Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti Bucureşti: Elevi maghiari premiaţi la Guvern pentru performanţele la română

Bucureşti: Elevi maghiari premiaţi la Guvern pentru performanţele la română

DISTRIBUIȚI

 Carte frumoasă, cinste cui te-a scris137223  – 03062015 –  Mai mulţi elevi de la şcoli cu predare în limba maghiară din Harghita şi Covasna, câştigători ai concursului de limbă română „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris”, au fost premiaţi marţi la sediul Guvernului României, potrivit Informatiahr.ro. Elevii au primit cărţi oferite de Asociaţia Comunitară Românească din Miercurea-Ciuc, iar din partea Guvernului au primit cele 12 volume ale Dicţionarului Enciclopedic Ilustrat al Limbii Române.

Consilierul Mirel Palada, coordonator al Direcţiei pentru Strategii Guvernamentale, a apreciat rezultatele la concursul de limba română ale elevilor „crescuţi în cultura şi în limba maghiară” şi a spus că aceştia reprezintă o punte de legătură între români şi maghiari.

„Ei, practic, reprezintă o punte între grupurile noastre etnice, între români şi maghiari, între cei care locuiesc împreună, în acea zonă a României. Sunt ferm convins de faptul că lucrul acesta îi va ajuta în viaţă, faptul că atât în cariera lor profesională, cât şi în viaţa de zi cu zi va reprezenta un beneficiu, un plus, o diferenţă specifică ce-i va face să aibă mult mai mult succes în viaţă şi să fie persoane mai înţelepte, mai tolerante în această relaţie care, încetul cu încetul, devine mai frumoasă de conlocuire, între români şi maghiari”, a declarat Mirel Palada.

Acesta le-a vorbit elevilor maghiari despre exemplul relaţiei „din ce în ce mai frumoase” dintre Germania şi Franţa şi despre faptul că cele două popoare nu mai pun accentul pe diferenţe, ci acum contează cel mai mult faptul că toţi sunt reprezentanţi ai aceloraşi valori comune, europene, de toleranţă, de înţelepciune, de civilizaţie. Mirel Palada şi-a exprimat speranţa că „acest tip de întrepătrundere, de înţelegere şi de apropiere” se va realiza şi între români şi maghiari. „Avem deja din ce în ce mai multe semne în această privinţă şi sunt sigur că istoria pe care am avut-o până acum este lăsată, încetul cu încetul, în spate şi că suntem toţi membri ai aceleaşi culturi omeneşti, europene”, a declarat consilierul primului-ministru.

La rândul său, reprezentanta Asociaţiei Comunitare Româneşti din Miercurea-Ciuc, Angela Bîrsan, a afirmat, la festivitatea de premiere, că este extrem de important pentru zona Harghita-Covasna să aibă loc un schimb cultural autentic, care să se bazeze pe încredere, stimă şi respect şi a punctat că România face eforturi pentru a crea cele mai bune condiţii în ceea ce priveşte relaţiile dintre majoritate şi minoritate.

„Comunicarea interetnică poate să devină consistentă şi pentru voi, în timp, pentru că acum, chiar dacă sunteţi într-un perimetru în care vorbirea limbii maghiare nu vă creează nici un fel de problemă, la un moment dat veţi simţi nevoia să ieşiţi din acest spaţiu şi poate că unii dintre voi vor veni să lucreze aici, la Guvern, pentru că este nevoie inclusiv de persoane care vorbesc foarte bine şi limba maghiară, dar şi limba română. Trebuie să conştientizaţi că România depune eforturi pentru promovarea dialogului interetnic, conform convenţiei-cadru care stipulează obligativitatea păstrării contactului între minoritate şi majoritate, lucrul recunoscut şi în plan european, iar simpla voastră prezenţă aici înseamnă de fapt un astfel de semn şi de simbol”, a spus Angela Bîrsan.

Concursul „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!” a fost iniţiat în urmă cu treisprezece ani de profesoara de limba română Maria Sturzu, care a observat că elevii de la şcolile maghiare au dorinţa să înveţe, dar şansele lor de a participa cu succes la un concurs real de limba română sunt reduse. La fiecare ediţie, numărul elevilor participanţi a crescut, la fel ca şi valoarea lucrărilor care, nu de puţine ori, i-au impresionat pe membrii juriului.

Profesorii spun că un astfel de concurs este binevenit, întrucât elevii de etnie maghiară au ocazia să se autoevalueze în raport cu nivelul de competenţă pe care îl poate atinge un non-nativ. „Deşi pare că se adresează exclusiv minorităţilor, gradul de dificultate al subiectelor este foarte ridicat. Organizatorii şi comisia de elaborare a subiectelor au în vedere structura celor de olimpiadă de limba română. Orice concurs care antrenează elevii este binevenit, acesta cu atât mai mult dă ocazia elevilor maghiari să se autoevalueze în raport cu nivelul de competenţă pe care îl poate atinge un non-nativ. – PROMPT MEDIA

foto:informatiahr.ro

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.