Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti București: ANCOM a adoptat o serie de decizii privind piata serviciilor postale

București: ANCOM a adoptat o serie de decizii privind piata serviciilor postale

DISTRIBUIȚI

145288 – 13042017 –  Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a dezbatut si adoptat in cadrul Consiliului Consultativ, din data de 12 aprilie 2017, mai multe decizii care privesc piata serviciilor postale. Astfel, au fost adoptate decizia privind cererea de compensare a costului net aferent furnizarii serviciilor postale din sfera serviciului universal in anul 2015, decizia privind regimul de autorizare generala pentru furnizarea serviciilor postale, decizia cu privire la raportarea unor date statistice de catre furnizorii de servicii postale si Strategia de reglementare in domeniul serviciilor postale pentru perioada 2017-2020.

Costul net aferent furnizarii serviciului universal postal in anul 2015

In urma analizei cererii de compensare transmise ANCOM de catre Compania Nationala Posta Romana S.A. (CNPR), ANCOM a verificat si a ajustat, dupa caz, valoarea costului net al furnizarii serviciilor incluse in sfera serviciului universal calculat in anul 2015 de catre CNPR, iar apoi a analizat caracterul de sarcina injusta al costului net ajustat aferent furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal postal in anul 2015 de catre CNPR. Conform prevederilor legale, costul net reprezinta o sarcina injusta daca sunt indeplinite in mod cumulativ doua conditii legate de nivelul rentabilitatii capitalului mediu angajat si de pragul de materialitate in functie de veniturile inregistrate din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.

Analiza ANCOM a aratat ca primul criteriu este indeplinit, avand in vedere ca rentabilitatea capitalului mediu angajat pe segmentul serviciului universal se afla sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM pentru anul 2015 la 13,10%, pe cand cel de-al doilea criteriu nu este indeplinit, avand in vedere ca valoarea costului net nu depaseste pragul de materialitate de 3% din valoarea veniturilor inregistrate de furnizorul desemnat de serviciu universal din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.

In urma analizei ANCOM, costul net aferent furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal in anul 2015 nu constituie o sarcina injusta pentru CNPR si nu este necesara compensarea acestuia. Decizia este adoptata si va fi comunicata CNPR.

Decizia privind regimul de autorizare generala

Noul regim de autorizare generala pentru furnizarea serviciilor postale urmareste transpunerea cat mai fidela a ultimelor modificari si completari ale actualului cadru legal primar si totodata, ca urmare a evolutiilor intervenite pe piata serviciilor postale, o adaptare a legislatiei secundare in materie la noile tendinte inovative din domeniu. ANCOM a urmarit totodata si cresterea gradului de transparenta de pe piata serviciilor postale, ingloband in acest act normativ obligatiile furnizorilor de servicii postale in ceea ce priveste punerea la dispozitia utilizatorilor a informatiilor relevante.

Ca urmare a revizuirii regimului de autorizare generala, furnizorilor de servicii postale le revine obligatia de a transmite ANCOM, pana la data de 31 octombrie 2017, conditiile generale privind furnizarea serviciilor postale, actualizate in conformitate cu dispozitiile legale din acest act normativ.

Decizia aprobata in cadrul acestei sedinte se va transmite spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei si va intra in vigoare la 3 zile de la publicare.

Decizia cu privire la raportarea indicatorilor statistici

Avand in vedere ca in legislatia primara au fost definite noi tipuri de trimiteri postale, furnizorii de servicii postale vor avea obligatia de a raporta, in plus fata de reglementarea actuala, si traficul si veniturile realizate din procesarea acestora: trimiteri de corespondenta in numar mare, colete postale in numar mare si imprimate in numar mare, pachete mici, respectiv pachete mici in numar mare, precum si sacii M. Tinand cont de evolutia tehnologica si de solutiile inovative prin care multi furnizori de servicii au inceput sa asigure colectarea si livrarea trimiterilor postale, este propus un nou indicator statistic privind sistemele automate de tip self-service, care va fi raportat in cadrul indicatorilor privind punctele de acces/contact nedeservite de personal, incepand cu anul 2018, pentru perioada de referinta 1 ianuarie – 31 decembrie 2017.

Aceste date statistice vor fi raportate anual, pana la data de 15 martie cel tarziu, pentru anul anterior.

Concomitent, prin noua decizie s-a instituit si obligatia de raportare a unor noi indicatori, acestia vizand traficul de trimiteri postale (prelucrate in nume propriu si pe seama unui alt furnizor de servicii postale) si veniturile provenind din furnizarea fiecarui serviciu inclus sau nu in sfera serviciului universal. Raportarea acestor indicatori se va face anual pana la data de 15 iulie, pentru aceeasi data de referinta reprezentata de anul calendaristic anterior.

Toate datele statistice vor fi transmise exclusiv prin mijloace electronice, prin intermediul unei aplicatii informatice, utilizand semnatura electronica certificata. Netransmiterea datelor statistice poate fi sanctionata cu sume cuprinse intre 100 si 15.000 lei pentru fiecare zi de intarziere. Decizia se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei si va intra in vigoare la data de 1 mai 2017.

Strategia de reglementare in domeniul serviciilor postale pentru perioada 2017-2020

Strategia este structurata pe urmatoarele directii de actiune: promovarea intereselor utilizatorilor de servicii postale, asigurarea dreptului de acces la serviciul universal, promovarea concurentei si incurajarea investitiilor si promovarea inovatiei. Pentru a atinge obiectivele propuse, ANCOM va continua sa monitorizeze conditiile de furnizare a serviciilor postale si calitatea acestora, sa informeze utilizatorii cu privire la drepturile lor in relatia cu furnizorii de servicii postale si sa analizeze in ce masura serviciile postale disponibile pe piata asigura satisfacerea necesitatilor specifice ale utilizatorilor cu nevoi speciale. Activitatea de reglementare a serviciilor postale a Autoritatii este armonizata cu directiile de actiune si cu obiectivele strategice de reglementare stabilite in functie de evolutia pietei si de reglementarile de la nivel comunitar. Strategia astfel adoptata va fi publicata pe pagina de internet a Autoritatii. – PROMPT MEDIA

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.