Acasă Externe Agenda Europeana Lege europeană privind libertatea mass-media

Lege europeană privind libertatea mass-media

DISTRIBUIȚI

 162993 – 11012022 – Comisia Europeană a lansat, la 10 ianuarie 2022, o consultare publică deschisă cu privire la viitoarea Lege europeană privind libertatea mass-media, o inițiativă menită să protejeze pluralismul și independența presei pe piața internă a UE. Aceasta vine în urma unei cereri de contribuții publicate la 21 decembrie 2021, care prezintă principalele obiective ale inițiativei, posibilele opțiuni și impactul.

Vicepreședinta pentru valori și transparență, Věra Jourová, a declarat: „Mass-media reprezintă un pilon al democrației. Astăzi însă acest pilon este cenzurat și se confruntă cu presiuni din partea unor guverne și grupuri private. Acesta este motivul pentru care Comisia va propune norme și garanții comune pentru a proteja independența și pluralismul mass-mediei. Jurnaliștii ar trebui să fie în măsură să își desfășoare activitatea, să îi informeze pe cetățeni și să îi tragă la răspundere fără teamă și fără favoruri pe cei aflați la putere. În prezent, avem consultări ample pentru a veni cu cea mai bună propunere”.

Comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a adăugat: „Trebuie să ne asigurăm că mass-media europeană rămâne independentă, inovatoare și durabilă și că își desfășoară activitatea fără interferențe nejustificate în activitatea lor, nici din partea mediului privat, nici din partea mediului public. Astăzi lansăm consultarea referitoare la viitoarea Lege privind libertatea mass-mediei: vrem să vă auzim punctele de vedere și să explorăm cele mai ambițioase soluții pentru o piață a mass-mediei rezilientă, care să le ofere cetățenilor informații diverse și fiabile”.

Consultarea intenționează să colecteze opinii cu privire la cele mai importante aspecte care afectează funcționarea pieței interne a mass-mediei, inclusiv diferitele tipuri de interferențe din mass-media, precum și tendințele economice. Consultarea privește trei domenii principale referitoare la piețele mass-media: prima se axează pe transparență și independență (de exemplu, controlul tranzacțiilor de pe piața mass-mediei, transparența informațiilor legate de cine deține proprietatea asupra mass-mediei și măsurarea audienței), a doua, pe condițiile necesare unei bune funcționări a acestora (de exemplu, expunerea publicului la o pluralitate de opinii și inovarea în domeniul mass-mediei pe piața UE) și a treia secțiune, pe alocarea echitabilă a resurselor de stat (de exemplu, independența mass-mediei publice, transparența și distribuția echitabilă a publicității comandate de instituții ale statului). De asemenea, se așteaptă feedback cu privire la opțiunile de guvernanță aferente legii, care s-ar putea baza pe Grupul autorităților europene de reglementare pentru serviciile mass-media audiovizuale (ERGA).

Propunerea urmează să fie prezentată de Comisie în cel de al treilea trimestru al anului 2022. Consultarea publică deschisă urmărește să colecteze din partea cetățenilor, în special a jurnaliștilor, a mass-mediei (private și publice), a întreprinderilor (în special a actorilor din domeniul mass-mediei), a mediului academic, a societății civile, a autorităților publice, a întreprinderilor și a tuturor părților interesate opinii, dovezi și date care să ajute Comisia să elaboreze aceste noi norme. Contribuțiile pot fi transmise până la 21 martie 2022 pe portalul „Exprimați-vă părerea”.

Adoptarea legii este planificată pentru al treilea trimestru al anului 2022, astfel cum se menționează în programul de lucru al Comisiei pentru 2022. Această lege se bazează pe Directiva revizuită a serviciilor mass-media audiovizuale, care stabilește norme pentru independența autorităților de reglementare în domeniul mass-mediei, promovează transparența proprietății asupra mass-mediei și recunoaște că deciziile editoriale ar trebui să fie independente de orice influență externă. Inițiativa se va axa pe eliminarea barierelor din calea instituirii și a funcționării serviciilor mass-media și va urmări să stabilească un cadru comun pentru promovarea pieței interne în sectorul mass-mediei, în vederea protejării libertății și a pluralismului mass-mediei pe piața respectivă. Aceasta se va înscrie în eforturile UE de promovare a participării democratice, de combatere a dezinformării și de sprijinire a libertății mass-media și a pluralismului, astfel cum se prevede în Planul de acțiune pentru democrația europeană. În special, aceasta va completa Recomandarea recent adoptată  pachetul legislativ  propus privind serviciile digitalei viitoarea inițiativă de protejare a jurnaliștilor și a apărătorilor drepturilor împotriva proceselor abuzive (SLAPP). Legea europeană privind libertatea mass-mediei va fi, de asemenea, însoțită de acțiuni legate de viabilitatea, reziliența și transformarea digitală a sectorului mass-mediei, desfășurate în cadrul Planului de acțiune pentru mass-media.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.