Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti București: Totul despre Codul finanţelor publice locale

București: Totul despre Codul finanţelor publice locale

DISTRIBUIȚI

145053 – 04042017 – Guvernul a elaborat un proiect de hotărâre pentru aprobarea Tezelor prealabile ale proiectului Codului finanţelor publice locale. Prin aplicarea acestui Cod se urmăreşte creşterea cotelor defalcate din impozitul pe venit alocate bugetelor locale, de la 71,5%, în prezent, la 100% din 2018

Bugetele locale vor fi reechilibrate, astfel încât ”fiecare unitate administrativ-teritorială să beneficieze de un buget minim de 750 lei/capita, buget care ar asigura funcţionarea fiecărei unităţi administrativ-teritoriale”

”Momentul promovării Codului finanţelor publice locale este corelat cu măsurile cuprinse în Programul de Guvernare 2017-2020, care conţine, la Capitolul «Administraţie Publică. Politici Regionale» o măsură referitoare la modificări legislative pentru administraţia publică locală, inclusiv reanalizarea surselor de finanţare ale bugetelor locale (Programul de Guvernare 2017-2020 prevede creşterea cotelor defalcate din impozitul pe venit alocate bugetelor locale, de la 71,5%, în prezent, la 100% din 2018) şi revizuirea mecanismului de echilibrare a bugetelor locale cu sume din unele venituri ale bugetului de stat”, se arată în proiectul postat spre dezbatere publică pe site-ul Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.

”Programul de Guvernare 2017-2020 prevede ca una dintre măsurile de asigurare a capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale să fie reaşezarea sistemului de echilibrare a bugetelor locale din anul 2018, astfel încât fiecare unitate administrativ-teritorială să beneficieze de un buget minim de 750 lei/capita, buget care ar asigura funcţionarea fiecărei unităţi administrativ-teritoriale. Pe măsură ce vor fi elaborate standarde de cost pentru serviciile descentralizate, sistemul de echilibrare se va modela prin alocarea pe bază de standarde de cost/beneficiar”, se arată în proiectul semnat de premierul Sorin Grindeanu.

În preambulul proiectului se menţionează că acest Cod al finanţelor publice locale a fost elaborat la solicitarea reprezentanţilor structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale.

În document se precizează, de asemenea, că au avut loc mai multe întâlniri cu reprezentanţi ai Asociaţiei Comunelor din România (ACoR), Asociaţiei Oraşelor din România (AOR), Asociaţiei Municipiilor din România (AMR) şi ai Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România (UNCJR).

”Prin Codul finanţelor publice locale se sistematizează şi concentrează într-o structură unitară reglementările din domeniul finanţelor publice locale, subordonate principiilor descentralizării financiare şi autonomiei locale”, se arată pe site-ul MDRAP.

Astfel, Codul finanţelor publice locale constituie reglementarea specială pentru finanţele publice locale; criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale; administrarea impozitelor şi taxelor locale; procedura fiscală locală.

Prevederile Codului finanţelor publice locale se completează cu cele ale prevederilor Legii nr.287/2009 privind Codul Civil, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de Procedură Civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevalând asupra oricăror prevederi din alte acte normative, în caz de conflict între acestea aplicându-se dispoziţiile acestuia.

Prin Codul finanţelor publice locale se stabilesc principiile fiscalităţii locale.

Printre acestea se numără faptul că niciun impozit sau nicio taxă locală nu pot fi instituite de consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) sau consiliile judeţene, decât în limitele şi în condiţiile Codului finanţelor publice locale, dar şi că dobândirea dreptului de proprietate, prin oricare din modalităţile prevăzute de lege, atrage toate obligaţiile prevăzute de lege stabilite în sarcina titularilor dreptului de proprietate.

Pe de altă parte, se cere imparţialitatea măsurilor fiscale în raport cu diferitele categorii de contribuabili, cu forma de proprietate, asigurând condiţii egale contribuabililor români şi străini, precum şi echitatea fiscală la nivelul contribuabililor, respectiv tratament fiscal egal pentru contribuabili cu situaţii fiscale similare.

Se impune, prin acelaşi Cod, să se elaboreze norme juridice clare, care să nu conducă la aplicări arbitrare, iar termenele, modalitatea şi sumele de plată să fie precis stabilite pentru fiecare contribuabil, respectiv aceştia să poată urmări şi înţelege sarcina fiscală ce le revine, precum şi să poată determina influenţa deciziilor lor de management financiar asupra sarcinii lor fiscale.

Alte principii sunt eficienţa impunerii prin asigurarea stabilităţii pe termen lung a prevederilor Codului finanţelor publice locale, astfel încât aceste prevederi să nu conducă la efecte retroactive defavorabile pentru contribuabili, în raport cu impozitarea în vigoare la data adoptării de către aceştia a unor decizii investiţionale majore; simplificarea procedurilor administrative, cu impact pozitiv atât asupra contribuabililor, cât şi asupra activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice locale; fundamentarea relaţiilor dintre instituţiile publice şi contribuabili pe buna-credinţă, în sensul că fiecare parte trebuie să îşi îndeplinească obligaţiile şi să îşi exercite drepturile potrivit scopului în vederea căruia au fost recunoscute de lege; stabilitatea sistemului fiscal local pentru asigurarea predictibilităţii obligaţiilor fiscale stabilite în sarcina contribuabililor; realizarea unui ansamblu de măsuri, instrumente şi prevederi legale care să determine, pe de o parte, organele fiscale locale să întreprindă toate diligenţele pentru asigurarea unei bune colectări a taxelor şi impozitelor locale, iar pe de altă parte să determine contribuabilii să se conformeze la îndeplinirea obligaţiilor legale privind declararea şi plata obligaţiilor fiscale locale la termen.

Condiţiile care trebuie avute în vedere la stabilirea taxelor locale instituite de autorităţile administraţiei publice locale pentru organizarea şi funcţionarea unor instituţii/servicii publice de interes local, cu sau fără personalitate juridică, respectiv:

  1. Taxele locale se încasează de la instituţiile sau autorităţile publice, respectiv de la persoanele fizice şi/sau operatori economici care beneficiază de serviciile oferite de instituţia/serviciul public de interes local, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare al acesteia/acestuia sau de la cele care sunt obligate, potrivit legii, să efectueze prestaţii ce intră în sfera de activitate a acestui tip de serviciu;
  2. Nu se pot stabili taxe locale pentru organizarea şi funcţionarea nici unei/unui instituţii/serviciu public de interes local având ca plătitori proprietarii ori utilizatorii autovehiculelor care circulă pe drumurile publice, indiferent de categoria sau denumirea, precum şi de titularul dreptului de proprietate asupra drumului public respectiv;
  3. Nu se pot stabili taxe locale în legătură cu atribuţiile exercitate de primar în calitate de reprezentant al statului.PROMPT MEDIA

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.