155081 – 16062020 – Monitorul Social, proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România, lansează un nou infografic despre rezultatele PISA și inegalitățile din sistemul de învățământ din România.
Publicate în decembrie 2019, rezultatele PISA 2018 evidențiază inegalitățile profunde din sistemul de învățământ românesc. Diferența dintre elevii proveniți din familii înstărite și cei din familii dezavantajate este cea mai mare dintre statele europene și printre cele mai mari la nivel global – doar Peru și Liban fiind peste România din acest punct de vedere. Astfel, elevii ce provin din familii dezavantajate nu obțin, în medie, punctajul minim necesar pentru a atinge nivelul 2 al scalei PISA la citire.
Tot din datele PISA observăm diferențele majore între calitatea învățământului la care au acces elevii din mediul rural și cei din cele mai bune școli din București. Astfel, diferența între mediile de scor obținute în comune și scorul obținut în București este de 117 puncte, echivalentul a aproape două nivele de competență pe scala de măsurare PISA, elevii din mediul rural abia depășind nivelul 1a.
Pe scurt, datele PISA indică faptul că, în medie, elevii din familii defavorizate și cei care locuiesc în mediul rural nu au competențele necesare pentru a localiza informația într-un text și identifica ideea principală și nu pot să realizeze o legătură între propria experiență de viață și textul citit.
Testările PISA evaluează abilitățile elevilor de 15 ani din 79 de țări, urmărind, în principal, trei subiecte – Citire (prioritar în 2018), Matematică și Științe – pentru care folosesc o scală cu șase nivele, dintre care primul nivel este împărțit în trei sub-nivele – 1a, 1b, 1c (nivel minim, introdus experimental în 2018). Infograficul poate fi vizualizat aici:
https://monitorsocial.ro/indicator/1148/
Sursa datelor este: OECD 2019 – PISA 2018. Datele pot fi vizualizate aici:
https://monitorsocial.ro/data/pisa-2018-portretul-unui-invatamant/