Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti București: Atenție mare la țepe!

București: Atenție mare la țepe!

DISTRIBUIȚI

genius-travel-srl146467 – 23092016 –  KeysFin: Există cel puţin 30 de companii într-o situaţie similară firmei Genius Travel SRL, care a intrat în insolvenţă şi nu a mai putut onora biletele de vacanţă ale clienţilor

La nivelul întregii industrii, firmele de turism sunt într-o situaţie dificilă

Din datele depuse la Ministerul Finanţelor, sunt 472 de agenţii de turism şi tour-operatori ale căror datorii s-au majorat în ultimii doi ani! (sursa: Curierul Național)

 Turismul românesc a părut în ultimii doi ani că a avut parte de o revigorare în ceea ce priveşte numărul de turişti, mai ales în condiţiile în care destinaţiile externe preferate de români au fost compromise din cauza atentatelor teroriste, a crizei migranţilor sau din alte motive. Date ale Federaţiei Patronale din Turismul Românesc (FPTR) arătau în urmă cu două săptămâni că, pentru prima oară în ultimii 20 de ani, pe litoralul românesc au fost peste un milion de turişti. Dar la nivel de piaţă, companiile care activează în industrie nu o duc deloc bine, iar îngrijorător este faptul că un număr important de agenţii de turism, de unde oamenii îşi cumpără vacanţele, sunt cu un picior în groapă, iar un nou caz Genius Travel, care a lăsat cu buza umflată clienţii în această vară, s-ar putea repeta.

”Dacă vreţi să vă planificaţi o vacanţă în ţară sau în străinătate şi să apelaţi la o agenţie de turism sau un tour-operator, ar trebuí să vă interesaţi de situaţia financiară a firmei, ca să nu vă treziţi cu planurile de concediu spulberate şi, mai ales, fără bani!”. Avertismentul este lansat de experţii de la KeysFin, care afirmă că, în prezent, există cel puţin 30 de companii într-o

situaţie similară firmei Genius Travel SRL, care a intrat în insolvenţă şi care şi-a anunţat clienţii că nu le mai poate onora biletele de vacanţă.

Potrivit datelor Keysfin, din totalul de 2.825 de firme active în sectorul turismului, (CAEN 7912 şi 7.911 – agenţii de turism şi tour-operatori), 1.938 înregistrează dificultăţi financiare în ceea ce priveşte îndatorarea. 1.088 de societăţi comerciale au un capital propriu negativ (39%), 850 au un grad de îndatorare ridicat (30%),748 au pierderi operaţionale (26%), 1.120 de firme, adică 40%, au un nivel de lichiditate sub cel acceptat, iar 514 reprezintă companii cu furnizori restanţi.

Datele statistice, prelucrate pe baza informaţiilor oficiale depuse la Ministerul Finanţelor, arată că în turismul românesc există, în prezent, 472 de agenţii de turism şi tour-operatori ale căror datorii au crescut între 2014 și 2015.

”În vizorul nostru se află un total de 401 de companii unde datoriile au crescut cu peste 50% în acest an, în timp ce alte 103 firme au marcat o evoluţie negativă între 30-50%. Alte 261 firme din sectorul turismului au marcat creşteri ale datoriilor, însă la un nivel ceva mai temperat”, afirmă experţii de la KeysFin, care au dezvoltat un instrument special de monitorizare a evoluţiei financiare a companiilor.

Potrivit analiştilor, situaţia în care se află Genius Travel SRL este relevantă pentru sectorul de turism.

”Sunt peste 1.000 de firme de turism, din toată ţara, care au capitaluri proprii negative. Asta înseamnă că au înregistrat pierdere care s-a reportat în fiecare an şi/sau acţionarii şi-au retras profitul neinvestind în activitatea companiei. Există firme care au un grad de îndatorare >1,adică afacerea depinde mai mult de creditorii săi. În plus, sunt tot mai multe firme care îşi achită cu întârziere furnizorii, iar asta poate duce la blocaj financiar, insolvenţă şi chiar faliment”, au mai spus experţii.

30 de firme, în pericol iminent

Pe baza datelor financiare, KeysFin a identificat un număr de 30 de companii care se află într-o situaţie financiară similară cu cea care a dus la insolvenţa Genius Travel SRL.

Sunt agenţii de turism sau tour-operatori care riscă oricând să îşi închidă porţile şi să îşi lase clienţii şi furnizorii fără servicii.

Chiar dacă afacerile unora dintre companii au crescut, datoriile totale ale acestora s-au mărit cu peste 30%, de la 1,82 milioane lei în 2014 la 2,41 milioane lei în 2015.

”Aceste firme au o probabilitate ridicată de insolvenţă, valoarea capitalurilor proprii scăzând, drept exemplu, cu 1,3 milioane de lei în intervalul analizat”, spun experţii. În calculul făcut de KeysFin a fost inclus şi modelul Z-score, care permite prevederea a 75% din falimente cu 2 ani înainte de producerea lor. Scopul acestui model este de a stabili pentru întreprinderile analizate un indicator numit ”scor”, care să permită estimarea probabilităţii ca acestea să intre în faliment.

Fără a prezenta numele firmelor aflate în vizorul KeysFin, pentru a nu le afecta imaginea în piaţă şi, implicit, rezultatele financiare, analiştii au încercat să creioneze portretul-robot al firmei care reprezintă un pericol pentru clienţi şi furnizori. ”Vorbim, în general, de firme mici, din teritoriu, care au o capitalizare redusă, care trăiesc exclusiv din rezultatele de sezon, din rulajul de bani de la o lună la alta. Sunt firme care vând pachete ieftine, în destinaţii populare, acolo unde cererea românilor este foarte mare, iar criteriile impuse de furnizori nu sunt dintre cele mai stricte. Există, însă, şi câteva exemple de firme cunoscute, cu un puternic impact de imagine

care, din datele financiare, au investit peste măsură în dezvoltarea serviciilor turistice (hoteluri, pensiuni, parc auto etc.) şi care nu şi-au dimensionat corect perspectivele financiare. Multe dintre ele sunt supraîndatorate, iar supravieţuirea lor este sub semnul întrebării”, au explicat aceştia.

Potrivit celor de la KeysFin, cine vrea să îşi achiziţioneze un pachet de servicii de la o firmă de turism sau un tour-operator trebuie să ia în calcul câteva elemente esenţiale. ”Dacă aflaţi de o ofertă turistică foarte tentantă, la un preţ dubios de mic, căutaţi mai întâi să aflaţi cu cine faceţi afaceri. Adică cui daţi banii pe servicii şi cine sunt cei care vă taie chitanţă şi factură”, spun experţii financiari.

”Este esenţial ca firma respectivă să prezinte o asigurare pentru serviciile turistice promise, să fie licenţiată de autorităţile în domeniu. Dacă aveţi o minimă pregătire economică, uitaţi-vă pe rezultatele lor financiare, încercaţi să aflaţi mai multe detalii de la clienţii care le-au folosit serviciile, sunaţi la autoritatea în domeniul turismului (ANAT), căutaţi pe internet date relevante privind experienţa acestora în domeniu. Nu semnaţi niciodată un contract turistic cu o firmă doar pentru că vă oferă un preţ foarte bun. Verificaţi, de exemplu, dacă are un sediu oficial unde să puteţi să vă adresaţi etc. –  PROMPT MEDIA

foto:puterea.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.