Acasă Politic România s-ar mulțumi să devină măcar Observator Fondator, fără drept de vot,...

România s-ar mulțumi să devină măcar Observator Fondator, fără drept de vot, în etapa a II-a a proiectului laserului european de la Măgurele

DISTRIBUIȚI

158353 – 12022021 –  Guvernul a aprobat în ședința din 10 februarie 2021 Memorandumul prin care statul acceptă ca România să devină Observator Fondator la Consorțiul European pentru Infrastructura de Cercetare “Extreme Light Infrastructure” – ELI-ERIC (etapa a II-a marelui proiectul european al laserului de la Măgurele).

România, ELI-NP (așa-numitul laser de la Măgurele), a pierdut calitatea de stat membru gazdă al ELI-ERIC, din cauza problemelor de cooperare ale infrastructurii din Măgurele cu partenerii occidentali, astfel încât ELI-DC, structura coordonatoare a proiectului european al laserului, a propus României, anul trecut, varianta participării în calitate de Observator Fondator.

În această calitate, România nu are drept de vot în Adunarea Generală și la Comitetul Administrativ și Financiar.

Observatorii Fondatori sunt țări care au participat anterior la ELI și care intenționează să aplice la ELI-ERIC pentru a deveni Membru plin, dar din motive specifice nu sunt în poziția de a adera imediat.

Memorandumul a fost aprobat în condițiile în care Ministerul Cercetării menționa că procedura națională trebuia desfășurată mult înainte de această data.

În data de 10 februarie 2021, în cadrul reuniunii Comitetului ERIC a fost solicitat avizul statelor membre cu privire la cerea oficială de înființare a ELI-ERIC (aplicația oficială transmisă de Republica Cehă).

Odată ce Comitetul va aviza favorabil această cerere, Comisia va aproba Decizia de punere în aplicare privind instituirea ELI-ERIC.

În vederea includerii României ca Observator Fondator la ELI-ERIC, era necesară Observator Fondator la Consorțiul European transmiterea de urgență a scrisorii de solicitare către coordonatorul ELI-ERIC, din Republica Cehă și anunțată, în același timp, Comisia Europeană în legătură cu acest demers, înainte de data de 10 februarie 2021.

Cum motivează Ministerul Cercetării repoziționarea României

La cererea reprezentaților români, ELI-DC a pus la dispoziția părții române o versiune actualizată a propunerii de statut ELI-ERIC, care a fost analizată de reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, în ultimul trimestru al anului 2020.

În urma analizelor efectuate în cadrul Ministerului Educației și Cercetării, au fost semnalate o serie de prevederi dezavantajoase și vulnerabilități ale proiectului de statut, aspecte care, alături de refuzul repetat al partenerilor externi de a se reveni la opțiunea includerii României ca membru gazdă, conduc la necesitatea unei repoziționări a României în ceea ce privește calitatea în care va participa în ELI-ERIC.

Opțiunile pe care ELI-DC le-a prezentat României și din care autoritățile au ales

Deși au fost realizate eforturi deosebite de către partea română în relație cu serviciile Comisiei Europene și membrii fondatori ai ELI-ERIC, precizează Ministerul Cercetării în preambului Memorandumului, aceștia nu au oferit României posibilitatea de a opta, pentru statutul de Membru Gazdă, ci de a adera la ELI-ERIC ca Observator (într-o primă variantă) sau de a participa prin intermediul ELI-NP – ca Partener Strategic – în acest caz, fără ca România să fie membru al ELI-ERIC.

Alegerea și noile obiective ale României, după ce a ratat intrarea ca stat membru gazdă al ELI-ERIC

Având în vedere că ținta noastră din Memorandumul din anul 2020 (de membru gazdă) nu mai poate fi atinsă acum, România trebuie să se repoziționeze și să opteze pentru statutul de Observator Fondator, urmând ca în cadrul negocierilor din ELI-ERIC și IMPULSE să re-atingem această țintă în 2023.

În cadrul negocierilor viitoare, se vor avea în vedere atât beneficiile preconizate, cât și potențialele riscuri.

Ce presupune statutul de Observator Fondator

Observatorii Fondatori au dreptul de a numi până la doi reprezentanți care să participe la Adunarea Generală și la Comitetul Administrativ și Financiar. Deși nu au drept de vot, reprezentanții Observatorului Fondator pot fi informați, astfel, în mod direct, în legătură cu problemele și activitățile ELI-ERIC

Fiecare Observator Fondator poate numi o Entitate Reprezentantă (art. 21 alin (2)), la fel ca oricare alt Membru. Entitatea Reprezentantă realizează activitățile în numele Membrului, în legătură directă cu scopul și activitățile ELI-ERIC (art. 15 alin (2)). Și Entitatea Reprezentantă a Observatorului Fondator, ar putea fi conectată la activitățile ELIE-RIC

Observatorii Fondatori nu plătesc taxă

Observatorii Fondatori sunt acceptați pentru o perioadă de trei ani, în cazuri excepționale putând să prelungească acesta perioadă (art. 17 alin (1)). Astfel, au un răgaz de trei ani pentru a decide dacă este în avantajul lor să adere la ELI-ERIC. În cazul în care aleg să adere la ELI-ERIC, trebuie să notifice Adunarea Generală cu cel puțin 6 luni înainte de încheierea celui de al treilea an financiar complet. (art.17 alin (3)). În acest caz, Observatorul Fondator va agrea cu Adunarea Generală contribuția ca Membru și momentul la care va adera

Observatorul Fondator se poate retrage la finalul unui an financiar, ca urmare a unei cereri transmisă cu șase luni înainte (art.18. alin (2)). Retragerea nu implică nici un cost. – sursa: Cursdeguvernare.ro

 

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.