene în vigoare, mai precis Regulamentul Uniunii Europene 1315/2013 și Regulamentul Uniunii Europene 1316/2013, care vizează construcția unei rețele de transport unice europene și mecanismele de finanțare, potrivit unui comunicat al Forumului pentru Transport Electric pe Sina – AMM.
Deși componența rețelei centrale și a celei extinse de pe teritoriul național a fost definită în urma propunerilor și avizărilor date de Guvernul României și în ciuda obligațiilor stipulate prin aceste regulamente de a finaliza investițiile în rețeaua centrală până în anul 2030 varianta propusă spre dezbatere a Master Planului propune alte priorități, aruncând în derizoriu legislația în vigoare.
Analizând capitolele dedicate sectoarelor rutier și feroviar putem observa că proiectele aferente rețelei centrale sunt aruncate în perioada post 2020. De asemenea, deși pentru perioada 2014-2020 se preconizează investiții totale de aproximativ 6,5 miliarde euro, se presupune că în perioada 2021-2030 România ar reuși să investească pentru finalizarea rețelei centrale peste 31 miliarde euro, se mai arată în comunicat.
“Este clar că o astfel de imagine investițională este imposibil de a fi credibilă, mai ales dacă luăm în considerare și experiența nefericită a ultimilor ani în care nu am reușit să finanțăm toate proiectele propuse. Deși avem niște angajamente față de concetățenii noștri și față de partenerii europeni și internaționali, autorii Master Planului definesc o strategie care să ne decridibilizeze iremediabil. Nu este admisibil să ne jucăm cu marile acorduri internaționale, mai ales atunci când acestea pun în pericol economia națională și creșterea calității vieții cetățenilor români. Nu îmi vine să cred că poate fi scris negru pe alb faptul ca proiectele de pe rețeaua centrală europeană de transport sunt mai puțin rentabile decât cele din zone periferice. Ajung să cred că sunt alte interse în spatele acestui document”, a declarat Octavian Udriște, președinte al Forumului pentru Transport Electric – AMM. – PROMPT MEDIA