Acasă Social Administratie Haos în administrația Capitalei

Haos în administrația Capitalei

Companiile municipale sunt executate silit, angajații nu au taxele plătite, datoriile sunt uriașe. Nu se știe cine va asigura anul acesta servicii vitale pentru București

DISTRIBUIȚI

 157888 – 13012021 – Administrația Gabrielei Firea a lăsat companiile municipale cu datorii de zeci de milioane de lei la bugetul de stat. Din lipsă de bani și neștiind ce să facă mai departe, unele dintre companii și-au suspendat deja activitatea. Altele încearcă să tragă de timp, deși nu mai au cu ce să își cumpere materiale și abia dacă mai reușesc să facă rost de bani de salarii.

Din păcate, nici noua administrație a lui Nicușor Dan și nici noul Consiliu General, în care majoritatea e deținută de PNL și USR, nu se grăbesc să clarifice situația acestor companii. Iar pierderile și problemele se tot adună, scrie Spotmedia.ro.

Compania Municipală Eco Igienizare

Compania Municipală Eco Igienizare București (CMEIB) SA s-a ocupat în anii trecuți, la cererea Primăriei Capitalei, de deratizarea (uciderea șobolanilor), dezinfecție și dezinsecție (stârpirea țânțarilor, a căpușelor etc). Nu e clar dacă va continua să o facă și în 2021.

În prima săptămână din acest an, compania a informat Consiliul General al Municipiului București (CGMB) că nu i-a fost încă aprobat Planul Unitar de Acțiune (PUA) pentru anul 2021. Ori – potrivit companiei – PUA este, de fapt, planul de lucru, în care sunt trecute lucrările necesare pentru un an. Fără plan aprobat, nu s-ar putea lucra, susține compania. Dar chiar dacă ar avea acel plan aprobat, CMEIB SA n-ar putea lucra, din cauză că nu prea mai are cu ce.

Compania susține că din 26 iulie 2020 și până astăzi a emis 19 facturi în valoare de peste 19,8 milioane de lei pe care Primăria Municipiului București nu i le-a achitat. Așa că n-a avut cu ce să își plătească furnizorii. Iar de la finele anului trecut, aceștia au început să își recupereze banii în instanță.

Spre exemplu, CMEIB SA susține că a cumpărat substanțe de peste 563.000 de lei de la societatea Agrovet SA. Dar n-a plătit nici până astăzi pentru respectivele substanțe.

În consecință, încă din decembrie, un executor judecătoresc cere CMEIB SA să își predea parcul auto în contul datoriei. Este vorba despre: 10 Dacii, 7 Forduri Ranger (mașini scumpe, care costă peste 50.000 de euro în oferta curentă a Ford România) și mai multe utilitare Renault pe care s-a pus sechestru. Per total, datoriile acestei companii municipale la furnizori, la Direcția de Taxe și Impozite locale și la ANAF depășesc 12 milioane de lei.

Fără bani de substanțe și cu mașinile poprite, compania municipală și-a trimis salariații în concediu fără plată. Și, potrivit documentelor consultate de SpotMedia.ro, a transmis că – în cazul în care PMB nu îi plătește măcar o parte dintre cei 19 milioane de lei datorați – va trebui să le suspende contractele de muncă tuturor celor 145 de salariați. Sau să-i concedieze.

Până la urmă, nici nu e foarte important pentru bucureștean dacă se ajunge la desființarea companiei. Ceea ce contează este ca de stârpirea șobolanilor și a insectelor să se ocupe totuși cineva, care să facă o treabă bună, la preț cât mai mic.

Poate fi în continuare această companie sau – dacă ea nu și-a făcut treaba bine până acum – Primăria Municipiului București (PMB) ar putea contracta alte firme.

Totul este ca atât CGMB cât și PMB să ia deciziile: cine va face deratizare și dezinfecție și cum se va rezolva situația CMEIB SA și a datoriilor sale.

Compania Municipală de Pază nu le plătește la timp angajaților contribuțiile la stat. Restanțele sunt de peste 9 milioane de lei

Compania Municipală de Pază și Securitate București (CMPSB) SA are, probabil, cei mai mulți salariați.

Potrivit directorului adjunct al companiei, Alin Gherghina, este vorba despre 1.156 de oameni, la acest moment.

CMPSB SA a fost înființată cu scopul de a asigura paza instituțiilor din subordinea PMB. Din păcate, lucrurile n-au mers prea bine pentru companie.

Unul dintre motive este că serviciile CMPSB SA sunt mai scumpe decât cele ale multor societăți private din branșă. Asta și pentru că o companie cu acționariat public trebuie să fie mai riguroasă cu plata dărilor salariaților către stat decât unii privați. Iar rigurozitatea crește prețul orei de pază.

Una peste alta, multe instituții din subordinea PMB au refuzat să lucreze cu CMPSB SA, deși tocmai pentru paza lor a înființat Gabriela Firea această companie.

Și-atunci, de ce s-au angajat atât de mulți oameni?

Alin Gherghina susține că nu s-ar fi procedat fără discernământ. Pe măsură ce compania municipală a prins contracte, a angajat și agenți de pază. Dar în noiembrie 2020, Administrația Lacuri Parcuri și Agrement (ALPAB) a renunțat la serviciile Companiei Municipală de Pază.

Așa că, peste noapte, circa 440 de agenți de pază au rămas fără post. Și au fost distribuiți pentru a face ture în alte posturi existente. Dar fără ca, în acest fel, CMPSB SA să încaseze sume importante de bani în plus.

Alin Gherghina spune că banii de la ALPAB reprezentau 56% din cifra de afaceri a CMPSB SA. Așa că pierderea clientului a fost foarte grea.

Salarii agenților se plătesc la timp, încă. Dar nu și contribuțiile salariaților la stat.

Spre exemplu, potrivit unui document emis de ANAF si consultat de SpotMedia.ro, la acest moment compania are restațe de 6.841.479 la plata contribuțiilor de asigurări sociale ale angajaților (CAS) și 2.694.782 lei restanțe la asigurările de sănătate ale salariaților (CASS).

Problema nu este doar că o companie municipală nu reușește să își plătească dările la timp, ci și că dacă întârzie mai mult de 90 de zile cu banii, salariații își pot pierde calitatea de asigurați ai sistemului public de sănătate! Și asta, fără ca oamenii să fie rău platnici sau să aibă vreo vină.

La solicitatea SpotMedia.ro, Alin Gherghina a precizat că la acest moment niciunul dintre cei 1.156 de salariați ai companiei nu și-a pierdut calitatea de asigurat. Întrebarea este: se va ajunge acolo? Directorul adjunct susține că, din cauza prețului mai mare al serviciilor și al lipsei de voință politică, această companie municipală n-a prins contracte cu suficiente subordonate ale PMB. Iar din cauza datoriilor către ANAF – care în acest moment se ridică la 15.346.876 lei – compania nu se califică la licitații (pentru că instituțiile care lansează licitații nu vor să lucreze cu firme care au datorii la stat). Cum se va rezolva problema și din ce bani se vor achita toate aceste datorii, în cazul in care se va decide desființarea companiei municipale? Tot Consiliul General trebuie să decidă, cât mai repede. – mai multe pe Spotmedia.ro

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.