Acasă Politic Bucuresti: Patru motive pentru care ACTA ridică semnul întrebării

Bucuresti: Patru motive pentru care ACTA ridică semnul întrebării

DISTRIBUIȚI

107955 – 16022012 – Asociatia Pro Democratia a analizat principalele elemente care pun la îndoială legitimitatea, legalitatea şi oportunitatea ratificării Acordului comercial de combatere a contrafacerii (Anti-Counterfeiting Trade Agreement, ACTA), pe care

“De ce este nevoie ca România să semneze Acordul comercial de combatere a contrafacerii, câtă vreme sunt aplicate legi care reglementează dreptul la proprietate intelectuală şi drepturile conexe, precum Legea nr. 8/1996, care are în vedere şi sancţionarea celor care încalcă prevederile legale?

“ACTA trebuie analizată din perspectiva Constituţiei României, în ceea ce priveşte: respectarea dreptului la intimitate, garantat de articolul 26, alineatele 1 şi 2 din Constituţia României din 1991, păstrate neschimbate în Constituţia României revizuită în 2003. Acestea consacră principiile exprimate în art.12 dinDeclaraţia Drepturilor Omului şi în art. 17 din Pactul Internaţional cu privire la Drepturile Civile şi Politice.Dreptul la viaţă privată este unul dintre drepturile fundamentale ale omului, statuate prin convenţii internaţionale, din care dorim să subliem în mod special Declaraţia Universală a Drepturilor Omului din 1948. Din această perspectivă, dreptul la viaţă intimă, familială şi privată este un drept natural, pe care statul român îl garantează şi îl protejează, cu toate drepturile şi libertăţile care decurg din acesta: dreptul la viaţă (art. 22), dreptul la integritate fizică (art. 22). Dreptul la integritate psihică(art.22), libertatea individuală (art. 23).. dreptul la apărare (art.24), dreptul la liberă circulaţie (art. 25), dreptul la ocrotirea vieţii intime, familiale şi privare (art. 26) şi inviolabilitatea domiciliului şi a spaţiului privat (27). Menţionăm că în ultimii ani, specialiştii în drept se referă tot mai specific la dreptul la intimitate informaţională, acesta desemnând intruziunea tehnologiilor noi în spaţiul vieţii private şi, deci, a informaţiilor personale. Dispoziţiile art.11, alin 3. În cazul in care un tratat la care România urmează să devină parte cuprinde dispoziţii contrare Constituţiei, ratificarea lui poate avea loc numai după revizuirea Constituţiei României. Subliniem că pentru a putea intra în vigoare ACTA, articolul 33 din Constituţia României privind dreptul la intimitate, respectiv articolul 31 privind dreptul la informare ar trebui revizuite sub aspectul îngrădirii acestora (care ar amplifica intervenţiile autorităţilor statului asupra dreptului la intimitate, înţeles în actuala Constituţia ca drept natural negativ). Considerăm regretabil că Guvernul României nu a lansat până în acest moment o dezbatere publică privind semnarea ACTA. Mai mult, ulterior semnării acestui Acord, nu a fost prezentată o analiză care să arate implicaţiile juridice şi constituţionale ale ratificării acestuia, care ar arăta că se impune o revizuire de fond a textelor constituţionale în ceea ce priveşte drepturile mai sus menţionate.

De ce Guvernul României a semnat rapid acest acord multilateral, fără a deschide o dezbatere publică şi o consultare largă în prealabil? După cum ştim, negocierile privind ACTA au fost ţinute secrete până când website-ul WIKILEAKS a publicat date despre document. Astfel, în opinia publică există suspiciuni justificate cu privire la modalitatea în care se va interpreta şi aplica acest Acord multilateral. Considerăm că aceasta este urmarea lipsei de dezbatere publică şi a negocierilor ţinute secrete, ceea ce justifică teama cetăţenilor faţă de eventuale abuzuri ale Acordului. Ţinând cont de reticenţa arătată de cetăţenii români şi europeni, rugăm Preşedintele României, Guvernul şi Parlamentului României să ia în calcul poziţia exprimată public de aceştia. Pe această cale, amintim că, până în acest moment, cetăţenii României au fost singurii care au solicitat clarificarea acestui tratat. Având în vedere că sunt direct afectaţi de acest Acord multilateral , cerem ca cetăţenii să fie primii în măsură să se pronunţe asupra unor reglementări atât de speciale. De aceea, cerem autorităţilor deschiderea consultării publice pe marginea acestui subiect.

Nu în ultimul rând, există deja guverne semnatare ale ACTA care au anunţat suspendarea procedurii de ratificare a Acordului în parlamentele naţionale. Faţă de faptul că există un precedent, nu există niciun motiv pentru care România să repete eroarea deja constatată de guvernele altor ţări”, se arată ănmtr-un comunicat al APD.

“În ideea de a informa cetăţenii, cei care, subliniem, sunt direct afectaţi de proiectele şi legile care apar din ce în ce mai des şi surprinzător, peste noapte, APD Bucureşti invită partidele politice, cetăţenii şi toate părţile interesate la o dezbatere pe marginea legitimităţii, legalităţii şi oportunităţii ACTA în raport cu legislaţia internă românească şi Constituţia României”, se mai arată în comunicat. – www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.