Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti București: Deputatul Oros acuză PSD de ”o lovitură” de 194 milioane de...

București: Deputatul Oros acuză PSD de ”o lovitură” de 194 milioane de euro

DISTRIBUIȚI

Adrian Oros141237 – 20112015 – În ultima zi de guvernare, PSD, prin Ministerul Agriculturii și Autoritatea de Management pentru PNDR, a mai dat o lovitură de 194 milioane de euro direcţionând bani europeni înspre anumite entităţi, susține deputatul PNL Adrian Oros.

Lipsa de profesionalism si transparenţă a celor de la AFIR ne duce cu gândul la corupție și fraudă. Miza de această dată sunt proiecte în valoare nominală de 1.000.000 de euro (nerambursabili în procent de 100%) pentru proiecte de infrastructură rutieră în cadrul competiţiei lansate prin PNDR pe Submăsura 7.2 ”Investiţii în crearea şi modernizarea infrastructurii de bază la scară mică”.

Ministerul Agriculturii și Autoritatea de Management pentru PNDR, schimbă astfel, din nou regulile în timpul jocului.

Regula depunerii de proiecte prin PNDR SubMăsura 7.2 a fost stabilită de către  Minister și Autoritatea de Management prin documentele aprobate și făcute publice, PNDR 2014 – 2020, Ghidul Solicitantului, Anunţul de lansare sesiune, documente publice care se regăsesc pe site-ul AFIR și MADR.

Au fost alocaţi 194  milioane de euro pentru această sesiune. A început înscrierea de proiecte în data de 24.09.2015. S-au putut înscrie proiecte indiferent de punctaj. Sistemul informatic a contorizat valoric doar proiectele cu punctaj peste pragul de calitate al lunii, respectiv peste 60 de puncte în luna octombrie. Regula a fost ca sesiunea se opreşte când proiectele depuse cu punctaj peste pragul de calitate depăşesc 120% din suma alocata, respectiv plafonul de 232.800.000 euro. Sesiunea s-a oprit sâmbătă 31.10.2015 pentru comunele din zona montană si vineri 30.10.2015 pentru comunele din restul teritoriului. Sistemul s-a oprit în mod corect când proiectele de peste 60 de puncte înscrise au atins ca valoare cumulata plafonul de 120% din suma alocată. La acest moment în sistem existau înscrise proiecte de peste 60 puncte care cumulat acopereau valoarea alocata, si proiecte sub 60 de puncte a căror valoare cumulată nu poate fi estimată, întrucât aceasta nu a fost contorizată de sistemul informatic.

La 3 noiembrie, Ministerul Agriculturii s-a întrunit într-o videoconferinţă pentru emiterea unui ordin de ministru prin care modifică regulile stabilite iniţial. S-a hotărât redeschiderea sesiunii și menţinerea acesteia deschisă până la 18 decembrie 2015. S-a încercat adoptarea acestui ordin de ministru în data de 3 noiembrie, ştiindu-se probabil că în 4 noiembrie guvernul va demisiona. Aceasta a fost prima încercare de a crea o pârghie care să permită modificarea regulilor în timpul jocului, prin care să fie favorizaţi alți potenţiali beneficiari decât cei înscriși în competiție în baza regulilor stabilite inițial.

Se pare că prima abordare nu a fost suficientă. Cei care au interesul de a introduce şi alte proiecte în competiţie trebuiau să rezolve și problema alocărilor financiare în sistemul informatic al AFIR. In momentul de faţă în sistemul informatic, pe Submăsura 7.2 – infrastructura rutieră,  nu există alocări financiare care sa permită înscrierea de noi proiecte.

Pentru a reglementa aceasta aşa zisă “problemă” pentru cei care urmează să fie favorizaţi, s-au instituit ceea ce numesc reprezentanţii AFIR ”măsuri reparatorii”.

La 13 noiembrie, s-a publicat o Informare de Presă pe site-ul AFIR , promovată cu titlul de ”veste bună” pe pagina de facebook a AFIR, prin care se anunţa o ”actualizare” a valorii disponibile pentru acest tip de proiecte, fără modificarea valorii alocate. Comunicatul de presă este încâlcit și alambicat și te duce cu gândul la alocarea unei sume de bani suplimentare pentru proiectele care din cauza unor erori ale sistemului informatic nu au putut fi înscrise. În realitate, se vorbeşte despre alocarea aceloraşi sume, pentru nişte proiecte încă neînscrise, defavorizarea celor care și-au înscris proiectele corect în timpul competiţiei și favorizarea concurenţei neloiale.

În acest context, singura explicaţie pentru această măsura ”reparatorie” , instituită fără fi făcute publice documente oficiale, este direcţionarea banilor europeni înspre entităţi care din lipsa capacităţii de a realiza proiecte finanţabile într-un interval de timp prestabilit,  sau din obişnuinţa de a câştiga finanţări în spatele ușilor închise, nu au intrat in competiţia lansată iniţial. Care sunt repercusiunile acestei ”măsuri reparatorii” pentru restul participanţilor de buna credință, respectiv pentru cei care și-au înscris proiectele în mod corect? Pentru aceştia înseamnă din nou: schimbarea regulilor in timpul jocului, decizii aprobate în spatele unor uşi închise, lipsă de transparenţă,  lipsă de profesionalism, concurenţă neloială creată prin încălcarea legii neexistând un act legislativ publicat în Monitorul Oficial, care poate modifica un Ordin de Ministru.

”Informarea de presă” prin care practic AFIR relansează o sesiune de depunere proiecte oprită prin epuizarea fondurilor alocate, este total lipsită de transparenţă si ridică o mulţime de întrebări. Schimbarea regulilor in acest caz realizată doar printr-o ”Informare de presă”, încalcă toate cele menţionate mai sus de reprezentanții AFIR. Modul netransparent în care AFIR intenționează să ia aceasta măsură „reparatorie” este o continuare și confirmare a lipsei de transparenţă pe care această instituţie a avut-o în timpul guvernării Ponta.

Aici doresc să subliniez faptul că pe site-ul MADR, de la deschiderea primelor apeluri de proiecte pentru beneficiari privați, săptămânal a fost publicată ”Situația proiectelor depuse raportată la Măsuri, Submăsuri, Sume alocate, Sume disponibile, intervale de timp. In aceasta situaţie se prezintă în timp real numărul de proiecte depuse, centralizate după punctaje și valori. După lansarea sesiunilor pentru beneficiarii publici, aceasta informare nu a mai avut loc, ultima situație a proiectelor depuse fiind cea de la data de 2 octombrie. Lipsa de transparenţă apărută odată cu lansarea sesiunilor pentru beneficiari publici, corelată acum cu ”măsurile reparatorii” ce se doresc a se lua, ne duce cu gândul la tentative de manipulare frauduloasă a sistemului şi implicit a fondurilor europene. – sursa: deputatul PNL Adrian Oros. – PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.