Acasă Politic Bucuresti: Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a dat medicamente morţilor

Bucuresti: Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a dat medicamente morţilor

DISTRIBUIȚI

106734 – 05012012 – CNAS a decontat aproape un milion de euro pe medicamente prescrise pe numele unor persoane decedate. Nicio licitaţie legală nu a fost organizată în 2010 si nu există niciun control asupra banilor cheltuiţi. Datele se regăsesc în raportul Curţii de Conturi pe 2010 aflat în posesia ZIUAnews. ZIUAnews prezintă, în exclusivitate, uriaşa “carte a fraudelor” întocmită de Curtea de Conturi a României, în urma controalelor financiare şi auditurilor efectuate la autorităţile centrale şi ale administraţiei locale. Practic, bugetul statului a fost prăduit în 2010 de guvernanţii României cu aproape zece miliarde de euro, prin metode “directe” sau “indirecte”. Pentru cele patru Programe naţionale de sănătate auditate de Curtea de Conturi în anul 2010,

CNAS a utilizat suma de 1.674.065 mii lei (397.649.588 euro), respectiv 82,4% din fondurile alocate derulării tuturor celor 11 Programe naţionale de sănătate, astfel: programul naţional de oncologie 689.945 mii lei (163.886.316 euro); programul naţional de diabet zaharat 379.065 mii lei (90.041.331 euro); programul naţional de supleere (suplinire sau compensare) a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică 582.725 mii lei (138.417.777 euro); programul naţional de diagnostic si tratament pentru boli rare si sepsis sever (infecţii grave) 22.330 mii lei (5.304.164 euro).

Finanţarea celor patru Programe naţionale de sănătate derulate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate s-a realizat din contribuţii la Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, cu suma de 893.431 mii lei (212.221.430 euro) sau din transferuri de la bugetul de stat si din veniturile proprii, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, către bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, cu suma de 780.634 mii lei (185.428.158 euro).

Medicamente de un milion de euro pentru decedaţi – Curtea de Conturi a stabilit că nu au fost luate măsuri care să asigure existenţa unui personal suficient şi cu pregătire profesională corespunzătoare care să îndeplinească atribuţiile de urmărire si control al utilizării fondurilor alocate pentru derularea programelor naţionale de sănătate, precum si să realizeze analiza si monitorizarea derulării programelor naţionale de sănătate prin indicatorii fizici si de eficienţă. Nu a fost urmărit si controlat nici modul de utilizare de către casele de asigurări de sănătate judeţene a fondurilor alocate pentru derularea programelor naţionale de sănătate, identificându-se decontarea de către acestea a unor medicamente în valoare estimată de 3.788 mii lei (899.784 euro), eliberate în baza unor reţete întocmite de către medicii prescriptori persoanelor care si-au pierdut calitatea de asigurat (decedate). Conform documentelor şi analizelor auditorilor Curţii de Conturi a României, suma fraudată prin prescrierea de medicamente unor decedaţi este mult mai mare. Tocmai de aceea, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin direcţiile de specialitate, a fost obligată să efectueze controale în toată ţara pentru stabilirea cu exactitate a întinderii prejudiciului si recuperării acestuia aferent sumelor decontate de casele de asigurări de sănătate judeţene, pentru medicamente prescrise unor pacienţi, care anterior decedaseră, precum si pentru toate operaţiunile similare cu cele identificate în timpul auditului ca neîndeplinind condiţiile de legalitate si regularitate. În plus, pe măsura valorificării actelor de control încheiate de direcţiile de specialitate, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a fost obligată să informeze, în scris, Curtea de Conturi asupra modului de recuperare a prejudiciului. 

Duţă nu a organizat proceduri de achiziţii publice – Raportul Curţii de Conturi mai arată cum CNAS nu a urmărit si nu a controlat modul de utilizare a fondurilor alocate unităţilor sanitare de către casele de asigurări de sănătate judeţene pentru derularea programelor naţionale. Astfel, la unităţile sanitare aprovizionarea cu medicamente necesare în cadrul programelor naţionale de sănătate s-a făcut fără a se ţine seama de cantitatea de medicamente existente în stoc la începutul anului şi de consumul mediu lunar, iar în perioada 2009 – 2010, termenul de valabilitate al unor medicamente, în sumă de 201 mii lei, a expirat.

Mai mult, CNAS nu a organizat, la nivel naţional, proceduri de achiziţie publică (licitaţie deschisă), ceea ce a condus la utilizarea fără economicitate a fondurilor publice necesare derulării Programului Naţional de Oncologie si Programului Naţional de Diabet, cât si la crearea unor condiţii de inechitate în repartizarea si utilizarea fondurilor la nivel teritorial. Economiile estimate care s-ar fi realizat pentru achiziţionarea a numai trei medicamente, la preţul mediu realizat de unităţile sanitare, în cazul aplicării procedurii de achiziţie publică (licitaţie deschisă) ar fi fost în sumă de minimum 6.825 mii lei (1.621.179 euro) – Medicamentul Lantus R optiset, Medicamentul Humulin R, Medicamentul Avastin 25 mg/ml). 

Marile firme, favorizate – Modificarea succesivă, de către Ministerul Sănătăţii, a listelor cuprinzând denumirile comune internaţionale, cât si denumirile comerciale ale medicamentelor, în sensul cresterii numărului de medicamente incluse în aceste liste, a condus la obligaţia Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate de a deconta mai multe medicamente, fără ca pentru acestea să se asigure surse de finanţare suplimentară. Prescrierea medicamentelor pe denumiri comune internaţionale si eliberarea acestora prin farmaciile cu circuit deschis, nu asigură din partea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate un control eficient al cantităţii de medicamente prescrise si decontate.

 S-a constatat asfel că pentru medicamentele eliberate în cadrul programelor naţionale de sănătate, nu există prevedere legală care să oblige farmaciile să elibereze medicamentul cel mai ieftin din cadrul aceleiasi denumiri comune internaţionale. Întrucât Casa Naţională de Asigurări de Sănătate decontează preţul integral al medicamentelor în cadrul programelor naţionale de sănătate, farmaciile cu circuit deschis sunt chiar interesate, pentru a-si spori veniturile, să elibereze medicamentele cele mai scumpe. Neaprobarea, de către Ministerul Sănătăţii, a listei denumirilor comerciale si a preţurilor de decontare pentru medicamente derivate din sânge si plasmă umană, aferente denumirilor comune internaţionale, în perioada 08.04.2009 – 10.03.2010 a condus la decontarea de către casele de asigurări de sănătate judeţene a medicamentelor derivate din sânge si plasmă umană la nivelul preţului de achiziţie, realizat de unităţile sanitare si la utilizarea fără economicitate a fondurilor alocate. 

Lipsa controlului fondurilor cheltuite – Conform Raportului Curţii de Conturi, conducerea CNAS nu a asigurat controlul realizării indicatorilor de eficienţă în cadrul Programelor Naţionale de Sănătate si nu au fost impuse măsuri care să conducă la încadrarea cheltuielilor/bolnav/an în nivelul aprobat prin Ordinul comun al Ministerului Sănătăţii si Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 264/407/2010, astfel: în cadrul Programului Naţional de Oncologie, costul mediu/bolnav tratat/an realizat la nivel naţional a fost de 10.748,38 lei (2.553 euro), cu 32,48% mai mare decât nivelul maxim de 8.113,46 (1.927 euro) lei, stabilit si aprobat prin Ordinul nr. 264/407/2010; în cadrul Programului Naţional de Diabet, costul mediu/bolnav tratat cu insulină/an realizat la nivel naţional a fost de 1.518,98 lei (361 euro), cu 32%, mai mare decât nivelul maxim de 1.150 lei (273 euro), stabilit si aprobat prin Ordinul nr. 264/407/2010. Costul mediu/bolnav tratat cu ADO/an realizat la nivel naţional a fost de 414,15 lei (98 euro), cu 41,6%, mai mare decât nivelul aprobat de 292,37 lei (69 euro), iar costul mediu/bolnav tratat cu ADO + insulină/an realizat la nivel naţional a fost de 2.290,37 lei (544 euro), cu 91%, mai mare decât nivelul aprobat de 1.195,16 lei (284 euro).

De asemenea, modul de organizare si funcţionare a sistemului de control asupra implementării si derulării programelor naţionale de sănătate nu asigură identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în ceea ce priveste derularea programelor naţionale de sănătate si utilizarea cu economicitate, eficacitate si eficienţă a fondurilor alocate cu această destinaţie. – www.promptmedia.ro, sursa: Ziuanews.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.