Acasă Externe Agenda Europeana Noi propuneri privind compensarea, insolvența întreprinderilor și cotarea întreprinderilor pentru consolidarea Uniunii...

Noi propuneri privind compensarea, insolvența întreprinderilor și cotarea întreprinderilor pentru consolidarea Uniunii Piețelor de Capital a UE

DISTRIBUIȚI

  167342 – 08122022 – Comisia Europeană a prezentat miercuri, 7 decembrie, măsuri menite să dezvolte în continuare uniunea piețelor de capital (UPC) a UE, astfel:

  • să facă serviciile de compensare din UE mai atractive și mai reziliente, sprijinind autonomia strategică deschisă a UE și menținând stabilitatea financiară;
  • să armonizeze la nivelul UE anumite norme privind insolvența întreprinderilor, făcându-le mai eficiente și contribuind la promovarea investițiilor transfrontaliere;
  • să reducă, printr-un nou Regulament privind cotarea, sarcina administrativă asupra întreprinderilor de toate dimensiunile, astfel încât acestea să poată avea mai ușor acces la finanțare publică prin faptul că sunt cotate la bursă.

Compensare

UE are nevoie de servicii de compensare sigure, solide și atractive pentru ca uniunea piețelor de capital să funcționeze corespunzător. Dacă serviciile de compensare nu funcționează eficient, instituțiile financiare, întreprinderile și investitorii se confruntă cu riscuri sporite și cu costuri mai mari, așa cum a demonstrat criza financiară din 2008.

Măsurile propuse vizează:

  • vor face mai atractive condițiile de compensare din UE, permițând contrapărților centrale (CPC), care furnizează servicii de compensare, să își extindă gama de produse mai rapid și mai ușor și încurajându-i în continuare pe participanții de pe piața UE să recurgă la compensare și să își consolideze resursele de lichiditate la CPC-urile din UE;
  • vor contribui la crearea unui sistem de compensare sigur și rezilient prin consolidarea cadrului de supraveghere al UE pentru CPC-uri și prin desprinderea de învățăminte din evoluțiile recente de pe piețele energetice, cauzate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. De exemplu, prin sporirea transparenței apelurilor în marjă, astfel încât participanții de pe piață (inclusiv întreprinderile din sectorul energetic) să poată să le anticipeze mai bine;
  • vor reduce expunerile excesive ale participanților de pe piața UE față de CPC-urile din țări terțe, în special în cazul instrumentelor financiare derivate identificate de către Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe ca având o importanță sistemică. Propunerea de astăzi prevede obligația tuturor participanților relevanți de pe piață de a deține conturi active la CPC-urile din UE pentru a-și compensa cel puțin o parte din anumite contracte derivate sistemice. Acest lucru va permite o mai bună gestionare a riscurilor care amenință stabilitatea financiară a UE.

Insolvența întreprinderilor

Fiecare stat membru are propriul său regim de insolvență. Acest lucru este problematic pentru investitorii transfrontalieri, care trebuie să țină seama de 27 de seturi diferite de norme privind insolvența atunci când evaluează o oportunitate de investiții.

Propunerea prezentată:

  • va armoniza la nivelul UE anumite aspecte ale procedurilor de insolvență. De exemplu, propunerea prevede acțiuni pentru conservarea masei bunurilor care fac obiectul insolvenței (și anume evitarea acțiunilor debitorilor care ar reduce valoarea pe care o pot recupera creditorii), comitete ale creditorilor, astfel încât să se asigure o repartizare echitabilă a valorii recuperate între creditori, procedura de tip „pre-pack” (vânzare negociată în prealabil) (în care vânzarea activității este stabilită înainte să înceapă procedura de insolvență) și obligația directorilor de a iniția procedura de insolvență în timp util, astfel încât să se evite situația ca societatea să își piardă din valoare.
  • va introduce un regim simplificat pentru microîntreprinderi pentru a reduce costurile de lichidare a acestora și pentru a permite remiterea datoriilor proprietarilor de întreprinderi, oferindu-le șansa unui nou început în calitate de antreprenori;
  • va impune statelor membre obligația de a întocmi o fișă informativă care să rezume elementele esențiale ale legilor lor naționale privind insolvența astfel încât investitorii transfrontalieri să poată lua mai ușor decizii de investiții.

Aceste măsuri vor favoriza investițiile transfrontaliere în cadrul pieței unice, vor reduce costul capitalului pentru întreprinderi și vor contribui în ultimă instanță la uniunea piețelor de capital a UE. Se estimează că, per ansamblu, beneficiile propunerii vor fi de peste 10 miliarde euro anual.

Regulamentul privind cotarea

Întreprinderile trebuie să îndeplinească în prezent cerințe importante dacă doresc să fie cotate la bursă. De exemplu, prospectele pot avea până la 800 de pagini.

Modificările propuse:

  • vor simplifica documentația pe care trebuie să o prezinte întreprinderile pentru a putea fi cotate pe piețele publice și vor raționaliza procesele de control de către autoritățile naționale de supraveghere, accelerând astfel procesul de cotare și reducând costurile aferente acestuia ori de câte ori este posibil. De exemplu, se estimează că întreprinderile din UE cotate la bursă vor economisi aproximativ 100 de milioane euro/an ca urmare a costurilor mai mici de asigurare a conformității, 67 de milioane euro/an fiind numai economiile anuale obținute ca urmare a simplificării normelor privind prospectul;
  • vor simplifica și clarifica anumite cerințe privind abuzul de piață, fără a compromite integritatea pieței;
  • vor ajuta întreprinderile să fie mai vizibile pentru investitori prin încurajarea cercetării în materie de investiții, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii;
  • vor permite proprietarilor de întreprinderi să aibă acces pe piețele de creștere pentru IMM-uri utilizând structuri de acțiuni cu drepturi de vot multiple, astfel încât să își poată păstra un control suficient asupra întreprinderii odată ce aceasta a fost cotată și să protejeze totodată drepturile tuturor celorlalți acționari.

Aceste măsuri vor dezvolta în continuare uniunea piețelor de capital prin reducerea birocrației și a costurilor inutile pentru întreprinderi. De asemenea, întreprinderile vor fi încurajate să facă demersuri pentru a obține cotarea pe piețele de capital din UE și pentru a-și menține acest statut. Faptul că vor avea mai ușor acces pe piețele publice le va permite întreprinderilor să se diversifice mai eficient și să completeze mai bine sursele de finanțare disponibile.

Detalii suplimentare și etapele următoare

Pachetul privind compensarea este alcătuit din o comunicare, un regulament de modificare a Regulamentului privind infrastructura pieței europene (EMIR), a Regulamentului privind cerințele de capital (CRR) și a Regulamentului privind fondurile de piață monetară (FPM) și o directivă de modificare a Directivei privind cerințele de capital (CRD), a Directivei privind firmele de investiții (IFD) și a Directivei privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM).

Pachetul privind cotarea este alcătuit din un regulament de modificare a Regulamentului privind prospectul, a Regulamentului privind abuzul de piață și a Regulamentului privind piețele instrumentelor financiare, o directivă de modificare a Directivei privind piețele instrumentelor financiare și de abrogare a Directivei privind cotarea și o directivă privind acțiunile cu voturi multiple.

Pachetul privind insolvența întreprinderilor este alcătuit din o directivă privind insolvența întreprinderilor.

Cele șase propuneri legislative urmează să fie transmise Parlamentului European și Consiliului spre adoptare.

 Uniunea piețelor de capital (UPC) este inițiativa UE de a crea o veritabilă piață unică de capital la nivelul întregii UE.  Eforturile de constituire a unei piețe unice de capital au început odată cu Tratatul de la Roma din 1957 și s-au intensificat în anii 1990 și 2000. Libera circulație a capitalurilor a fost consfințită în Tratatul de la Maastricht din 1992, iar în 1999 a fost adoptat un plan de acțiune privind serviciile financiare. În urma crizei financiare din 2011, Comisia Europeană a prezentat, în 2015, primul său plan de acțiune privind uniunea piețelor de capital.

În decembrie 2019, Consiliul a adoptat concluzii care stabilesc principalele obiective pentru aprofundarea uniunii piețelor de capital.

La sfârșitul anului 2019, Comisia a reunit un forum la nivel înalt privind uniunea piețelor de capital și în iunie 2020 a publicat un raport cu recomandări pentru eliminarea obstacolelor de pe piețele de capital ale UE. În urma reacțiilor la acest raport, în noiembrie 2021 Comisia a adoptat pachetul privind uniunea piețelor de capital (punct unic de acces pentru investitori – ESAP, revizuirea Regulamentului privind fondurile europene de investiții pe termen lung – ELTIF, revizuirea Directivei privind administratorii fondurilor de investiții alternative – DAFIA și revizuirea Regulamentului privind piețele instrumentelor financiare – MiFIR).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.