Acasă Opinii/Analize Acesta este adevărul despre vizita Președintelui Franței în România!

Acesta este adevărul despre vizita Președintelui Franței în România!

62
DISTRIBUIȚI

 148317 – 27102017

 Laurențiu Rebega

12 ore de negocieri! Atât le-a luat miniștrilor europeni ai Muncii și Afacerilor Sociale ca să limiteze dreptul european privind libera circulație a lucrătorilor detașați. O bătălie din care România iese, din nou, perdantă! Macron câștigă pariul politic cu cetățenii săi, în vreme ce România își linge rănile. Sigur că discutăm despre poziții diferite de putere. Însă, rezerva cu care autoritățile românești au îngropat acest dosar este, cel puțin, păguboasă. România tace, în vreme ce Ungaria, Lituania, Letonia și Polonia au refuzat categoric să susțină propunerea, iar Irlanda, Marea Britanie și Croația s-au abținut.

Modificările pentru sectorul transportului rutier au fost un subiect de dispută permanentă cu țările din grupul de la Visegrad, dar și cu România, Spania și Portugalia. Mai nou, țara noastră pare să fi adoptat o politică extrem de discretă. Să fie de vină vizita președintelui francez, Emmanuel Macron, la Cotroceni?

După votul dat, România, Bulgaria, Slovacia și Cehia, care la început se opuneau modificărilor, au trecut în tabăra franceză, lucru sesizat și de cotidianul ”Le Monde”.

Franța a obținut ce a dorit – limitarea detașării la 12 luni, cu o prelungire maximă de șase luni, dar a cedat pe sectorul transportului rutier. Până la adoptarea unei reforme speciale pe sectorul transportului rutier, se va aplica, în continuare, directiva din 1996 referitoare la remunerarea lucrătorilor detașați.

Și totuși, care e adevărata miză a bătăliei în reforma acestei directivei? Ținând seama că, din totalul forței de muncă a Uniunii Europene, mai puțin de 1% sunt muncitori delegați, revizuirea are, în fapt, un scop mult mai profund. Ea transmite mesajul că, desființând sau îngrădind anumite drepturi legale, poți limita și circulația persoanelor în interiorul Uniunii Europene.

La București e liniște. Cu siguranță, nimeni nu are niciun interes să-și trâmbițeze eșecul. Romania are, legal, 46.000 de lucrători detașați în alte țări europene. Neoficial, cifra lor depășește 100.000 de persoane. Majoritatea lucrează în transporturi, construcții, turism și agricultură. Ei și firmele românești vor avea de pierdut. Modificările aduse nu vor desființa forța de muncă ieftină, ci o vor transforma într-una nedeclarată, iar muncitorii detașați vor pierde astfel și bruma de asigurări sociale pe care o aveau până acum. Textul este ambiguu și usor de reinterpretat, în toate sensurile. Devine tot mai evident, astfel, că acest compromis nu e altceva decât o, constrângere, o forțare a legii, în funcție de interesele fiecărei părți implicate. În demersul său declarat de a reforma Uniunea Europeană, Președintele Macron uzează mai degrabă de standarde duble faultând competiția pe piața unică. Protecționismul de piață are, acum, drumul liber…

În acest context, tactica României, este neperims de prudentă, preferând să-și asume, după caz, pagubele colaterale. Un lucru e cert, în reforma directivei lucrătorilor detașați, România adoptă politica struțului!

Și totuși, politica struțului cu capul în pământ nu a adus niciodată României vreun succes. Greșesc eu?

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here