Acasă Economie Ajutor pentru companii: eșalonarea datoriilor, ștergerea dobânzilor și penalităților

Ajutor pentru companii: eșalonarea datoriilor, ștergerea dobânzilor și penalităților

DISTRIBUIȚI

 158216 – 03022021 – Modificările aduse Ordonanţei 6/2019 oferă companiilor afectate de criză oportunitatea de redresare prin eşalonarea datoriilor principale la ANAF, precum şi ştergerea dobânzilor şi penalităţilor calculate la acestea, potrivit reprezentanților companiei de insolvență CITR.

De altfel, CITR încurajează companiile aflate în dificultate să facă demersuri pentru a beneficia de noile facilităţi aduse prin OG 6.

.           Prin modificările aduse OG 6, Guvernul acordă companiilor posibilitatea de a restructura şi obligaţiile bugetare datorate pentru perioada august – decembrie 2020. Forma anterioară a ordonanţei permitea companiilor restructurarea bugetară doar până la 31 iulie 2020. În anumite condiţii este posibilă reducerea datoriei principale restante la 31 decembrie 2020 cu până la 50%, caz în care o parte din această sumă trebuie achitată în avans.

”Acum ne putem baza pe un cadrul legislativ mai flexibil, axat pe prevenţie şi acest lucru este un semnal pozitiv pentru economie. Încurajăm companiile să facă demersuri pentru restructurare în baza OG6 pentru că este un instrument important pe care noi l-am folosit cu succes în companii relevante precum ROMAERO. Astfel, companiile pot adopta o redresare timpurie, pot beneficia de consultanţă pe tot parcursul procedurii, de libertate în negocierea planului de restructurare, de sprijin în implementarea unui plan de afaceri care să conducă la reorganizarea operaţională a companiei şi, în acelaşi timp, de confidenţialitate pe parcursul întregului proces. Acesta este un prim pas. În aceeaşi idee a legislaţiei în domeniul restructurării, urmează o transpunere a Directivei Europene care trebuie adoptată până în iulie 2021, în care CITR a fost desemnată consultant pentru implementare la nivel naţional”, a declarat Vasile Godîncă-Herlea, Managing Partner CITR şi Head of Business Development Impetum Group.

Condiții pentru beneficiari

Pentru a putea beneficia de această oportunitate, companiile care au datorii scadente la decembrie 2020 trebuie să nu fi beneficiat de eşalonarea clasică din Codul Fiscal – două condiţii esenţiale pentru eşalonarea clasică sunt existenţa garanţiilor care acoperă cel puţin valoarea datoriei, respectiv capacitatea de plată a ratelor pe perioada eşalonării.

Totodată, trebuie să aibă declaraţiile fiscale depuse la zi, să contracteze un specialist expert independent, preferabil practician în insolvenţă care are experienţă în proceduri similare şi care să le asiste pe parcursul întregului proces, dar şi să achite datoriile scadente acumulate în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 şi data depunerii planului de restructurare prin OG 6.

Din acest motiv, experţii CITR recomandă companiilor să demareze procesul cât mai rapid, pentru a evita acumularea unor creanţe bugetare adiţionale.

”Principala dificultate în accesarea OG 6 este acoperirea sumelor scadente începând cu ianuarie 2021 şi finanţarea avansului calculat în cazul reducerii datoriilor. În această situaţie, cea mai bună soluţie este accesarea unei finanţări bancare, procedură în care specialiştii CITR pot contribui decisiv, având o experienţă notabilă în piaţă”, susţin specialiştii CITR.

Avans mai mic

Astfel, una dintre principalele modificări aduse ordonanţei este reducerea avansului procentual pe care companiile trebuie să îl plătească pentru a beneficia de oportunităţile oferite de OG 6, acesta fiind aplicat asupra sumelor ce urmează a fi eşalonate efectiv prin plan, nu asupra întregului debit principal, aşa cum era reglementat în varianta anterioară.

”Spre exemplu, în cazul unei datorii principale de 1.000.000 lei, OG6 prevede posibilitatea reducerii acesteia până la maximum 500.000 lei, sumă care se achită astfel: 75.000 lei avans şi diferenţa de 425.000 lei eşalonată pe o perioadă de până la 10 ani. În forma anterioară, cei 500.000 lei trebuiau plătiţi astfel: 150.000 lei avans şi 350.000 lei eşalonaţi prin planul de restructurare”, se mai spune în comunicat.

De asemenea, noile prevederi permit companiilor ale căror solicitări de restructurare nu au fost soluţionate până la data de 3 ianuarie 2021 să retragă cererea iniţială, să îşi modifice planul de restructurare incluzând creanţele bugetare scadente în perioada august-decembrie 2020 şi să depună planul refăcut

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.