Acasă Știri Bucureşti: BCR, obligată să respecte clienţii

Bucureşti: BCR, obligată să respecte clienţii

DISTRIBUIȚI

 – 115026 – 30112012 – BCR este obligată de o decizie a unei instanţe să micşoreze dobânda cerută în cazul unui credit ipotecar de la DAE 12% la 2%. Avocatul Gheorghe Piperea afirmă că decizia va putea fi extinsă la toţi clienţii cărora BCR le-a impus prin contracte o aşa-zisă „dobândă de referinţă variabilă”, al cărei mod de calcul este lipsit de transparenţă. 

Daniel Munteanu, unul dintre clienţii BCR şi beneficiar al unui credit ipotecar acordat de această bancă, va plăti în viitor o dobândă de 6 ori mai mică decât în trecut, după ce, fiind reprezentat de avocatul Gheorghe Piperea, a câştigat un proces în acest sens soldat cu o decizie irevocabilă. Instanţa a considerat că Daniel Munteanu are dreptul să plătească o dobândă cu doar 1,5% mai mare decât rata Euribor. „Aceasta înseamnă că clientul va plăti doar 2% Dobândă Anuală Efectivă (DAE) faţă de 12% până acum”, a declarat avocatul său, Gheorghe Piperea. Explicaţia nemulţumirii clientului a fost faptul că în contractul său de credit se prevedea calculul dobânzii în funcţie de marjă mică şi fixă a băncii, la care se adăuga însă o dobândă de referinţă variabilă, afişată la sediile băncii, dar stabilită într-un mod neclar. Dobânda începea să varieze după primul an de contract, pentru că banca percepea în primele 12 luni o dobândă fixă. Această dobândă de referinţă variabilă este calculată de BCR, după metode interne, şi poate fi modificată în orice moment, banca argumentând variaţia în funcţie de costul resurselor de creditare. Legislaţia modificată recent prevede însă că dobânda la creditele cu dobândă variabilă trebuie corelată cu Euribor, în cazul creditelor în euro. Potrivit avocatului Gheorghe Piperea, doar el reprezintă în faţa justiţiei câteva sute de clienţi nemulţumiţi, numărul total al cazurilor fiind mai mare. Există riscul ca odată pronunţată o decizie a instanţei într-un astfel de caz băncile să fie obligate să procedeze la astfel de ajustări din proprie iniţiativă pentru ceilalţi clienţi, spune avocatul.

Cornel Cojocaru, director de comunicare al băncii, afirmă că decizia în cauză nu e definitivă, putând fi atacată într-o instanţă superioară. El nu ştie deocamdată dacă decizia va fi
atacată în cazul de faţă. Directorul de comunicare este nemulţumit că presa ar reflecta doar succesele clienţilor împotriva băncilor, nu şi cazurile în care băncilor li se dă dreptate (80% din cazuri, potrivit aprecierilor sale). În plus, au existat cazuri în care două complete de judecată diferite ale aceleiaşi instanţe au dat două decizii diferite referitoare la două credite deţinute de un singur client BCR. El lasă astfel să se înţeleagă că o decizie favorabilă unui client nu înseamnă neapărat că acel client are şi dreptate. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.