Acasă Social Educatie Studenți cer universităților să nu acopere creșterile salariale prin majorarea taxelor de...

Studenți cer universităților să nu acopere creșterile salariale prin majorarea taxelor de școlarizare

DISTRIBUIȚI

145433 – 22032018 –   Studenții fac apel la universitățile de stat să ”nu împovăreze financiar studenții pentru a acoperi creșterile salariale ale profesorilor”.

Într-un comunicat de presă, ANOSR anunță universitățile iau în calcul majorarea taxelor de școlarizare. ”Începând cu 1 martie 2018, salariul brut pentru angajații din domeniul educației a crescut cu 20%, iar anumite universități consideră ca sumele de bani necesare în urma creșterii trebuie acoperite din buzunarele studenților”, precizează studenții. Potrivit acestora, „problema este dată de faptul că aceste creșteri nu au fost corelate cu indicatori de performanță”.

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) se arată extrem de îngrijorată de intenția anumitor instituții de învățământ superior de stat din România de a crește taxele de școlarizare. Un număr mic dintre acestea chiar au concretizat aceste intenții, fapt ce va fi suportat de studenții acestora la începutul primului semestru din viitorul an universitar. Începând cu 1 martie 2018, salariul brut pentru angajații din domeniul educației a crescut cu 20%, iar anumite universități consideră că sumele de bani necesare în urma creșterii trebuie acoperite din buzunarele studenților.

Aceasta situatie se datoreaza politicilor guvernamentale in acest domeniu din perioada 2015-2018, salariile cadrelor didactice crescand cu peste 200%. Apreciem aceste cresteri ca fiind un fapt pozitiv si subliniem ca militam constant pentru ca educatia sa fie finantata corespunzator. Totusi, trebuie sa constatam cu regret ca acestea nu au fost nicidecum corelate cu asigurarea unui mediu de calitate crescanda a procesului de predare si invatare.

Faptul că s-a investit în personalul universităților reprezintă un lucru salutar. Problema este dată de faptul că aceste creșteri nu au fost corelate cu indicatori de performanță. Practic, profesorilor li s-a dublat salariul fără a fi cerut nimic în plus din partea acestora.

În același timp, din păcate, părerea studenților nu este considerată extrem de relevantă atunci când vine vorba de evaluarea periodică a cadrelor didactice și de stabilirea unui sistem de retribuire bazat pe criterii de performanță vizând, în primul rând, activitatea didactică. Acest aspect nu poate fi considerat ca fiind în acord cu principiile și valorile academice ale procesului Bologna, pe care sistemul nostru de învățământ superior și implicit universitățile noastre și le-au asumat și le promovează cel puțin la nivel declarativ.

Finanțarea de bază pentru anul 2017 a avut o creștere de circa 22%, iar Ministerul Educației Naționale (MEN) apreciază aceste fonduri ca fiind suficiente pentru a acoperi creșterile salariale în majoritatea instituțiilor de învățământ superior. În acelea unde creșterea finanțării de bază nu acoperă aceste creșteri, putem discuta despre probleme de management universitar. Dar totuși, există tot mai multe universități în care se discută despre creșterea taxelor de școlarizare pentru a acoperi creșterile salariale.

De asemenea, trebuie să constatăm că nu a existat un interes deosebit al instituțiilor de învățământ superior raportat la finanțarea suplimentară, cea care se acordă în baza unor criterii de performanță. Aceasta era o sursă de unde universitățile puteau suplimenta veniturile obținute din partea MEN.

În aceste condiții, Alianța Naționala a Organizațiilor Studențești din România solicită instituțiilor de învățământ superior de stat să nu împovăreze financiar studenții pentru a acoperi creșterile salariale ale profesorilor, ci să participe în mod activ la dezvoltarea unui model educațional bazat pe performanță. Totodată, reiterăm solicitările către Ministerul Educației Naționale, către Guvernul României și către actorii politici să contribuie la asigurarea unei finanțări adecvate pentru sistemul educațional, direcționând cel puțin 6% din PIB către acest domeniu.

Creșterile salariale, mai mult decât necesare de altfel, trebuie să fie dublate de măsuri care să conducă la îmbunătățirea prestației acestora. Creșterea taxelor de școlarizare în vederea plății acestor sume încalcă un principiu simplu: calitatea învățământului superior nu depinde doar de salarizarea cadrelor didactice. Considerăm că este un moment oportun pentru ca unele universități să înceapă un proces de reorganizare a ofertei educaționale, respectiv să coreleze suplimentele salariale în raport cu performanța instituțională,  se arată în apelul ANOSR, semnat de Marius Deaconu, președintele organizației. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.