Acasă Externe Agenda Europeana Consiliul European adoptă un act legislativ care face mai sigură contractarea de...

Consiliul European adoptă un act legislativ care face mai sigură contractarea de servicii financiare online sau prin telefon  

DISTRIBUIȚI

170298 – 23102023 – Consiliul European a adoptat astăzi o directivă privind contractele de servicii financiare încheiate la distanță. Aceasta este ultima etapă a procesului decizional.

Textul adoptat astăzi simplifică legislația existentă, sporește protecția consumatorilor și creează condiții de concurență echitabile pentru contractele de servicii financiare încheiate online, prin telefon sau prin alte forme de comercializare la distanță.

Astăzi adaptăm normele UE privind serviciile financiare la era digitală. De acum înainte, consumatorii de pe piața unică vor fi mai bine protejați atunci când accesează noi produse și servicii financiare de pe telefoanele sau calculatoarele lor, a declarat Alberto Garzón Espinosa, ministrul spaniol interimar al consumatorilor .

Piața digitală, protecția digitală

Directiva adoptată astăzi abrogă legislația existentă din 2002 și introduce dispoziții noi pentru contractele de servicii financiare încheiate la distanță sub forma unui capitol suplimentar al Directivei privind drepturile consumatorilor, care îi protejează pe consumatori în contextul diferitelor practici comerciale. Aceasta simplifică cadrul legislativ, iar anumite articole din Directiva privind drepturile consumatorilor se vor aplica și în cazul serviciilor financiare vândute la distanță.

Textul final al directivei:

  • clarifică domeniul de aplicare și caracterul de „plasă de siguranță” pentru serviciile financiare
  • îmbunătățește normele privind divulgarea informațiilor și modernizează obligațiile de informare precontractuală (lăsând statelor membre posibilitatea de a impune norme naționale mai stricte în acest domeniu)
  • stabilește dreptul consumatorilor de a solicita intervenția umană pe site-uri care afișează instrumente de informare automate, cum ar fi consilierea robotizată sau roboții de chat
  • facilitează dreptul de retragere din contractele încheiate la distanță prin intermediul unei „funcții de retragere” ușor de găsit în interfața furnizorului
  • introduce o protecție suplimentară pentru consumatori împotriva elementelor de design manipulator (dark pattern – o interfață cu utilizatorul concepută pentru a-i păcăli pe utilizatori să facă lucruri neplanificate, cum ar fi achiziționarea de produse pe care nu le căutau)

Revizuirea Directivei din 2002 privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum face parte din Noua agendă privind consumatorii a Comisiei, care a fost sprijinită de Consiliu în concluziile sale conexe din 21 februarie 2021.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.