Acasă Economie La STB, un kilometru de transport în comun în București costă aproape...

La STB, un kilometru de transport în comun în București costă aproape 10 lei, iar salariile sunt 75,89% din buget

DISTRIBUIȚI

 155124 – 18062020 –

Autobuzele regio au costuri de 9,46 lei

Un audit efectuat la comanda asociației care administrează transportul public în regiunea București-Ilfov arată că un kilometru de transport în comun cu autobuzul costă societatea din subordinea primăriei generale 9,79 lei. Raportul atrage atenția Societății de Transport București (STB) asupra cheltuielilor uriașe de personal, care au ajuns anul trecut la 75,89%, adică la 885 de milioane de lei.

Potrivit raportului efectuat de o companie internațională de audit, fiecare kilometru parcurs de un autobuz în mediul urban costa STB 9,79 lei, iar autobuzele regio au costuri de 9,46 lei /km. În Capitală, un kilometru parcurs cu tramvaiul costă STB 15,89 de lei și un kilometru cu troleibuzul costă 13,28 de lei.

În ceea ce privește cheltuielile cu personalul, studiul arată că, în cazul STB, acestea reprezintă 75,89 %, adică 885.792.609 de lei, (aproape 185 milioane de euro). În 2018, cheltuielile cu personalul STB erau de 73,06%.

Recomandările specialiștilor

În concluziile studiului se arată că ”se poate observa o creștere a costului/km în 2019, acest lucru datorându-se unor cheltuieli precum salariile, consumul și manopera aferente activităților de întreținere și reparații, cheltuiala aferentă consumului de motorină. Atragem atenția asupra faptului că proporția cheltuielilor cu salariile reprezintă 76% din total cheltuielilor eligibile ale societății, comparativ cu 73% în perioada precedentă. Acesta este un procent ridicat, iar creșterea provine în principal din creșterile salariale si sporurile acordate și din numărul mare de șoferi angajați în perioada auditată. În condițiile actuale de piață, este recomandat ca societatea să aibă o structură eficientă a personalului.

Gradul de încărcare al secției de întreținere și reparații are valori medii de 51% pentru autobuze, 45% pentru tramvaie și 46% pentru troleibuze, ceea ce indică o utilizare scăzută. Gradul de încărcare ar trebui să fie de cel puțin 75% pentru activitățile de întreținere și reparații, astfel încât să se justifice utilizarea personalului”.  

Costuri mult mai mici la Chitila și Voluntari

Raportul a analizat costurile pe kilometru pentru trei operatori de transport public, respectiv Societatea de Transport București (STB), Ecotrans (care face curse în comunele Chitila și Mogoșoaia) și Serviciul de Transport Voluntari. Perioada monitorizării a fost 1 martie 2019 – 31 decembrie 2019 și a fost comandat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov, asociație înființată în 2017 de Primarul Capitalei, Gabriela Firea, şi cei 40 de primari ai localităţilor din judeţul Ilfov.

În cazul firmei care transportă călători cu autobuzele concesionate de la comunele Chitila și Mogoșoaia, a rezultat un cost de 6.86 lei/km. Cheltuielile cu personalul se ridică în cazul acestei societăți la 68,56 %.

În Voluntari, un kilometru cu autobuzul costă Serviciul de Transport 7,14 lei. Interesant este faptul că, în cazul acestei societăți, sumele plătite personalului angajat reprezintă 54,23% din totalul cheltuielilor firmei, adică 8,6 milioane de lei pe an.

Raportul mai atrage atenția că ”în cazul altor operatori de transport public, procentul cheltuielii cu salariile în totalul cheltuielilor este de maxim 60%, cu o medie de aproximativ 54%”.  

Noul director al STB, fost liberal dat afară din partid pentru că a votat alături de PSD

Societatea de transport din subordinea Primăriei Capitalei are, din luna mai a acestui an, un nou director general. Fost consilier general din partea PNL, Alexandru Hazem Kansou, a fost dat afară din partid după ce a votat bugetul Primăriei Generale pe 2020. El a fost recuperat și numit director general al STB. Fostul director al societății câștiga 3,200 de euro pe lună.

Conform datelor din raportul de activitate al STB pe 2019, societatea deține 486 de tramvaie, 265 de troleibuze și 1404 autobuze.

Anul trecut, societatea anunța că are 11.084 de angajați, 11 directori, iar salariul mediu tarifar în cadrul societății este de 3.450 de lei, la care se adaugă bonuri de masă.

Valer Ciobănescu, liderul sindicatului TransPublic din STB, spune că numai anul trecut societatea de transport locală a făcut 1.500 de angajări. ”Au angajat inclusiv în perioada pandemiei apropiați de familiile lor. Victimele colaterale sunt muncitorii de rând din companie și publicul călător din București. De fiecare dată când a venit un director general și-a adus și echipa. Au modificat organigrama, au inventat tot felul de compartimente. De curând au inventat un nou departament cu patru angajați, toți prieteni de directori și neamuri. Nu fac altceva decât să mulgă vaca asta din toate părțile. Sunt cel puțin trei servicii inutile în cadrul companiei. Acolo sunt directori peste directori, contabili peste contabili. Fiecare autobază are câte patru contabili angajați. Dintre care unul e șef. De când au transformat în STB RATB-ul, de doi ani, nu au accesat un euro din fonduri europene. Toți banii publici au plecat în Turcia”, a declarat liderul de sindicat. – sursa: Romania.europalibera.org

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.