Acasă Externe Agenda Europeana Influencerii care fac publicitate mascată, în vizorul autorităților europene

Influencerii care fac publicitate mascată, în vizorul autorităților europene

DISTRIBUIȚI

 171280 – 15022024 – Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor din 22 de state membre, plus Norvegia și Islanda au publicat rezultatele unei analize a postărilor unor influenceri pe rețelele sociale.

Aproape toți (97%) au postat conținut comercial, însă doar unul din cinci a indicat că este vorba despre conținut publicitate. Obiectivul analizei a fost să verifice dacă influencerii își dezvăluie activitățile publicitare, conform legislației UE privind protecția consumatorilor.

Au fost verificate postările a 576 de influenceri, publicate pe marile platforme de social media.

Constatările analizei:

  • 97% au publicat postări cu conținut comercial, însă doar 20% au indicat în mod sistematic acest lucru ca fiind publicitate;
  • 78% dintre influencerii verificați desfășurau o activitate comercială; cu toate acestea, doar 36% erau înregistrați drept comercianți la nivel național;
  • 30% nu au furnizat detalii despre companie în postările lor (adresa de e-mail, numele companiei, adresa poștală sau numărul de înregistrare);
  • 38% nu au folosit etichetele platformei care avertizează asupra conținutului comercial („parteneriat plătit” pe Instagram, spre exemplu). Dimpotrivă, influenceii au optat pentru o formulare diferită, precum „colaborare” (16%), „parteneriat” (15%) sau generic – brand partener (11%);
  • 40% dintre influencerii verificați au marcat conținutul publicitar pe toată durata comunicării comerciale. 34% dintre profilurile influencerilor au prezentat conținutul dintr-o singură postare, fără butoane suplimentare de genul „citește mai mult”;
  • 40% dintre influenceri și-au susținut propriile produse, servicii sau mărci. 60% dintre aceștia nu au spus în mod constant că este vorba de reclamă;
  • 44% influenceri aveau propriile site-uri de vânzări.

Ca urmare a verificării, în cazul a 358 de influenceri au declanșate investigații suplimentare.

După ce autoritățile naționale vor cere respectarea normelor europene privind publicitatea, Comisia Europeană va analiza rezultatele și va lua eventuale măsuri în funcție de rezultatul acestora.

Practicile de marketing problematice ilustrează importanța legislației adecvate pentru a asigura corectitudinea digitală pentru consumatorii online.

Acesta este motivul pentru care rezultatele analizei vor contribui și la verificarea echitabilității digitale a legislației UE privind consumatorii, lansată în primăvara anului 2022.

Scopul acestei verificări este evaluarea problemelelor cu care se confruntă consumatorii pe piețele digitale și de a determina dacă legislația UE aplicabilă este suficientă pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor sau dacă ar fi nevoie de modificări.

Au fost analizați influenceri din România, Austria, Belgia, Cipru, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania și Suedia, precum și Islanda și Norvegia. Direcția Generală pentru Inspecție Economică din Belgia, având o expertiză solidă în domeniul marketingului de influență, a avut un rol activ în pregătirea acestei operațiuni. 82 de influenceri au avut peste 1 milion de urmăritori, 301 peste 100.000 și 73 între 5.000 și 100.000.

Mai mulți influenceri au fost activi pe diferite platforme de socializare: 572 pe Instagram, 334 pe TikTok, 224 pe YouTube, 202 pe Facebook, 82 pe X (fostul Twitter), 52 pe Snapchat și 28 pe Twitch.

Principalele sectoare de activitate vizate sunt, în ordine descrescătoare, moda, stilul de viață, frumusețea, alimentația, călătoriile și fitness/sport.

În cazul a 119 influenceri s-a considerat că promovează activități nesănătoase sau periculoase (junk food, băuturi alcoolice, tratamente medicale sau estetice, jocuri de noroc sau servicii financiare, cum ar fi criptotrading).

În 2023, Comisia Europeană a lansat Influencer Legal Hub, unde influencerii pot găsi informații practice despre respectarea legislației UE.

Legislația UE privind protecția consumatorilor prevede că comunicările comerciale trebuie să fie transparente.

În postările lor, influențatorii nu ar trebui să inducă în eroare consumatorii cu informații false sau neadevărate despre produsele sau serviciile promovate care intră sub incidența Directivei privind practicile comerciale neloiale.

Orice promovare a produselor sau serviciilor unui brand într-o postare care aduce venituri de influență sau alte tipuri de beneficii trebuie dezvăluită ca activitate de publicitate.

În plus, influencerii care vând produse sau servicii pe cont propriu au aceleași obligații legale ca și magazinele online (oferirea de garanții legale sau drepturi de retragere), conform cerințelor Directivei privind drepturile consumatorilor.

La 17 februarie 2024, Legea privind serviciile digitale va intra în aplicare în întreaga UE pentru toate platformele online

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.