Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti București: USR va susţine amendamentele specialiştilor la dezbaterea noului Cod Aerian Civil

București: USR va susţine amendamentele specialiştilor la dezbaterea noului Cod Aerian Civil

DISTRIBUIȚI

149129 – 17022017 –   Vlad Alexandrescu, senator USR, comentează cazul posesorilor de drone care au filmat protestele din Piaţa Victoriei, în prezent cercetaţi penal pentru pilotarea fără licență a unor aeronave neînmatriculate.

„Duminică 5 februarie, din mijlocul protestului de 300.000 de persoane de la Piața Victoriei din București, au fost ridicați de jandarmi patru proprietari de dronă și duși la Poliție, unde au fost ținuți până după miezul nopții și li s-au făcut dosare penale pentru pilotarea fără licență a unor aeronave neînmatriculate. În acest moment, nu există în România o lege care să reglementeze folosirea dronelor, iar Ordonața 29/1997 privind Codul Aerian Civil este văzută ca referindu-se și la drone, în timp ce, în realitate, ea se referă la avioanele civile. Conform acestei interpretări dronele au devenit avioane, iar mânuitorii lor se fac vinovați de infracțiune penală, pedepsibilă cu închisoare de la trei la șase ani. Ei sunt obligați să înmatriculeze drona, să obțină autorizație de survol de la Ministrul Apărării Naționale și să decoleze de pe un aeroport! Potrivit aceleaiași ordonanțe, o aeronavă se consideră în zbor după închiderea ușilor, iar drona nu are uși… Zborul oricăror aeronave (inclusiv dronele) este reglementat acum de HG 912/2010, care reglementează zborul aeronavelor în general, iar dronele sunt asimilate în chip absurd aeronavelor. Deși mii de drone sunt folosite în toată România, fix acum, la protestele din Piața Victoriei, ele au devenit un mijloc de intimidare folosit de Ministerul Afacerilor Interne. Singurul act normativ care reglementa folosirea dronelor în România a fost Ordinul Ministrului Transporturilor 8/2014, prin care s-a interzis celor care filmau tăierile ilegale de păduri să supravegheze defrișările ilegale și să filmeze domeniile baronilor locali sau autostrăzile neterminate din România. Practic, dronele nu mai aveau voie să filmeze, ci doar să fie manevrate fără cameră de luat vederi, în zone fără construcţii în jur, şi la o distanţă de cel mult de 100 de metri. Ordinul de ministru a expirat însă în ianuarie 2016. Convenția de la Riga (2015) referitoare la elaborarea de legi pentru dronele civile insistă asupra adoptării în țările UE a unor legi specifice dronelor, grupate în clase diferite, în funcție de greutate. Majoritatea dronelor disponibile comercial, se încadrează la clasa ‘Open’ category. Niciuna dintre țările europene, cu legi foarte proaspete în domeniu (Germania – ianuarie 2017, Portugalia – decembrie 2016, Franța – septembrie 2016, Italia – iulie 2016) nu cere înregistrarea dronelor ușoare sau vreo autorizație de survol. Ca să fie însă complet, peisajul are și o componentă politică și parlamentară. În dezbatere la Senat s-a aflat în timpul campaniei electorale noul Cod Aerian Civil. Proiectul de lege nu respectă directivele europene, care cer legi specifice dronelor și clasificarea lor în cel puțin trei clase de risc. S-a lucrat vreme de șase luni împreună cu specialiști în aviație la nu mai puțin de 160 de amendamente pentru a aduce proiectul la zi, inclusiv pe componenta dronelor. Majoritatea PSD a hotărât însă să nu dezbată în Comisia de Apărare a Senatului niciun amendament, motivând că legea este proastă și că se va face alta. Când? Legea a trecut prin adoptare tacită la Senat, fără volumul imens de muncă depus de specialiști. USR va susţine amendamentele specialiştilor în Comisia de Apărare a Camerei Deputaţilor, unde legea va intra în curând în dezbatere.Suntem așadar deocamdată într-un vid de legiferare, care permite intimidarea și represiunea celor care vor să studieze protestele fără precedent din România. Printre ei un antropolog român care lucra la o carte despre piețele din Europa și doi jurnaliști austrieci. Cât vom mai permite acest amestec de incompetență și de intimidare?”  PROMPT MEDIA

 

foto:digi24.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.