Acasă Economie UNTRR propune reformarea examinării medicale și psihologice a șoferilor profesioniști. În locul controalelor anuale...

UNTRR propune reformarea examinării medicale și psihologice a șoferilor profesioniști. În locul controalelor anuale formale, mai bine controale periodice riguroase

DISTRIBUIȚI

172233 – 28052024 – Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează necesitatea reformării procesului de examinare medicală și psihologică a șoferilor profesioniști în conformitate cu legislația europeană.

În prezent, autoritățile române impun examene medicale și psihologice anuale pentru șoferii profesioniști, care ajung să realizeze chiar și de trei ori pe an aceste examene, la date diferite: la controlul medical, la cel psihologic și la medicina muncii, ceea ce presupune un efort suplimentar din partea șoferilor și a firmelor și costuri în plus.

România este singurul stat din UE care solicită examinarea medicală și psihologică anuală a șoferilor profesioniști pentru siguranța rutieră, suplimentar față de examinarea medicală anuală pentru medicina muncii, deși Directiva 126/2006 privind permisele de conducere prevede că examinãrile medicale și psihologice la șoferi se fac doar la obținerea permisului de conducere și ca recomandare, Statele Membre pot să prevadă o re-examinare medicală și psihologică la reînnoirea permiselor de conducere. În același timp, examenul de medicina muncii este reglementat separat prin Directiva 89/391/CEE, fiind obligatoriu în România și în fiecare stat UE pentru angajații din orice domeniu, deci și pentru șoferii profesioniști.

UNTRR consideră că România trebuie să se alinieze normelor europene privind examinarea medicală și psihologică a șoferilor profesioniști și să elimine obligația efectuării examinărilor anuale pentru siguranța rutieră, care generează costuri suplimentare pentru industria transporturilor rutiere.

Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, în 2022 în România au fost înregistrate 28.010 accidente rutiere cauzatoare de vătămări corporale, dintre care doar 117 au fost produse de șoferii profesioniști de marfă și 250 de șoferii profesioniști de autobuze, microbuze, troleibuze și tramvaie. În contrast, 15.833 de accidente au fost provocate de șoferii cu categoria B, 3.299 de pietoni, 3.154 de bicicliști, 385 de mopede, 687 de motociclete, 127 de tractoare și 4.158 de alți utilizatori. UNTRR apreciază că numărul scăzut de accidente rutiere cauzate de șoferii profesioniști se datorează formării profesionale a acestora și regulilor stricte privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă monitorizate permanent prin aparatele de înregistrare a activității de la bordul vehiculelor comerciale și nu ca urmare a examinărilor medicale și psihologice anuale pentru siguranța rutieră. Conform baremului prevăzut de Ministerul Transporturilor, un psiholog nu poate examina decât 6 șoferi/zi, având în vedere că în România sunt 522.841 șoferi profesioniști din care aproximativ 300.000 lucrează la firme românești este cam greu de respectat un standard al examinării medicale și psihologice și totul se reduce numai la plata acestui serviciu fãră niciun beneficiu pentru cel examinat și nici pentru firma de transport. În privința examenului medical, cât de eficient este sistemul actual dacă în media vedem persoane care au permis de conducere deși au și certificat că sunt orbi? Aceasta este calitatea examinărilor medicale care trebuie protejată?

UNTRR consider că Ministerul Sănătății ar trebui să se concentreze pe un program național de sănătate și pe monitorizarea sănătății cetățenilor prin medicii de familie, în loc să bifeze și să crească statisticile cu controale medicale periodice impuse ilegal șoferilor profesioniști și altor persoane implicate în siguranța rutieră. Financiar, UNTRR estimează că, prin aceste controale anuale, Ministerul Sănătății redirecționează anual 210 milioane lei (aproximativ 42 milioane euro) de la transportatori către cabinetele medicale și psihologice autorizate de Ministerul Transporturilor.

Costurile anuale pentru examinarea psihologică și medicală a celor 300.000 de șoferi profesioniști care lucrează în România se ridică la 99 milioane lei (aproximativ 19,8 milioane euro). De asemenea, deși examinarea psihologică este aceeași, șoferii care efectuează transport ADR (mărfuri periculoase) trebuie să plătească suplimentar încă 150 lei pentru examinarea psihologică specifică, ceea ce înseamnã aproximativ 11,100 milioane lei (aproximativ 2.2 milioane euro) în 2023. Similar, și șoferii care transportă marfă agabaritică sau transport valori mai scot din buzunar încă 150 lei.

Ministerul Transporturilor  a extins lista persoanelor care trebuie sã efectueze controale medicale și psihologice incluzând și managerii de transport, deși aceștia nu trebuie să dețină permis de conducere. Astfel, sunt impuse industriei transporturilor rutiere costuri suplimentare de 52 milioane lei (aproximativ 10.4 milioane euro) la fiecare doi ani pentru cei 149.000 manageri de transport.

UNTRR subliniază că această practică nu este justificată și trebuie să fie reformată pentru a reduce birocrația și a eficientiza procesul. Reexaminarea medicală și psihologică anuală și repetată a șoferilor profesioniști din România pentru siguranță rutieră generează costuri suplimentare ridicate pentru șoferii profesioniști și transportatori, fără a fi solicitate de legislația europeană și fără nicio justificare reală legată de siguranța rutieră, având în vedere statisticile UE care de câțiva ani plasează România pe primul loc la numărul de morți din accidente rutiere.

În consecință, UNTRR solicită alinierea României la legislația europeană și practica din celelalte State Membre UE care nu impun examinarea medicală și psihologică anuală a șoferilor profesioniști, ci impun o examinare anuală riguroasă de medicina muncii.

Necesitatea măsurii pentru industria transporturilor rutiere din România este indicată de numărul mare de respondenți la sondajul UNTRR realizat recent în rândul firmelor de transport rutier și șoferilor profesioniști, care arată că peste 80% dintre firmele de transport rutier și șoferii profesioniști sprijină această schimbare. Conform rezultatelor, sondajul a fost completat de aproape 400 de respondenți din care circa 300 răspunsuri de la șoferii profesioniști și 100 răspunsuri de la firmele de transport.

Rezultatele sondajului realizat de UNTRR arată că industria transporturilor rutiere susține cu o largă majoritate propunerea UNTRR de reformare a sistemului actual de examinare a șoferilor profesioniști.

Majoritatea de peste 80% a respondenților industriei transporturilor rutiere (86% firmele de transport rutier și 80% șoferii profesioniști) este de acord cu propunerea UNTRR ca examenele medicale/psihologice de siguranța circulației să fie realizate atât în clinici/unități medicale avizate de Ministerul Sănătății, cât și în clinici/unități medicale avizate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Referitor la periodicitatea examinãrii medicale și psihologice și legătura cu examinarea anuală de medicina muncii, prima opțiune indicată de peste 50% din reprezentanții industriei transporturilor rutiere care au participat la sondaj (50% firmele de transport rutier și 51% șoferii profesioniști) prevede realizarea examinării medicale și psihologice anuale a șoferilor profesioniști să fie extinsă, astfel:

  • la 5 ani pentru categoria de vârstă cuprinsã între 18 și 40 de ani;
  • la 3 ani pentru categoria de vârstã cuprinsă între 41 și 55 de ani;
  • la 2 ani pentru categoria de vârstă cuprinsã între 55 și 60 de ani;
  • anual la categoria de vârstă de peste 60 ani.

O a doua opțiune, indicată de peste 45% din reprezentanții industriei transporturilor rutiere care au participat la sondaj (47% firmele de transport rutier și 46% șoferii profesioniști) solicită ca realizarea examinării medicale și psihologice anuale a șoferilor profesioniști să fie inclusã în cadrul examinării anuale obligatorii de medicina muncii, așadar în cadrul unui singur examen medical.

UNTRR solicită eliminarea examinării medicale și psihologice anuale a șoferilor profesioniști și reformarea sistemului actual, pentru a contribui efectiv la creșterea siguranței rutiere și la îmbunătățirea condițiilor de muncă în industria transporturilor rutiere din România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.