Acasă Externe Agenda Europeana Comisarul european Adina Vălean: ”România are o arhitectură instituțională pentru domeniul transporturilor,...

Comisarul european Adina Vălean: ”România are o arhitectură instituțională pentru domeniul transporturilor, dar trebuie să investească mai mult în infrastructură și în pregătire”

DISTRIBUIȚI

 168828 – 12052023  – În contextul vizitei oficiale pe care comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a efectuat-o în perioada 9-11 mai în Republica Moldova şi România, prim-ministrul Nicolae Ciucă a discutat la Palatul Victoria, cu Adina Vălean despre dezvoltarea infrastructurii de transport din România, respectiv impactul crizei din Ucraina.

Cei doi oficiali au trecut succint în revistă măsurile europene în sectorul transporturilor pe fondul actualei crize, iar premierul României a evidențiat sprijinul solidar și consistent al autorităților și al societății civile în asigurarea cu operativitate a serviciilor gratuite de transport în ajutorul refugiaților. Comisarul european Vălean a arătat că toate eforturile României sunt remarcate și apreciate la Bruxelles.

Cei doi oficiali au agreat o cooperare strânsă pentru facilitarea transportului de mărfuri din Ucraina și Republica Moldova prin utilizarea infrastructurii rutiere, feroviare și portuare a pentru a fi realizate exporturile de cereale din Ucraina, conform contractelor existente, dată fiind importanța acestora inclusiv din perspectiva securității alimentare a unor state terțe, precum cele din Africa.

În cadrul schimbului de opinii a fost subliniată importanța consolidării infrastructurii de transporturi în caz de criză majoră, având în vedere contribuția semnificativă a acestui sector la o redresare accelerată a economiei.

Prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă a reafirmat angajamentul ferm al Guvernului privind investițiile în dezvoltarea infrastructurii naționale de transport. A exprimat aprecieri pentru inițiativa lansată de comisarul Vălean privind constituirea unui grup de lucru dedicat identificării de soluții pentru creșterea absorbției fondurilor europene de către România în ceea ce privește proiectele de infrastructură de transport.

Premierul Ciucă a arătat că circumstanțele actuale necesită o mai mare flexibilitate în aplicare unor reguli care pot afecta transportatorii. Referindu-se la implicațiile pachetului legislativ european Fit for 55 asupra domeniului transporturilor, prim-ministrul României a subliniat că atingerea obiectivelor de decarbonare în sectorul transporturilor este o sarcină tot mai complexă într-un sector afectat de multiple crize și care ar trebui să poată crește pentru a avea capacitatea de finanțare a tranziției ecologice.

Într-o conferință de presă susținută de comisarul european Adina Vălean la sediul Reprezentanței în România a CE, oficialul UE a punctat oportunitățile pe care le are România în privința finanțării, din fonduri europene, a infrastructurii de transporturi. De asemenea, aceasta a vorbit și despre elementele de siguranță deficitare în domeniul transporturilor pe calea ferată, arătând că sunt întârzieri peste tot în Europa, din cauza costurilor ridicate pe care le presupune automatizarea mecanismelor de semnalizare : ”Ceea ce e deficitar și are legătură cu siguranța pe calea ferată este implementarea sistemului de management, semnalizarea automată pe cale ferată. La asta ar trebui să se adauge o mai bună pregătire a personalului din sistem. Nu știu dacă România are probleme legate de lipsa forței de muncă în domeniu, dar, la nivel european, asta e o problemă din ce în ce mai mare”, a afirmat Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi.

Adina Vălean a mai spus că România are o arhitectură instituțională pentru domeniul transporturilor, dar că trebuie să investească mai mult în infrastructură și în pregătire.

”Sunt proiecte de infrastructură, există un proiect investițional pentru perioada următoare pe care România l-a prezentat anul trecut și Comisiei Europene, deci planificarea există, hărțile există, identificarea surselor de finanțare se face continuu – ele există, că e PNRR, că sunt fondurile de coeziune, că sunt fonduri regionale, că este Mecanismul de Interconectare Europeană, fie că sunt partenerii financiari externi. Probabil că există o anumită limită în capacitatea administrativă de gestionare a tuturor acestor proiecte. Este o întrebare pentru autoritățile române felul în care și-au planificat investițiile în proiecte. Nu călătorim bine pentru că nu sunt standardele ridicate, trebuie făcute multe linii, investiții în infrastructură, materialul rulant e o mare problemă, toate aceste probleme legate de managementul traficului, operațiunilor pe calea ferată, trebuie făcută digitalizare, toate acestea nu s-au întâmplat, de asta nu călătorim bine”, a adăugat comisarul european.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.