Acasă Politic Bucuresti: CNAS nu se subordoneaza Ministerului Sanatatii

Bucuresti: CNAS nu se subordoneaza Ministerului Sanatatii

DISTRIBUIȚI

104526 – 04102011 – La ultimul punct al ordinii de zi a şedinţei de marti a Comisiei de Sănătate din Senat s-a aflat, pentru a primi un aviz în regim de urgenţă, un proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 73/2011 care face referire la relaţiile dintre Ministerul Sănătăţii şi CNAS. „Mai concret, citind materialul depus la mapă, CNAS îşi va păstra autonomia formală, va invita la şedinţele Consiliului de Administraţie, cu statut de observator, pe ministrul Sănătăţii, dar absolut toate hotărârile luate vor fi trimise pentru aprobare ministrului de resort. Versiunea laică, aparent nu mă implic, dar eu te coordonez! Explicaţiile oferite de către reprezentanţii MS au fost că astfel se exclude lipsa de dialog între cele două instituţii, fapt observat în ultimul an,

 

 că astfel ministerul ar avea un control mai sigur al banului strâns şi cheltuit de către CNAS şi ar avea posibilitatea de aplicare mai riguroasă, deţinând controlul financiar, a politicii de sănătate”, a precizat senatorul Paul Ichim.

            Reprezentanţii MS au prezentat în comisie şi câteva observaţii reale privind inegalităţi ale decontării serviciilor medicale de acelaşi tip (exemplu – cele ale ambulanţei din diverse judeţe ale ţării; alt exemplu a fost faptul că unele case de asigurări de sănătate au cumpărat servicii medicale la suprapreţ oferite de prestatori privaţi de servicii medicale).

Din discuţiile purtate de către membrii comisiei s-a reţinut că nu s-a primit nicio garanţie din partea MS că prin coordonarea acestui buget va creşte şi participarea bugetului naţional la bugetul asigurărilor de sănătate. În versiunea în care participarea statului rămâne tot la 0,4% din PIB nu se anticipează decât schimbarea administratorului la cheltuirea fondului; dacă au fost disfuncţionalităţi în dialogul dintre MS şi CNAS ar trebui schimbat omul care nu dialoghează, nu maniera de administrare a fondurilor; dacă au fost cazuri de plată preferenţială a serviciilor medicale, cunoscându-se faptul că pentru confort sporit se poate cere o coplată atât în spitalele publice cât şi în cele private, ne mirăm că ministerul care a constatat neregulile nu a sesizat organele abilitate pentru controlul banilor publici; majoritatea membrilor comisiei au propus MS să vină mai degrabă cu reglementări explicite în sistem, care să nu dea posibilitatea cheltuirii banului asiguratului în mod arbitrar.

            Unii membrii ai comisiei au solicitat lămuriri de la reprezentantul MS în următoarele aspecte: de ce mai există case de asigurări paralele, plătite din Fondul Unic de Asigurări de Sănătate – Casa Transportatorilor pe care oameni îi asigură? La fel şi Casa OPSNAJ.

„Cele două case au primit prin ministerele de resort suficiente finanţe pentru dotare şi creşterea confortului pacienţilor, timp în care spitalele publice ale MS au suferit reduceri de paturi, reduceri de personal, închideri de unităţi sanitare, iar perspectiva financiară privind dotarea şi confortul este mult limitată. În versiunea aceasta unităţile sanitare din cele două case de asigurări paralele şi-au putut permite o triere a cazurilor oferind condiţii de confort civilizat lăsând unităţilor publice mari cazuri complexe şi costisitoare. Şi astfel am aflat că românii sunt egali, dar unii mai egali decât alţii. În acest domeniu, MS nu s-a sesizat că există o asimetrie a cheltuirii fondurilor publice de sănătate deoarece există interese politice de conservare a anumitor structuri”, a adăugat senatorul liberal Paul Ichim.

            Membrii comisiei au solicitat MS şi lămuriri privind momentul prezentării pachetului minim de servicii medicale şi a protocoalelor terapeutice care ar face o reglementare şi regularizare a serviciilor medicale precum şi apariţia concurenţilor privaţi în domeniul asigurărilor şi a concurenţei reale între furnizorii de servicii medicale.

            „Deoarece membrii Comisiei au fost titularii şi semnatarii unei iniţiative legislative privind autonomia CNAS şi a bugetului acesteia şi răspunderea doar în faţa Parlamentului şi din cele câteva considerente enunţate mai sus s-a dat un aviz de respingere acestei iniţiative legislative. Trebuie reţinut că iniţiativa membrilor Comisiei de Sănătate de la Senat privind autonomia CNAS a trecut de Senat, aflându-se în discuţia Camerei Deputaţilor”, a concluzionat senatorul PNL Paul Ichim. – www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.