Acasă Uncategorized Bucuresti: O mega-afacere ajunsa aproape moarta: modernizarea vagoanelor vechi si inchirierea lor

Bucuresti: O mega-afacere ajunsa aproape moarta: modernizarea vagoanelor vechi si inchirierea lor

DISTRIBUIȚI

94637 – 08102010 – La sfarsitul anului 2007, compania de stat, CFR Marfa, condusa de Liviu Bobar, anunta cu surle si trambite, lansarea unei mega-afaceri: repararea si modernizarea unor vagoane si locomotive invechite, care sa fie ulterior inchiriate unor operatori interesati din afara tarii, in special din Europa Centrala si de Sud-Est. CFR Marfa era la acea data principalul jucator de pe piata transportului de marfa pe calea ferata din Romania, ne aminteste Reporteri.ro. Societatea controla aproximativ un sfert din aceasta piata

 

 

si avea drept competitori doua societati private: Grup Feroviar Roman si Servtrans Invest SA. CFR Marfa detinea in 2007 un parc de aproape 1.000 de locomotive si circa 51.000 de vagoane de marfa. Aproximativ 20 la suta dintre vagoane, adica un numar de 10.000 de unitati, se aflau in stare nefunctionala, fiind intr-o masura mai mare sau mai mica, bune de fier vechi. Pentru a deveni functionale, aceste vagoane aveau nevoie de reparatii capitale. Conducerea CFR Marfa a decis astfel infiintarea unor societati mixte, impreuna cu investitori privati, cu ajutorul carora sa repare si sa modernizeze acele vagoane invechite. Dupa modernizare, respectivele vagoane urmau sa fie inchiriate. Prin urmare, compania de stat trebuia sa intre in afacere cu vagoanele vechi, iar operatorii privati cu fonduri. Pentru a da credibilitate afacerii, initiatorii acesteia au decis introducerea in ecuatie a inca unui participant, si anume o institutie bancara. A luat astfel nastere Rolling Stock Company, o societate pe actiuni cu un capital social subscris de 397.620.000 de RON, adica circa 100 de milioane de euro. Potrivit datelor de la Registrul Comertului, in 2007, actionarii noii companii erau CFR MARFA cu 41,9999%, Grup Feroviar Roman cu 39,998%, Raiffeisen Bank cu 17,9971% si doua persoane fizice – Negrut Viorel, cu 0,0025% si Didila Vasile, administrator in cadrul firmei Grup Feroviar Roman, cu 0,0025%. In afacere, CFR Marfa a pus la bataie circa 8.000 de vagoane. Potrivit estimarilor initiale, investitiile necesare modernizarii vagoanelor se ridicau la aproximativ 70 milioane de euro.

De afacerea modernizarii vagoanelor aflate in parcul CFR Marfa a devenit la acea data interesat si un alt jucator din breasla transportatorilor pe cale ferata si anume Servtrans Invest SA. Compania a fost infiintata in 2001 de Cristian Burci, amic al ministrului transporturilor de la acea vreme, Miron Mitrea. Potrivit relatarilor presei, Servtrans Invest a intrat in bransa inchiriind la inceput vagoane si locomotive de la CFR Marfa, cu care realiza transporturi pe cale ferata. Servtrans Invest facea astfel concurenta la greu companiei de stat, rupand o felie din piata. Oricum, Sertrans Invest a reprezentat baza de la care Cristian Burci a construit ulterior un adevarat imperiu in domeniul feroviar; Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal sau MEVA Drobeta Turnu Severin sunt doar cateva din societatile mai cunoscute din sistem, care au ajuns sub controlul lui Burci.

“Afacerea modernizarii vagoanelor de marfa” debuteaza astfel la sfarsitul lui 2007. Prezenta unui grup financiar puternic, de calibrul Raiffeisen Bank, parea a fi garantia unei afaceri oneste, care sa ii multumeasca pe toti cei implicati. Nu a fost insa chiar asa, iar socoteala de acasa, nu s-a potrivit deloc cu cea din targ. Daca anul trecut si anul acesta, se poate invoca influenta crizei economice asupra mersului acestei afaceri, in 2008 – anul de boom economic al Romaniei ultimilor doua decenii – Rolling Stock Company a avut rezultate economice de-a dreptul dezastruoase: a inregistrat o cifra de afaceri de 3.058.588 lei noi, adica mai putin de un milion de euro, venituri de 9,8 milioane de lei si cheltuieli de 28,1 milioane de lei. Bilantul ? Pierderi de 18,3 milioane de lei. In 2009, societatea a inregistrat o activitate ceva mai buna: cifra de afaceri de 19 milioane de lei, venituri de 30 milioane, cheltuieli de 31 milioane si pierderi de doar un milion de lei noi. Ca afacerea nu merge pe roate o dovedeste si faptul ca Raiffeisen Bank s-a retras din actionariatul companiei. Rolling Stock Company are in acest moment doar doi actionari: CFR Marfa, cu aproape 49% din actiuni si Grup Feroviar Roman, cu restul, adica circa 51 de procente. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.