Acasă Externe Ciocnire culturală: Rusia, Ucraina și lupta pentru publicul european

Ciocnire culturală: Rusia, Ucraina și lupta pentru publicul european

DISTRIBUIȚI

168829 – 12052023  –

  • Războiul Rusiei împotriva Ucrainei este un test al valorilor Europei de deschidere, libertate, solidaritate și responsabilitate individuală.
  • Conform cercetărilor ECFR, sentimentul european este puternic în UE astăzi; publicul are atitudini pozitive față de UE și Europa; iar majoritatea guvernelor sunt dedicate cooperării europene.
  • Cetăţenii europeni şi guvernele au arătat un sprijin fără precedent pentru Ucraina, dar liderii europeni se confruntă cu diverse dileme cu privire la modul de a gestiona cultura rusă, dezinformarea şi oamenii în contextul războiului – iar răspunsurile lor la aceste provocări au consecinţe asupra sentimentului european.
  • Abordarea lor poate fie reafirmarea valorilor europene, contribuind la susținerea unității europene și sprijinirea Ucrainei. Sau poate submina aceste valori, prezentând UE ca fiind slabă și ipocrită și erodând încrederea europenilor în UE și solidaritatea cu Ucraina.
  • În loc să-și urmeze instinctele de protecție, guvernele europene ar trebui să demonstreze încredere în liberalism și în societatea civilă europeană care, în ultimul an, și-a demonstrat rezistența.

În discursul de la Varşovia, din luna februarie, președintele american Joe Biden a afirmat că „invazia Rusiei nu a fost un test doar pentru Ucraina”, ci „a fost un test pentru întreaga lume. Europa este testată. America este testată. NATO este testată. Toate democrațiile sunt testate”. Când a atras atenția asupra implicațiilor majore pe războiul le are pentru lume a avut dreptate, dar s-a înșelat când a sugerat că aceste implicații sunt, în general, similare pentru Europa, America și alte democrații. Toate s-au confruntat cu întrebări fundamentale despre suveranitate și democrație. Dar, având în vedere permanenta întrebare legată de apartenența Rusiei la Europa, istoria complexă (și adesea foarte tragică) a relațiilor Rusiei cu vecinii săi europeni și puterea sa continuă în mare parte din regiune, războiul Rusiei împotriva Ucrainei a devenit o provocare majoră și pentru cultura, valorile și identitatea europeană.

Războiul a testat atașamentul Europei față de ideile de deschidere, libertate, solidaritate și responsabilitate individuală. Țările și cetățenii europeni au demonstrat un sprijin fără precedent pentru Ucraina și ucraineni, dar autoritățile europene s-au confruntat cu dileme majore. Ar trebui să boicoteze cultura rusă în semn de solidaritate cu Ucraina? Ar trebui să reprime mass-media rusă în lupta împotriva dezinformării? Ar trebui să impună sancțiuni cetățenilor ruși pentru a-i face să plătească consecințele războiului de agresiune al guvernului lor? Modul în care răspund acestor dileme și altora similare poate fie reafirma, fie submina valorile europene.

Pawel Zerka, cercetător la Consiliul European pentru Relații Externe, a publicat o analiză privind sentimentul de apartenență al europenilor la identitatea europeană, formulând și recomandări pentru liderii eurieni și state în legătură cu atitudinea pe care ar trebui să o  adopte în fața provocărilor și încercărilor de subminare a atașamentului cetățenilor europeni la valorile continentului, venite din partea Rusiei.

În mod repetat Vladimir Putin prezintă Europa ca fiind în declin, pierzătoare, slabă și ipocrită, punând-o în opoziție cu Eurasia. Potrivit istoricului Timothy Snyder, Putin este angajat într-un război ideologic cu Occidentul în general și cu Europa în special de cel puțin zece ani, iar războiul din Ucraina i-ar putea oferi o deschidere, poate una decisivă.

Răspunsul Europei nu este doar cheia imaginii sale în ochii lumii, ci și a europenilor înșiși. De asemenea, este în joc durabilitatea unității sale și a sprijinului pentru Ucraina.

Întrebați cum ar trebui să ajute țările europene Ucraina, oficialii ucraineni solicită de obicei livrarea de arme și muniții, ceea ce poate fi de înțeles pentru că echipamentul militar este considerat singurul capabil să facă diferența pe câmpul de luptă. Dar cu cât războiul din Ucraina durează mai mult, cu atât va deveni mai important să ne asigurăm că sprijinul european rămâne acceptabil pentru cetățenii europeni și convingător pentru ucraineni. Pentru asta este nevoie de un puternic „sentiment european”, pentru a împrumuta o expresie de la unii dintre arhitecții integrării Europei de după 1945 și ar fi o greșeală ca UE să neglijeze această parte a luptei.

Rusia încearcă să submineze sentimentul european răspândind dezinformarea în UE, în încercarea de a diviza publicul. Dar Rusia poate influența și percepția europenilor despre UE și război fără a face mare lucru. Puterea soft a Rusiei, inclusiv așa-numitele sale valori tradiționale – care atrag o mare parte din extrema dreaptă europeană – și cultura sa înaltă, oferă Rusiei și aliaților săi elemente pentru legitimarea acțiunile Kremlinului. Răspunzând greșit acestor influențe, UE și statele membre ar putea, din neatenție, să-i facă jocul lui Putin.

Prin urmare, atunci când răspund la războiul din Ucraina, europenii trebuie să se confrunte nu numai cu interferența activă a Rusiei, ci și – chiar mai des – cu propriile vulnerabilități. În unele țări, acestea constau într-o „ fascinație fatală pentru Rusia”. În altele, este vorba de o tendință de denigrare și esențializare a tuturor rușilor. Chiar și încercarea autorităților europene de a se apăra și proteja de multiplele provocări ale Rusiei este o vulnerabilitate importantă pentru UE.

Analiza ciocnirii culturale: Rusia, Ucraina și lupta pentru publicul european realizată de ECFR și Fundația Culturală Europeană (ECF) explorează modul în care Europa răspunde provocărilor ridicate de războiul Rusiei împotriva Ucrainei pentru sentimentul european, cultura și valorile europene.

Lucrarea începe cu o evaluare a stării sentimentului european la peste un an de la invazia Rusiei în Ucraina. Apoi examinează dificultățile pe care UE și statele sale membre le-au întâmpinat pentru a răspunde la trei dileme: cum să gestionăm dezinformarea rusă, cultura rusă și poporul rus. Lucrarea se încheie cu recomandări despre modul în care țările europene pot aborda aceste provocări fără a le compromite valorile. Mesajul lor cheie este că guvernele europene trebuie să caute soluții care să justifice – și să nu le submineze – valorile. În caz contrar, riscă să afecteze sentimentul european de care depinde unitatea continentului și solidaritatea acestuia cu Ucraina.

Sentimentul european sub tensiune

Unul dintre părinții fondatori ai UE, Jean Monnet, a prezis că „Europa va fi făurită în crize”. Războiul din Ucraina și răspunsul Europei la acesta vor modela UE într-un fel sau altul.

Sentimentul european poate fi înțeles ca un sentiment de apartenență la un spațiu comun, de împărtășire a unui viitor comun și de aderare la valori comune. Acest lucru a fost evident în marea solidaritate pe care țările și cetățenii europeni au demonstrat-o față de Ucraina și unii altora de la invazia Rusiei din 2022. Cercetările recente indică un sentiment european solid, inclusiv comparativ cu cel de acum un an.

Dar cercetările actuale au mai arătat și că războiul a fost un mare clarificator, determinându-i pe europeni să fie mai atenți la continentul lor, au arătat puterea societății civile europene și a scos la lumină diferitele greșeli și slăbiciuni ale Europei, care pot afecta modul în care regiunea răspunde provocărilor războiului pentru cultura și valorile sale.

Limpezirea apelor

În ultimul an, războiul le-a arătat cetățenilor europeni beneficiile apartenenței la UE, a reprezentat o amenințare concretă la adresa valorilor europene și a reamintit europenilor ce-i unește. Valorile democrației, statul de drept, drepturile omului, societatea civilă și libertatea au trecut de la termeni abstracți la ceva foarte tangibil, iar europenii au ajuns să vadă diferențele fundamentale dintre democrație și autoritarism, deschidere și represiune și integrare și imperiu.

În acest context, ar putea fi surprinzător să nu vedem o schimbare în atitudinea publicului față de Europa și UE, comparativ cu un an în urmă. Dar atitudinile publice erau deja puternice pe atunci. Prin urmare, este încurajator că o majoritate clară din întreaga Europă continuă să se simtă atașată de Europa și de UE și este optimistă cu privire la viitorul UE și că evoluțiile din ultimul an nu au reușit să submineze acest lucru.

Cu toate acestea, rezultatele nu sunt uniforme în întreaga UE. În Franța și Grecia, mai puțin de 50% dintre respondenți se simt optimiști cu privire la viitorul UE. Atașamentul față de UE este, de asemenea, relativ scăzut în Republica Cehă, Estonia și Grecia.

Pentru a evalua sentimentul european în cele 27 de state membre ale UE în 2023, ECFR a strâns date pe zece variabile, iar analiza arată că în majoritatea țărilor publicul are atitudini pozitive față de UE și Europa. Cu excepția Ungariei – și, într-o oarecare măsură, a Poloniei și Bulgariei – guvernele statelor membre UE sunt pro-europene. Guvernele a patru țări (Cehia, Danemarca, Slovacia și Slovenia) s-au atașat mai mult de Europa în ultimul an, în timp ce doar Bulgaria a devenit mai sceptică. Când vine vorba de sprijinirea Ucrainei, 12 state membre ale UE și-au dedicat cel puțin 0,5% din PIB acestei cauze.

În general, Danemarca are cele mai multe puncte forte când vine vorba de sentimentul european în 2023, în timp ce Grecia prezintă cele mai puține.

Chiar și cu aceste rezultate În ciuda acestui fapt, ar fi o greșeală să privim sentimentul european doar prin ochelari de culoare trandafirie. După cum a spus un comentator, „războiul are un mod de a dezactiva lucrurile”. În ultimul an, mulți europeni și-au dat seama de greșelile pe care UE și statele sale membre le-au făcut în trecut, inclusiv bazarea excesivă pe combustibilii fosili ruși, reacția insuficientă la ocuparea Crimeei de către Rusia în 2014 și neglijarea nevoii de a-și consolida propria puterea militară. În Polonia, România și statele baltice, acest lucru i-a determinat pe mulți să se îndoiască de conducerea germană și franceză în Europa, reactivând vechi stereotipuri. Dar, de asemenea, a provocat unele cercetări în Finlanda, Austria și Germania – ceea ce a determinat guvernul german să declare că asistăm la un punct de cotitură.

Ultimul an a fost, de asemenea, doar prima rundă a unei lupte care probabil va dura mult mai mult. Actuala unitate a UE se poate dovedi fragilă dacă dezbaterile politice vor fi, în principal, despre costul traiului zilnic. Sprijinul pentru Kiev ar putea scădea și dacă așteptata contraofensivă ucraineană va fi ineficientă. Și în timp ce partidele politice care au criticat UE în trecut s-au luptat inițial să-și adapteze discursul la politica din timpul războiului, ele ar putea recăpăta avânt, subminând unitatea europeană. În aprilie, Partidul Finlandezilor, de extremă dreaptă, a ocupat locul al doilea la alegerile parlamentare din Finlanda. În Slovacia, sondajele arată că după alegerile parlamentare din luna septembrie s-ar putea forma o coaliție pro-rusă. În Austria, Partidul Libertății, de extremă dreapta, prietenos cu Rusia, este în prezent lider în sondaje înainte de alegerile generale din 2024. Și, în întreaga UE, partidele antieuropene se pregătesc deja pentru alegerile pentru Parlamentul European din mai 2024, ceea ce le-ar putea crete popularitatea.

Deși sentimentul european rămâne puternic, următoarele provocări și vulnerabilitățile țărilor europene nu trebuie neglijate. Analiza riscurilor la adresa sentimentului european în 2023 arată că în majoritatea statelor UE, inclusiv în state bogate precum Austria și Suedia, îngrijorările legate de costul vieții sunt puternice, iar acest lucru – pe fondul unor partide antieuropene îngrijorător de puternice în cel puțin zece state membre (Austria, Belgia, Bulgaria, Estonia, Finlanda, Italia, Țările de Jos, Franța, România și Slovacia). În general, Bulgaria și Ungaria sunt cele două state membre în care sentimentul european este în prezent cel mai vulnerabil – în timp ce Danemarca, Finlanda, Irlanda și Luxemburg sunt singurele în care astfel de riscuri sunt minime.

Provocarea Rusiei

Rusia are un interes să submineze sentimentul european. În contextul războiului, Moscova are nevoie să slăbească solidaritatea Europei cu Ucraina, iar pentru asta lucrează încă înainte de război, încercând să genereze diviziuni în cadrul societăților europene și să amplifice neîncrederea publicului în UE, ca parte a luptei sale ideologice cu Europa. Sprijinul său pentru extrema dreaptă europeană și campaniile majore de dezinformare, de exemplu în timpul alegerilor trecute din Franța și Țările de Jos, au ilustrat acest efort.

Pentru a submina sentimentul european, Kremlinul folosește instrumente active de influență, cum sunt campaniile de dezinformare sau legăturile directe cu politicieni, jurnaliști și oameni de afaceri europeni. Autoritățile europene au dreptate să încerce să oprească aceste forme de influență, dar nu ar trebui să presupună că acestea sunt principalul risc.

Pentru că, în același timp, Rusia poate submina unitatea europeană și sprijinul UE pentru Ucraina fără să facă prea mare efort, ci doar să-și folosească puterea sa soft și vulnerabilitatea țărilor față de aceasta. Unele societăți europene, cum ar fi Bulgaria, Cipru și Grecia, pot fi receptive la narațiunile Kremlinului din cauza unei puternice afinități istorice sau culturale cu Rusia. Mai spre vest – în Franța, Germania, Austria, Italia sau Belgia – elitele sunt sensibile la cultura rusă, care le poate afecta din neatenție percepția asupra Rusiei și a acțiunilor sale. În Letonia și Estonia, prezența unei populații ruse semnificative și obiceiurile post-sovietice ale oamenilor de a viziona canalele de televiziune rusești, oferă o altă cale de influență. Și mai multe partide europene de extremă-dreaptă reproduc narațiunile rusești, inclusiv despre război, deoarece acestea le pot promova propriile obiective politice. În ciuda faptului că sunt doar aliați ocazionali ai lui Putin, ei fac și ei parte din puterea soft a Rusiei.

În majoritatea acestor cazuri, riscul pentru sentimentul european nu este legat de acțiunile Rusiei, ci de reacțiile europene. În încercarea de a bloca influența Moscovei, autoritățile europene ar putea încuraja boicotarea culturii ruse, să interzică toate mass-media ruse sau să împiedice rușii să vină în Europa, ceea ce s-ar putea dovedi contraproductiv pentru că ar intra în conflict cu valorile europene –deschidere, libertatea de exprimare și de exprimare culturală și responsabilitatea individuală., subminând și sentimentul european pentru că ar pune sub semnul întrebării validitatea acestor valori și ar promova percepția că Europa este slabă, vulnerabilă și ipocrită, făcându-i pe europeni să se întrebe dacă războiul din Ucraina este despre valori sau putere.

Confruntarea cu dezinformarea

În ultimii ani, actorii europeni au întreprins diverși pași pentru a apăra sfera informațională europeană de influența rusă. Mai multe instituții și ONG-uri – inclusiv Grupul de lucru East Stratcom al Serviciului European de Acțiune Externă sau Observatorul European Digital Media – au identificat dezinformarea rusă în UE, în special pe rețelele sociale.

În februarie 2022 – imediat după invazia Ucrainei de către Rusia – UE a interzis Russia Today și Sputnik, în timp ce statele baltice au interzis multe alte instituții media de limbă rusă. Pentru a combate dezinformarea online în temeiul Digital Services Act (a cărui pregătire a început cu mult înainte de război), UE a introdus reglementări stricte pentru platformele tehnologice. Comisia Europeană a lansat, de asemenea, o versiune pilot a unui monitor al proprietății mass-media, care urmărește să sporească transparența proprietății și controlului mass-media de știri în țările UE. Autoritățile europene au expus, de asemenea, alte cazuri de eforturi active de dezinformare ale Rusiei – cel mai recent, planul Kremlinului de a construi o alianță anti-război între extrema dreaptă și extrema stângă în Germania.

Dar, în ciuda restricționării propagandei directe a Rusiei și eforturilor de a-i combate activitatea pe internet, dezinformarea rusă este încă prezentă în Europa. În unele țări – inclusiv Italia, Slovacia, Portugalia și Austria – unii jurnaliști, comentatori și politicieni ar fi finanțați de statul rus. Presa rusă transmite adesea interviurile pentru a demonstra ce spun politicienii europeni „serioși”. Diplomații Kremlinului au devenit mai activi pe rețelele de socializare, iar radicalii locali le multiplică mesajele. În Italia și Bulgaria, poziția lor pro-rusă  a unor mass-media și jurnaliști poate fi explicată prin eventuale legături cu afacerile rusești.

Cu toate acestea, Moscova și Sankt Petersburg nu direcționează central toată dezinformarea în Europa. De cele mai multe ori, Rusia poate apela în mod tacit la actori politici și mass-media independentă care au propriul interes în a discuta probleme tabu și alte subiecte incomode.

În ultimul deceniu, mai multe partide europene de extremă dreaptă sau anti-europene s-au apropiat de Rusia. În timp ce unii dintre ei – de exemplu, Mitingul Național al Franței – au primit împrumuturi de la băncile rusești pentru campaniile lor, alții pur și simplu și-au găsit un aliat ocazional în Vladimir Putin. Unii îl admiră pentru apărarea a ceea ce ei numesc „valori tradiționale” și a lumii „civilizațiilor”. De la invazia Rusiei, unii dintre ei (inclusiv Marine Le Pen) s-au distanțat de Kremlin, dar orientarea lor ideologică continuă să se suprapună cu anti-liberalismul regimului lui Putin. Același lucru este valabil și pentru media emergentă „anti-tabu”, precum Ongehoord în Țările de Jos sau Omerta în Franța, care promovează multe puncte de discuție rusești, chiar dacă o fac în propriul interes.

Din februarie 2022, unele state membre ale UE și-au sporit eforturile pentru a face față și acestui tip de dezinformare. De exemplu, autoritățile germane au luat măsuri împotriva unor „influenceri” ruși. În mai 2022, procuratura a declanșat anchete împotriva unuia pentru „recompensarea și aprobarea actelor criminale” privind războiul de agresiune al Rusiei în Ucraina. În Cehia, cei care neagă atrocitățile rusești pot fi acum urmăriți penal în baza restricțiilor legale privind libertatea de exprimare.

Dar abordarea narațiunilor rusești promovate de alți actori decât Kremlinul a devenit o problemă pentru UE și statele sale membre, care în unele cazuri au luat măsuri radicale, care intră în contradicție cu libertatea de exprimare, ca valoare europeană.

De exemplu, anul trecut, un organ de control al mass-media din Letonia a anulat licența pentru un popular canal de televiziune rus de opoziție, TV Rain (Dozhd), ceea ce a condus la o controversă majoră . Organismul de control a argumentat că postul tv a răspândit narațiunile imperiale rusești, dar mai multe organizații ale societății civile din Europa au pus sub semnul întrebării decizia, iar TV Rain a emis în întreaga UE din Olanda.

În mod similar, unii experți au criticat insistența Comisiei Europene asupra unei abordări stricte a combaterii dezinformarii online, ca parte a actului de referință al UE privind serviciile digitale. Ei susțin că prin moderarea conținutului online, abordarea UE ar putea determina platformele online să elimine și conținut important și autentic, să încurajeze utilizatorii să se refugieze pe platforme mai mici și mai puțin atente la conținut.

Legile privind știrile false, adoptate de diverse țări UE în anii precedenți, sunt și ele problematice – creează riscul ca guvernele să folosească în mod abuziv și să interfereze cu libertatea de exprimare, mai ales atunci când demarcația între știrile false și opinii este fragilă.

O coaliție olandeză a societății civile a depus o petiție la Curtea Europeană de Justiție pentru a contesta interzicerea Russia Today și Sputnik, susținând că decizia liderilor europeni „ ridică semne de întrebare cu privire la statul de drept”. Alții au întrebat de ce autoritățile europene au interzis aceste posturi, dar nu și site-ul de știri de stat rus TASS.

Autoritățile europene tind să reducă provocarea cu care se confruntă în lupta cu dezinformarea activă a Rusiei, dar identifică greșit sursele amenințării și ignoră receptivitatea publicului la astfel de narațiuni. În loc să-și reafirme valorile europene, ei riscă să le submineze.

Cultura în război

În vara anului 2022, cântărețul portughez Pedro Abrunhosa a interpretat o melodie anti-Putin, iar Ambasada Rusiei în Portugalia a contactat autoritățile portugheze și a cerut scuze publice. Însă ministerele de externe și de cultură au răspuns că principiul libertății de exprimare îi permite artistului să spună astfel de lucruri în public. Evenimentul a arătat unul dintre numeroasele moduri în care țările europene reacționează la războiul Rusiei împotriva Ucrainei și a expus importanța culturii ca formă de rezistență și solidaritate. Cultura joacă un rol important în modelarea sentimentelor populației față de Ucraina și Rusia și, prin aceasta, contribuie la susținerea sprijinului public pentru răspunsurile politice europene la război.

Dar reacțiile guvernelir europene par confuze față de prezența continuă a culturii ruse în timpul războiului. Ca și în cazul luptei împotriva dezinformării, unii au adoptat soluții radicale (boicotarea culturii ruse) – în ciuda atașamentului UE față de libertatea de exprimare culturală – în timp ce majoritatea au lăsat cultura rusă deoparte.

Solidaritate culturală cu Ucraina

De la invazia Rusiei, țările europene au făcut tot posibilul pentru a ajuta Ucraina și poporul ei. Pe lângă sprijinul militar, economic și politic, ei au primit până la 8 milioane de refugiați ucraineni și, prin activarea Directivei de protecție temporară pentru prima dată în istoria UE, au facilitat accesul ucrainenilor la locuri de muncă, asistență medicală, școli și cazare.

Dar povestea solidarității europene ar fi incompletă dacă nu ar recunoaște acțiunile Europei în domeniul culturii și simbolurilor. Multe state membre – inclusiv GermaniaFinlandaFranțaCehia și Letonia – au lansat fonduri și programe speciale pentru a ajuta artiștii, cercetătorii și jurnaliștii ucraineni. ECF și alte fundații au lansat inițiative public-filantropice, cum ar fi Fondul de solidaritate pentru cultură. O coaliție de organizații culturale a cerut un acord cultural european pentru Ucraina. Continentul a cunoscut o proliferare de expoziții și festivaluri de film dedicate Ucrainei, precum și spectacole de balete ucrainene și concerte ale cântăreților pop ucraineni. În 2022, orchestra simfonică din Kiev a cântat în Franța pentru prima dată în istoria sa de 40 de ani.

Europenii și-au dat seama rapid de puterea simbolurilor. Mii de instituții și monumente istorice din întreaga țară au arborat steagul ucrainean alături de cel național și cel european. În Polonia, oamenii nu se mai referă la un anumit tip de găluște ca găluște fiind rusești – acum le numesc găluște ucrainene. UNESCO a recunoscut borșul ca fiind o tradiție gastronomică ucraineană pe cale de dispariție. Și victoria Ucrainei la Eurovision 2022 a fost tot o demonstrație de sprijin european.

Acestea sunt mai mult decât gesturi simbolice. Ele sunt o modalitate de a rezista și de a lupta împotriva armonizării culturii de către Rusia în contextul războiului din Ucraina. Putin a pus la îndoială în mod constant identitatea culturală ucraineană, susținând că Ucraina este doar o parte din „lumea rusă” ( Russkij mir ), care trebuie să fie reunită cu Rusia sub o biserică, un lider și o limbă comune. Armata rusă a furat artefacte din muzeele ucrainene, încălcând toate convențiile internaționale privind protecția proprietăților culturale, inclusiv cele ale UNESCO și ale Consiliului Europei, la care Rusia este parte. Între timp, bombele rusești distrug moștenirea culturală ucraineană, monumente și biserici.

Alura culturală a Rusiei

Europenii au fost martorii eforturilor interne ale Ucrainei de a respinge Rusia în domeniul culturii (demolarea monumentelor poetului rus Alexandru Pușkin). În semn de solidaritate cu Ucraina, instituțiile culturale europene au fost adesea mult mai precaute și mai selective în prezentarea culturii ruse. În Țările de Jos, Filarmonica din Haarlem a înlocuit concertele planificate ale lucrărilor Ceaikovski și Stravinski cu un concert pentru Ucraina, generând controverse. În Croația, teatrul național a eliminat din programul său spectacolele după romanul lui Pușkin (Evgenii Oneghin) și compozițiile Ceaikovski din repertoriuTeatrul Național de Operă și Balet lituanian a luat măsuri similare.

Dar majoritatea celorlalte țări europene nu au împărtășit această abordare. La Paris, evenimentele culturale rusești – de la concerte la expoziții la târguri de carte – au rămas în mare parte neafectate. Cultura rusă își are încă locul în viața culturală de masă, chiar dacă și cultura ucraineană este din ce în ce mai vizibilă, mai ales prin expozițiile de fotografii. În timp ce unele instituții au anulat concerte și expoziții la începutul războiului, compozitorii ruși se întorc acum în marile case de concerte, iar arta rusă este încă expusă în marile muzee franceze.

Instituțiile culturale europene au rărit cooperarea cu artiștii ruși conectați direct de statul rus sau apropiați de Putin. De exemplu, dirijorul rus și prietenul lui Putin, Valery Gergiev, și-a pierdut contractele cu orchestrele filarmonice germane, finlandeze și olandeze. Dar și abordările față de acești artiști au variat: cântăreața de operă, Anna Netrebko – o susținătoare a lui Putin care  într-un târziu a criticat războiul – și-a anulat concertele la Milano, München și Hamburg, dar a continuat să cânte în Austria, Slovenia și Monaco.

Întrebarea dificilă pentru guvernele, instituțiile și cetățenii europeni este: cultura rusă ar trebui eliminată total din Europa de astăzi? La urma urmei, cultura rusă face parte din puterea soft a Moscovei. Unii susțin că literatura rusă a jucat, timp de secole, un rol important în modelarea stereotipurilor negative despre Ucraina – inclusiv prin lucrările artiștilor dizidenți ruși, precum Joseph Brodsky. Potrivit ministrului ucrainean pentru Cultură, Oleksandr Tkachenko, „Cultura rusă [este] folosită pentru a ascunde ceea ce [se] întâmplă cu adevărat în Rusia, pentru a face Rusia să arate interesantă, ordonată”. Din această perspectivă, oferirea europenilor posibilitatea de a admira baletul rusesc sau un concert i-ar putea determina, din neatenție, să adopte și atitudini mai blânde față de regimul rus și de război, ar putea deveni mai susceptibili la narațiunea imperială rusă, prin care Rusia include Ucraina, iar războiul să fie considerat doar ceartă de familie. La urma urmei, propaganda rusă promovează ideea că și cultura ucraineană este un derivat al culturii ruse.

Guvernele europene au oferit răspunsuri variate la această dilemă. De exemplu, în Letonia și Lituania miniștrii culturii au fost de acord cu apelul omologului lor ucrainean de a boicota cultura rusă, invitând instituțiile culturale din țările lor să-și revizuiască repertoriile. Miniștrii danez și portughez au făcut inițial același lucru, în timp ce comisarul guvernului german pentru cultură și mass-media a adoptat o abordare diferită, spunând că „războiul este purtat de Putin, nu de Pușkin”.

Unele instituții culturale au susținut că cultura rusă poate fi parte a soluției. De exemplu, Royal Park Theatre și opera La Monnaie din Bruxelles au ales să-și păstreze programele rusești pentru stagiunea 2022/2023, afirmând că misiunea lor este „să unească și să apere cultura ca cimentul care leagă Europa”. Între timp, un teatru din Varșovia, în loc să-și schimbe programul, a modificat scenariul unei piese a dramaturgului rus Anton Cehov, ca o formă de protest împotriva agresiunii militare a Rusiei în Ucraina.

Totuși, alte instituții culturale din UE s-au implicat în această luptă într-un mod diferit, oferind în mod deliberat o platformă dizidenților ruși. În Cehia, instituțiile publice de cultură au încetat să mai coopereze cu artiști din Rusia și Belarus, ca regulă generală – dar artiștii dizidenți au fost acceptați (grupul Pussy Riot). Și alte țări UE s-au concentrat pur și simplu pe sprijinirea prezenței culturii ucrainene – ca formă de acțiune afirmativă pentru a-i spori recunoașterea și vizibilitatea.

Guvernele europene ar trebui să reziste tentației de a limita în mod proactiv prezența culturii ruse în sfera publică și ar trebui să respecte libertatea instituțiilor culturale de a-și stabili propriile programare – și de a oferi modalități prin care cultura ar putea răspunde provocării reprezentate de invazia Ucrainei de către Rusia. Unii dintre ei ar elimina operele și artiștii ruși din repertoriile lor. Alții ar găsi oportunități de a problematiza cultura rusă sau de a prezenta artiști pe care europenii îi cunosc de obicei ca ruși, dar care erau de fapt ucraineni, cum ar fi Kazimir Malevich, sau belaruși, precum Marc Chagall. Dacă, în schimb, guvernele europene se concentrează pe măsuri defensive și de protecție, riscă să-și submineze proprii valorile – precum libertatea de exprimare – pe care UE le reprezintă.

Puterea oamenilor

Guvernele europene au adoptat, de asemenea, abordări diferite în ceea ce privește tratarea cetățenilor ruși. În vremuri de război, liderii europeni ar putea fi tentați să folosească o retorică alb-negru, distanțându-se de poporul rus în ansamblu. Prin exploatarea contrastului dintre „ei” și „noi”, ei ar putea spera să mențină unitatea între guvernele occidentale și să mențină moralul ridicat pe partea europeană și ucraineană.

Dar acest tip de „alterare” poate submina valorile pe care UE le reprezintă, cum ar fi deschiderea, diversitatea și responsabilitatea individuală. Și ar putea împiedica europenii să recunoască potențiali aliați din partea opusă.

Responsabilitatea colectivă

Uneori, unele guverne europene au confundat poporul rus și statul rus, considerându-i comun responsabili pentru război. Acest lucru a fost vizibil când țările UE au trebuit să decidă dacă să mențină cerințele anterioare de viză pentru cetățenii ruși.

Occidentul a încercat să impună Rusiei sancțiuni inteligente și direcționate, dar unele state membre ale UE au decis interdicții de călătorie pentru întreaga societate rusă. În Polonia, guvernul a dezbătut o interdicție de călătorie pentru cetățenii ruși în toamna anului trecut. Presa publică și politicienii partidului de guvernământ au sugerat că rușii ar trebui să poarte o „responsabilitate colectivă” pentru războiul inițiat de regimul lor. Polonia, Cehia, Finlanda și cele trei state baltice au interzis vizele acordate cetățenilor ruși și au îndemnat alte state membre UE să le urmeze exemplul.

Și diferiți lideri europeni au fost destul de expliciți în convingerea că rușii poartă o responsabilitate colectivă pentru război. În acest sens, prim-ministrul Lituaniei, Ingrida Simonyte, s-a opus acceptării rușilor care fugeau de mobilizare în Lituania.

Conform Eurobarometrului din 2022, în șase țări UE (Polonia, Lituania, Letonia, Estonia, Grecia și Cipru), cel puțin un sfert din populație a dat vina pentru război pe toți rușii. Pe tot continentul, mass-media a făcut deseori puține eforturi pentru a distinge între regimul rus și cetățenii ruși, promovând astfel percepția că întreaga Rusie este unită în acest război.

La celălalt capăt al spectrului, opinia predominantă în unele țări din Europa de Vest este că ar trebui să se facă o diferență clară între oameni și regim. Franța, Germania, Austria și Luxemburg s-au opus ideii de interzicere a vizelor pentru cetățenii ruși. Când Putin a anunțat mobilizarea parțială în septembrie 2022, unele țări – printre care Germania, Țările de Jos și Belgia – și-au păstrat granițele deschise pentru migrația din Rusia. În Germania, Oficiul Federal pentru Migrație și Refugiați a raportat o creștere semnificativă a numărului de solicitanți de azil ruși: în primele trei luni ale acestui an aproape la fel de mulți ruși au depus cereri (2.381) ca pe parcursul întregului 2022 (2.851).

Recunoașterea responsabilității rușilor de rând poate fi, într-o oarecare măsură, justificată. Sondajele efectuate de Centrul Levada au indicat o susținere ridicată a războiului în rândul populației ruse. Și în timp ce, într-o țară autoritară, respondenții s-ar putea simți constrânși în răspunsurile lor, există alte semnale care sugerează un sprijin popular ridicat pentru „operațiunea specială” a lui Putin -protestele sunt rare, discuțiile pe social media sunt combative, iar mai mulți dizidenți ruși confirmă că statul rus conduce acest război cu sprijinul societății, nu împotriva ei.

De asemenea, poate exista o rațiune de securitate pentru cel puțin unele dintre restricțiile privind accesul rușilor în Europa: de exemplu, de la introducerea restricțiilor de călătorie pentru ruși, Finlanda a raportat o scădere considerabilă a practicilor de spionaj. Dar, indiferent de rațiune, astfel de restricții pun sub semnul întrebării atașamentul UE față de responsabilitatea individuală, mai degrabă decât colectivă. În plus, societățile europene nu ar trebui să închidă toate canalele de comunicare cu societatea rusă. Ei ar trebui să păstreze o anumită formă de dialog pentru a facilita refacerea unor relații de vecinătate adecvate într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat. Mai ales că există și activiști, jurnaliști și artiști ruși curajoși care încearcă să-și schimbe țara din interior în fața represiunii.

Factorul Belarus

Adoptarea unei abordări generale față de oameni și exploatarea unei diviziuni puternice între „noi” și „ei” riscă, de asemenea, să restabilească o nouă cortină de fier și să excludă alți potențiali aliați, cum ar fi bielorușii democrați. Mulți dintre ei se confruntă cu o dublă provocare: persecutați acasă și tratați cu suspiciune crescândă în toată Europa. La urma urmei, trupele ruse sunt staționate în Belarus, iar armata rusă a tras cu bombe asupra Ucrainei de pe teritoriul Belarus. Și, conform anunțurilor recente ale lui Putin și ale președintelui Belarusului, Aliaksandr Lukashenko, în curând Belarus ar putea găzdui bombe nucleare rusești. Având în vedere complicitatea Minskului cu războiul Moscovei împotriva Ucrainei, UE și SUA au inclus Belarus în mai multe runde de sancțiuni pe care le-au impus Rusiei.

Cu toate acestea, aceste acțiuni stigmatizează și populația belarusă – așa cum demonstrează deteriorarea radicală a percepției minorității belaruse din Polonia și o discriminare tot mai mare față de aceștia în țările UE unde mulți s-au refugiat. Iar astfel de percepții nu sunt decât în favoarea lui Putin, care vrea să promoveze o imagine a unei „lumi ruse” care se extinde și în Belarus și Ucraina, printre alte țări. Europenii – și ucrainenii – ar trebui să insiste asupra diferențelor lor, atât din motive morale, cât și strategice.

În timp ce Rusia l-a ajutat ​​în 2020 pe Lukașenko să restabilească controlul asupra țării, poporul belarus (mult mai mult decât rușii) continuă să critice puternic regimul țării lor. Acest lucru îi face un atu important în război. Și într-adevăr, opoziția din Belarus s-a mobilizat împotriva acțiunilor Rusiei în țara lor, efectuând mai multe acte de sabotaj împotriva transportului de arme rusești prin Belarus. Hackerii din Belarus au fost și ei foarte activi . Câteva mii de belaruși s-au alăturat soldaților ucraineni pe câmpul de luptă. Ei trebuie să simtă că eforturile lor sunt recunoscute dacă doresc să continue în acest fel.

Dacă Europa ar deveni cunoscută ca o regiune a ipocriților și a celor care eșuează, i-ar permite să revendice victoria în lupta ideologică cu Europa, i-ar permite lui Putin să-și puterea în Rusia și ar submina sentimentul european – și, odată cu acesta, sprijinul Europei pentru Ucraina. Și ar putea submina și moralul ucrainean.

Pentru moment, o astfel de percepție a Europei este răspândită în Rusia, dar nu în altă parte. Un sondaj realizat de ECFR la începutul anului arată că rușii percep UE în termeni negativi: ca ipocrită, nedemnă de încredere, agresivă și în declin. Dar publicul din celelalte mari puteri ale lumii – China, India, SUA și Turcia – tinde să aibă o percepție mult mai pozitivă asupra UE – puternică, pașnică și în plină afirmare.

În plus, publicul european – din cele nouă țări UE chestionate – este, de asemenea, predominant pozitiv în ceea ce privește UE. Cel mai frecvent ei o descriu ca fiind pașnică și de încredere. Mulți o consideră puternică și cu principii. Doar în Spania, mai mult de o cincime din populație descrie UE ca fiind în declin.

Modul în care europenii răspund la război poate fie să-și susțină, fie să respingă imaginea lor – atât în ​​ochii lor, cât și în cei ai altora. Europa se poate dovedi a fi de încredere, pașnică și puternică. Sau poate oferi argumente pentru cei care pretind că este ipocrită, agresivă și slabă.

Aceasta se referă la întregul răspuns european la război. Pentru moment, europenii își arată puterea și determinarea atunci când oferă Ucrainei sprijin militar și economic, primesc milioane de refugiați ucraineni și adoptă sancțiuni de amploare împotriva Rusiei, chiar și atunci când acestea duc la penurie de energie și la creșterea prețurilor în propriile țări. Dar autoritățile europene sunt mult mai ezitante cu privire la modul de a gestiona cultura rusă, oamenii și dezinformarea – demonstrând o lipsă de încredere și uneori cochetând cu soluții iliberale care nu se potrivesc cu valorile pe care Europa pretinde să le reprezinte.

Recomandări

Combateți dezinformarea

În loc să se concentreze pe soluții defensive care se limitează la cenzură, autoritățile UE și ale statelor membre ar trebui să combată atât dezinformarea rusă, cât și cea favorabilă Rusiei. Ei pot face acest lucru abordând motivele pentru care publicul lor poate crede dezinformarea și investind în comunicare strategică, creșterea gradului de conștientizare și promovarea alfabetizării media.

În fiecare țară europeană, oamenii au îngrijorări pe care Kremlinul și aliații săi nu trebuie decât să le amplifice pentru a culege beneficii politice. În Polonia, o astfel de îngrijorare poate fi legată de creșterea populației ucrainene. În altă parte, oamenii pot fi în mare măsură îngrijorați de costul vieții sau de răspândirea războiului în UE. Actorii iscusiți pot operaționaliza astfel de preocupări legându-le de tropi importanți la nivel național (nostalgie pentru perioada sovietică în Bulgaria și Slovacia sau scepticismul față de SUA și NATO în Italia și Franța). Acesta este modul în care unele dintre aceste narațiuni devin de impact. Dar în spatele lor sunt preocupări reale pe care guvernele trebuie să le abordeze cu politici reale.

De asemenea, curentul politic principal ar trebui să fie mai activ în răspândirea propriilor narațiuni cu privire la chestiuni tabu (creșterea diasporei ucrainene în Europa sau potențiala aderare a Ucrainei la UE). Țările europene ar trebui să dea dovadă de mai multă reținere în urmărirea presei ruse. Una dintre modalitățile de a face față provocării pe care o reprezintă războiul din Ucraina pentru cultura și valorile europene este să demonstreze că Europa este un loc în care, spre deosebire de Rusia, poate avea loc dezbaterea pluralistă.

Răspundeți culturii cu cultură

Odată cu intensificarea eforturilor Ucrainei de „derusificare”, guvernele europene se pot afla sub presiunea din ce în ce mai mare din partea Kievului pentru a încuraja boicotarea culturii ruse. Dar – lăsând deoparte cazurile clare când artiștii sunt legați direct de Putin sau de statul rus – europenii trebuie să fie precauți în modul în care răspund unor astfel de apeluri.

Orice boicot deschis al culturii ruse sau încurajarea lui informală ar contrazice valorile europene – precum libertatea de exprimare – derutând astfel și cetățenii europeni. Ar împiedica artiștii și instituțiile europene să exploreze propriile modalități creative de a face cultura utilă în timp de război. De asemenea, ar refuza publicului european experiența valoroasă de a face față unei potențiale controverse.

În loc să se concentreze asupra unor astfel de măsuri defensive, autoritățile europene ar trebui să sprijine activ cultura ucraineană: de exemplu, prin burse, evenimente și păstrarea patrimoniului cultural al Ucrainei. Dacă războiul durează mulți ani, iar publicul european dă semne de oboseală de solidaritate, guvernele ar putea fi tentate să facă câteva economii– dar nu ar trebui să cedeze. Cu timpul, importanța sprijinului cultural pentru Ucraina va deveni importantă, având în vedere necesitatea de a susține moralul ucrainean și european.

Priviți oamenii ca aliați

Liderii europeni trebuie să fie foarte atenți la modul în care încadrează responsabilitatea pentru războiul Rusiei în Ucraina. Ei nu ar trebui să sugereze că toți rușii poartă aceeași responsabilitate. Când Curtea Penală Internațională a emis un mandat de arestare pentru Putin, a transmis un semnal puternic publicului că unii oameni poartă responsabilitatea individuală pentru război. În loc să-și concentreze eforturile pe oprirea tuturor rușilor să vină în Europa, guvernele ar trebui să demonstreze că intenționează să-i aducă pe cei responsabili în fața justiției. Ei ar trebui să recunoască dizidenții, artiștii, activiștii și cetățenii ruși ca potențiali aliați și să păstreze legăturile cu ei. Mass-media europeană ar trebui să investigheze rolul cetățenilor ruși în război, în loc să prezinte, pur și simplu, deciziile lui Putin și ale cercul său de apropiați. De asemenea, cetățenii europeni ar putea deveni și mai implicați în politica externă, discutând această problemă cu rușii din jurul lor, nu pentru a-i învinovăți, ci mai degrabă pentru a le cultiva sentimentul de responsabilitate individuală și pentru a căuta înțelegere.

În mod similar, când vine vorba de Belarus, liderii europeni ar trebui să distingă între regimul belarus și societate (în mare parte pro-europeană). UE și statele sale membre ar trebui să includă jurnaliști și artiști din Belarus în programele pe care le deschid colegilor lor ucraineni sau ruși. De asemenea, ar trebui să reamintească guvernului ucrainean importanța cultivării aliaților în rândul belarușilor democratici. Mass-media europeană ar trebui să explice audienței lor complexitatea poziției Belarusului în războiul din Ucraina – mai degrabă decât să relateze,  scos din context, despre bombele trase asupra Kievului de pe teritoriul belarus.

„Privirea oamenilor ca aliați” se referă și la modul în care liderii europeni ar trebui să abordeze publicul european. După cum s-a demonstrat, adesea guvernele presupun că cetățenii trebuie protejați de influențele culturii și mass-media ruse. Această abordare nu este doar paternalistă, ci și contraproductivă. Anul trecut publicul european a demonstrat că este mai rezistent decât s-ar fi așteptat mulți. Liderii europeni ar trebui să aibă mai multă încredere în societățile europene. Cetăţenii europeni sunt principalii lor aliaţi în a face faţă provocării pe care o constituie agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei pentru cultura şi valorile europene.

Concluzie

Înaltul reprezentant și vicepreședinte al UE, Josep Borrell, spune adesea că UE ar trebui să „învețe să vorbească limba puterii”. El pare să se refere mai ales la puterea grea – inclusiv instrumente militare, diplomatice și economice – în care europenii fac progrese, deși sunt încă departe de a fi pe deplin autonomi.

Dar liderii europeni nu ar trebui să uite că puterea lor soft este un atu major – inclusiv valorile pe care le reprezintă Europa. Ei vorbesc deja această limbă a puterii, dar atunci când răspund provocărilor pe care le reprezintă războiul din Ucraina pentru cultura și valorile lor, ar trebui să se asigure că există o corespondență între vorbe și fapte. Restricționarea prezenței culturii, mass-media și cetățenilor ruși în UE ar putea da autorităților europene un sentiment temporar de putere. Dar va contrasta cu imaginea Europei (sau, cel puțin, de imaginea ei de sine) ca regiune a deschiderii, diversității și libertății. Riscă să dea Rusiei dreptate în afirmația sa că Europa este ipocrită și slabă. De fapt, această abordare va face în același timp Europa mai slabă, demonstrându-și lipsa de integritate și subminându-i puterea soft.

Țările europene pot și ar trebui să facă mai bine decât atât, în special cu puterea societății civile europene de partea lor. În fața invaziei Rusiei, cetățenii europeni s-au dovedit a fi rezistenți. Un sentiment european puternic a fost crucial pentru a asigura solidaritatea continentului cu Ucraina – și unitatea sa remarcabilă. Guvernele europene și UE trebuie să păstreze și să valorifice acest sentiment.

Rusia va continua să testeze hotărârea europeană – atât în ​​mod activ prin dezinformare, dar și pasiv, cu alura culturală și aliații ocazionali care o ajută să-și amplifice mesajele în rândul publicului european. Aproape fiecare stat membru al UE este vulnerabil la acest lucru. Oamenii din sud-estul Europei au adesea o slabă alfabetizare media. Viitoarele alegeri din Polonia oferă actorilor antieuropeni ocazia de a testa solidaritatea oamenilor cu ucrainenii. Guvernele ar trebui să recunoască vulnerabilitățile țărilor lor și să le abordeze.

Cu toate acestea, atunci când răspund provocării culturale rusești, europenii nu ar trebui să se concentreze doar pe defensivă. În special, nu ar trebui să se teamă de deliberări publice despre prezența culturii ruse sau despre dezinformare. În cele mai multe cazuri, ei nu ar trebui să se teamă de a lăsa cetățenii ruși să intre în țările lor – și ar putea să valorifice aceste întâlniri pentru o dezbatere proactivă. La rândul lor, europenii trebuie să fie vigilenți cu privire la susceptibilitatea lor față de alura culturală a Rusiei, ceea ce i-ar putea împiedica să vadă clar ce face Rusia în Ucraina. Ei trebuie, de asemenea, să evite tentația de a construi o încadrare „noi și ei”, care pare temporar utilă în mobilizarea sprijinului public și menținerea unității între guverne – dar contravine atașamentului Europei față de responsabilitatea individuală, înstrăinează potențialii aliați și slujește intereselor strategice ale Rusiei.

În cele din urmă, autoritățile europene trebuie să-și recapete încrederea în liberalism și în propriii cetățeni pentru a lua deciziile corecte cu privire la cultura, mass-media și cetățenii ruși. Arătând încredere, europenii vor combate alegațiile Rusiei despre o Europă slabă. Dând dovadă atât de rezistență, cât și de deschidere, ei vor reafirma valorile pe care Europa le susține – și vor respinge aluziile Rusiei despre ipocrizia europeană.

Nu există o modalitate mai bună de a ne asigura că atât ucrainenii, cât și europenii înșiși continuă să creadă în Europa și își mențin moralul în fața agresiunii Rusiei. Cu alegerile pentru Parlamentul European din 2024 la orizont și riscul ca războiul în Ucraina să dureze încă câțiva ani, miza nu ar putea fi mai mare.

Profil de țară ROMÂNIA

 

4/10 Puncte forte ale sentimentului european în 2023

✓ Guvernul are o atitudine pozitivă față de Europa¹

Atitudinea guvernului față de Europa sa îmbunătățit în ultimul an¹

Nu există forțe politice antieuropene majore¹

Forțele politice antieuropene au devenit mai puțin populare în ultimul an¹

✓ Publicul se simte atașat de UE²

Publicul se simte atașat de Europa²

✓ Publicul are încredere în UE²

Publicul are o imagine pozitivă despre UE²

✓ Publicul este optimist cu privire la viitorul UE²

Guvernul a oferit un sprijin major Ucrainei³

 

4/10 Factori de risc pentru sentimentul european

Populație mare ucraineană⁴

Populație mare din Rusia⁴

Afinitate culturală sau fascinație pentru Rusia⁵

✓ Resentimente istorice împotriva Ucrainei⁵

Nivel ridicat de neîncredere față de UE⁶

Guvernul prietenos cu Rusia⁵

✓ Libertate media scăzută⁷

✓ Cunoștințe media scăzute⁸

Context politic național aprins⁵

✓ Preocupări majore legate de costul vieții⁹

Fiind unul dintre cele patru state membre UE care se învecinează cu Ucraina, România a devenit un punct de intrare major pentru ucrainenii care fugeau de război. Peste 2,4 milioane au trecut granița cu România. Majoritatea au călătorit mai departe, dar aproximativ 100.000 au rămas în România. Cetăţenii români au dat dovadă de o mare solidaritate cu ei.

Publicul românesc a perceput Rusia foarte negativ de mult timp, în ciuda faptului că creștinismul ortodox este principala religie în ambele țări. La începutul anului 2023, guvernul român a ordonat închiderea Institutului Cultural Rus din București, pe care l-a acuzat că a răspândit propagandă.

În orice caz, sentimentul european din România este extrem de vulnerabil. Acest lucru se datorează în mare măsură libertății și pluralismului media scăzute, alfabetizării media limitate, precum și prezenței crescute a ideilor naționaliste radicale în spațiul public și politic. Creșterea costului vieții, o preocupare a românilor, i-ar putea face receptivi la narațiunile care dau vina pe Europa și sprijinul acesteia pentru Ucraina. Politicienii cinici ar putea exploata și istoria relațiilor tensionate dintre România și Ucraina, inclusiv situația minorității române din Ucraina și disputele privind navigația în Delta Dunării.

Sentimentul european în 2023

¹ pe baza răspunsurilor oferite de cercetătorii asociați ECFR

² cel puțin 50% răspunsuri pozitive, conform Eurobarometrului Standard 98, iarna 2022-2023

³ cel puțin 0,5% din PIB, conform Ukraine Support Tracker, IFW Kiel, februarie 2023.

Factori de risc pentru sentimentul european

⁴ cel puțin 5% din populația țării sau peste un milion, conform Eurostat și răspunsurilor oferite de cercetătorii asociați ECFR

⁵ pe baza răspunsurilor oferite de cercetătorii asociați ECFR;

⁶ cel puțin 40% nu au încredere în UE, conform Eurobarometrului Standard 98, iarna 2022-2023

⁷ indice sub 75/100, conform Reporters Without Borders Index 2023

⁸ indice egal sau sub 50/10, conform Open Society Institute – Sofia, Media Literacy Index 2022

⁹ cel puțin 40% descriu situația economică a gospodăriilor ca fiind „rea”, conform Eurobarometrului Standard 98, iarna 2022-2023; sau rata anuală a inflației peste 10% în februarie 2023, conform Eurostat; sau nemulțumiri majore în țară cu privire la creșterea prețurilor, potrivit cercetătorilor asociați ECFR.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.