Acasă Social Educatie MEN explică ce și de ce s-a modificat în PNRR

MEN explică ce și de ce s-a modificat în PNRR

DISTRIBUIȚI

 169958 – 1209202 – Ministerul Educației precizează că modificarea unor ținte și jaloane din PNRR pentru Educație (Componenta 15) s-a făcut pe baza analizei nevoilor reale din teritoriu, cauzate, pe de o parte, de modificări ale prețurilor, iar pe de altă parte, de sistematizarea cerințelor care au venit din teritoriu, la data depunerii PNRR țintele fiind stabilite doar pe baza extimării datelor din SIIIR.

Ministerul explică, într-un comunicat de presă, că modificările propuse sunt îndreptări ale unor greșeli de tip eroare materială (ex.: traduceri din limba engleză sau de coerență legislativă), ajustarea unor termene în concordanță cu noile legi ale învățământului (ex.: reforma guvernanței în urma intrării în vigoare a prevederilor legislative din Legea învățământului preuniversitar), dezvoltarea platformei de evaluare online a competențelor elevilor în acord cu noile termene asumate pentru elaborarea, finalizarea, aprobarea și aplicarea planurilor-cadru și a programelor școlare pentru învățământul preuniversitar, prin Graficul activităților privind curriculumul național.

Pe de altă parte, există o a doua categorie de modificări, obiective, determinate de creșterea prețurilor și de nevoia reală din teritoriu.

MEN precizează că a propus și reducerea sprijinului financiar nerambursabil pentru țintele și jaloanele care nu au fost atinse în urma apelurilor de proiecte lansate, chiar dacă au existat prelungiri ale calendarului pentru depunerea de proiecte. Printre cele care se încadrează în această categorie, este menționată dotarea laboratoarelor de informatică din unitățile de învățământ preuniversitar. În acest caz, în perioada pandemiei școlile au primit din diferite surse finanțări pentru echipamente IT, astfel încât cererile de finanțare depuse în cadrul apelului de dotări a fost mai mic decât cel estimat la depunerea PNRR (ex.: de la 5.200 de laboratoare estimate inițial la minimum 4.350).

O altă modificare se referă la reducerea țintei pentru înființarea serviciilor complementare de educației timpurie de la 412 la minimum 90. Noua valoare a țintei corespunde  proiectelor depuse (99), în urma mai multor întâlniri cu potențialii beneficiari și a extinderii calendarului de depunere de mai multe ori. Între 2020-2021 ținta a fost estimată la 412 servicii complementare dedicate exclusiv localităților izolate/dezavantajate.

În aplicarea art. 21 privind modificarea țintelor și jaloanelor din cauze obiective din Regulamentul 241/2021, propunerile Ministerului Educației au vizat ajustări ca urmare a creșterilor de prețuri între momentul redactării PNRR și momentul lansării apelurilor de proiecte (validate de datele INSSE), precum și prelungiri termene din motive obiective, respectiv perioadă de obținere avize pentru proiecte infrastructură sau număr mic furnizori microbuze electrice școlare.

Modificările privind numărul școlilor beneficiare din cadrul PNRR au la bază, pe de o parte, aplicarea indicelui de corecție privind creșterea prețurilor (de asemenea, grantul pentru școli a fost mărit de la 200.000 la 300.000 de euro de la runda I la runda II), pentru ca unitățile de învățământ beneficiare să poată îndeplini activitățile din proiecte. În runda I a Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS) au fost depuse 1.409 proiecte, iar în runda a II-a au fost depuse 693 de proiecte, deși apelul de proiecte a fost prelungit de două ori. După finalizarea evaluării proiectelor depuse din sesiunea iunie-iulie 2023, MEN are în vedere relansarea rundei a II-a a PNRAS și lansarea unui apel de proiecte dedicat școlilor mici, sub 40 de elevi la gimnaziu.

În ceea ce privește achiziționarea de microbuze verzi, la momentul depunerii PNRR estimarea inițială a fost de 3.200 de microbuze electrice cu de 8+1 locuri. În urma analizei nevoilor UAT-urilor a rezultat că este nevoie de microbuze de 16+1 locuri și chiar mai mari, ceea ce a modificat și costurile autovehiculelor de transport, care  au fost cel puțin duble față de estimarea realizată inițial. Deși numărul copiilor care vor beneficia de transport școlar rămâne același, ei vor fi grupați în microbuze cu o capacitate mai mare de locuri.

Ministerul Educației menționează că un singur jalon din PNRR – grantul pentru digitalizarea Consiliului Național al Rectorilor (CNR) – trebuie reconsiderat întrucât CNR nu este încadrat cu statut de utilitate publică, deci nu poate primi o astfel de finanțare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.