172114 – 16052024 – Ministerul Finanțelor și ANAF anunță desfășurarea, prin structurile de control fiscal, a două tipuri de acțiuni de la distanță:
- emiterea Notificării de conformare, care reprezintă un document prin care organul de inspecție fiscală transmite contribuabililor/plătitorilor prezumtivi a fi selectați pentru efectuarea inspecției fiscale riscurile fiscale identificate, pentru reanalizării situației fiscale și îndeplinirii obligațiilor fiscale conform prevederilor legale, ori a clarifica riscurile fiscale notificate, după caz.
- acțiuni de verificare documentară, care constau în realizarea unei analize a situației fiscale pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/plătitorului, precum şi pe baza oricăror informații şi documente transmise de terți sau deținute de organul fiscal, care au relevanță pentru determinarea situației fiscale.
Contribuabilii cu risc fiscal ridicat sunt supuși acțiunilor de control fiscal – inspecție fiscală (în cazul celor care nu corectează și nu clarifică riscurile fiscale pentru care au fost notificați) sau control antifraudă (în cazul celor pentru care există indicii de evaziune fiscală).
Ministrul Finanțelor Marcel Boloș a declarat că activitatea de control fiscal trebuie să aibă în vedere încurajarea creșterii conformării voluntare și informarea contribuabilului, iar apoi prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
În luna aprilie, peste 65% din obligațiile fiscale stabilite suplimentar de organele de inspecție au fost în contul TVA, ceea ce confirmă angajamentul pentru diminuarea GAP-ului. De asemenea, ministrul a mai anunțat că primele rezultate ale digitalizării începu să se vadă: au fost comunicate aproape o mie de notificări de conformare pentru neconcordanțe privind TVA raportată prin sistemul RO e-Factura și sistemul RO e-Case de marcat electronice și Declarația 300. De asemenea, există zeci de notificări cu privire la datele eronate înregistrate în aplicația RO e-Transport şi o mie de notificări contribuabililor care au obligația depunerii Formularului 395.
Chiar și în aceste condiții, în luna aprilie, ANAF a înregistrat o creștere de venituri bugetare brute de 11,1%”, a transmis ministrul Marcel Boloș.
În luna aprilie 2024, în vederea creșterii conformării voluntare la declarare au fost comunicate contribuabililor 2.946 notificări, pentru riscuri fiscale prezumate de 1.988.992.031 lei. Riscurile fiscale notificate au vizat, în principal, Taxa pe Valoarea Adăugată și impozitul pe profit.
44% mai multe acțiuni de control fiscal
De asemenea, au fost realizate structurile cu atribuții de control fiscal din ANAF au realizat:
4.923 acțiuni de control fiscal (inspecții fiscale și verificări documentare), fiind înregistrată o creștere cu 44,45%, comparativ cu luna aprilie 2023, când au fost finalizate 3.408 acțiuni de control fiscal (inspecții fiscale și verificări documentare). Astfel, au fost stabilite obligații fiscale suplimentare prin decizii de impunere de 364.833.125 lei, fiind înregistrată o creștere cu 47,79%, comparativ cu luna aprilie 2023, când au fost stabilite obligații fiscale suplimentare prin decizii de impunere de 246.864.854 lei. Pierderea fiscală s-a diminuat cu suma de 430.699.073 lei, comparativ cu luna aprilie 2023, când pierderea fiscală înregistrată a fost de 358.707.097 lei.
2.390 controale antifraudă, prin aceste acțiuni de control antifraudă au fost estimate implicații fiscale în valoare de 318.232.285 lei, respectiv au fost aplicate sancțiuni contravenționale (amenzi şi confiscări) în valoare de 35.950.400 lei, în creștere cu 36,86% comparativ cu luna aprilie 2023, când au fost aplicate sancțiuni contravenționale (amenzi şi confiscări) în valoare de 15.177.672 lei.
De asemenea, 61,71% din obligațiile fiscale suplimentare au fost stabilite la contribuabilii care și-au desfășurat activitatea în informații și comunicații (25,26%), comerț cu ridicata, amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor (18,98%), construcții (17,47%).
În ceea ce privește încasările din valorificarea bunurilor sechestrate, acestea au fost în sumă de 8.974.301 lei.
Încasările Direcției Generale Executări Silite și Cazuri Speciale au fost în sumă totală de 7.928.180 lei (bunuri mobile și imobile sechestrate – 6.048.324 lei și licitație publică, magazin propriu, consignație, vânzare directă – 1.879.856 lei).