– 111354 – 28062012 – Ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Marian Pop, a decis ca la proba de limba şi literatura română din cadrul examenului de Evaluare Naţională să se aplice acelaşi barem de corectare pentru elevii care au răspuns la subiectul al II-lea, A(3 atât varianta b – predicativă, cât şi c – subiectivă. Ca atare, fiecare dintre elevii în cauză va primi şase puncte. Decizia ministrului se fundamentează pe mai multe argumente ale specialiştilor în limba română. Una dintre cele mai importante opinii a venit din partea Academiei Române.
Reprezentanţii Institutului Lingvistic „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, cel mai important for în domeniul normării gramaticii limbii române, susţin că în speţa care a făcut obiectul dezbaterii răspunsul este ambivalent – atât subiectivă, cât şi predicativă, în funcţie de context sau de intonaţie, lucru subliniat de Gramatica Academică a Limbii Române (GLAR), conform aceloraşi surse. La rândul lor, cadrele didactice specializate în limba şi literatura română au remarcat aceeaşi ambuiguitate a răspunsurilor. Al treilea argument care a determinat decizia a fost procentul aproximativ egal al elevilor care au răspuns pe cele două variante, respectiv 42% subiectivă şi circa 40% predicativă. Acest fapt reflectă indubitabil opiniile formulate de specialişti. Ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Marian Pop, a susţinut că nu va permite discriminarea niciunui elev şi că, în orice decizie ministerială, trebuie să primeze interesul elevilor şi egalitatea de şanse la educaţie a acestora. Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului precizează că variantele de subiectele pentru proba de limba şi literatura română au fost definitivate şi aprobate în luna martie 2012. Conform metodologiei, acestea sunt secretizate până în ziua desfăşurării probei. Subiectele au fost elaborate în decursul a 6 luni de zile de către 240 de cadre didactice. – www.promptmedia.ro