Acasă Politic Bucureşti: Guvernul întârzie din nou bugetul din cauza FMI

Bucureşti: Guvernul întârzie din nou bugetul din cauza FMI

DISTRIBUIȚI

104664 – 10102011 – Guvernul nu poate să-şi facă bugetul pe 2012 fără indicaţiile misiunii FMI care vine la Bucureşti abia pe 25 octombrie şi astfel îşi asumă încă o dată încălcarea obligaţiei legale de a trimite proiectul în Parlament până pe 15 octombrie, reaminteşte Ziarul Financiar. Delegaţiile FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale vin peste două săp­tămâni pentru a treia evaluare a acordului de tip preventiv semnat în primăvară cu România, iar proiectul de buget pe 2012 va fi un subiect crucial al discuţiilor. Misiunea se va desfăşura până pe 7 noiembrie şi probabil că de-abia după acea dată Ministerul Finanţelor va fi în măsură să trimită Parlamentului un buget definitivat. Un proiect de buget pentru 2012 există deja,

 

după cum a declarat recent Gheorghe Gherghina, secretar de Stat în Ministerul Finanţelor, responsabil cu politica fiscală, însă acesta ar urma să fie „revăzut” odată cu cu venirea FMI şi a Comisiei Europene.

Negocierile cu FMI şi Comisia Europeană se anunţă dificile având în vedere necesitatea construcţiei bugetului pe 2012 cu respectarea unei ţinte extrem de ambiţioase de reducere a deficitului bugetar la doar 3% din PIB. Rămâne de văzut dacă oficialii FMI şi cei ai Comisiei Europene vor fi deschişi la o renegociere a deficitului bugetar, cel puţin pe metodologia europeană (ESA), având în vedere înrăutăţirea condiţiilor macro la nivel internaţional şi riscurile ca România să alunece din nou în recesiune anul viitor.

Unii analiştii au recomandat deja oficialilor români să negocieze un deficit bugetar ceva mai mare pentru 2012 cu condiţia să se continue consolidarea fiscală, chiar dacă într-un ritm mai lent, şi să convingă oficialii de la Bruxelles şi de la Wa­shing­ton că există proiecte de infrastructură serioase care merită să absoarbă fonduri suplimentare. Problema este că 2012 este an electoral, iar instituţiile financiare internaţionale tind să devină sceptice în astfel de situaţii, când, în mod uzual, cheltuielile scapă de sub control în orice ţară, iar România are deja o tradiţie nefericită la acest capitol.

După opt luni din acest an există o rezervă importantă pentru atingerea ţintei anuale de deficit 4,4% din PIB, respectiv 24 mld. de lei, astfel că ar fi posibilă înregistrarea în avans a unor cheltuieli din 2012.

Forma revizuită a bugetului ar putea să fie gata cât timp reprezentanţii FMI şi ai Comisiei Europene vor fi la Bucureşti, după cum estima Gherghina.

Autorităţile române aşteaptă şi noua prognoză a Comisiei privind creşterea economică de anul viitor. Ajustarea în jos a creşterii economice va antrena o diminuare a veniturilor bugetare, şi, în consecinţă, ajustări pe partea de cheltuieli.

Creşterea economică pe care va miza anul viitor Ministerul Finanţelor şi, implicit, Guvernul, este incertă. Deşi 2012 se profila până acum ca fiind mai bun decât 2011, unele bănci internaţionale anticipează un avans al PIB chiar sub 1%, adică o creştere economică mai slabă decât în acest an. Şi nu poate fi exclus nici riscul revenirii în teritoriul negativ în ipoteza intrării în recesiune a zonei euro.

Până acum guvernul şi FMI au mizat pe o creştere economică de 1,5% pentru acest an, estimarea pentru anul viitor fiind de 3,5-4%.

Deja FMI a anunţat că intenţionează să înjumătăţească prognoza de creştere economică a României de anul viitor, în condiţiile în care riscurile de contagiune pe plan extern s-au amplificat.

Impactul ajustării creşterii economice asupra bugetului este semnificativ, iar situaţia este complicată şi de includerea în buget a companiilor de stat cu pierderi.

O prognoză corectă pentru PIB este esenţială pentru construirea bugetului anual. Experienţa arată însă că autorităţile s-au bazat în anii trecuţi pe ipoteze nefundamentate, care au fost ulterior infirmate de realitate şi a fost nevoie de măsuri brutale precum majorarea TVA.

Nu e prima dată când bugetul întârzie

Autorităţile reuşesc din nou să întârzie bugetul, însă nu ar fi prima dată când bugetul este transmis după termenul legal în Parlament.

Anul trecut în săptămâna în care legea bugetului trebuia să fie în dezbaterea Parlamentului, nimeni nu părea să ştie cum arată actul normativ. Nici în 2009, guvernul Boc nu a respectat termenul legal de promovare a bugetului în Parlament până la 15 octombrie. Însă, în 2009 a fost o situaţie atipică. Guvernul fusese demis de Legislativ şi nu mai avea dreptul de iniţiativă legislativă.

În 2011, ca şi anul trecut, chiar cu majoritatea fragilă pe care o are în Parlament, Executivul este unul perfect valid din punct de vedere juridic. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.