Acasă Uncategorized Deva: Lungul drum al Orastiei

Deva: Lungul drum al Orastiei

DISTRIBUIȚI

100145 – 14042011 – Ideea amenajării Cetăţilor Dacice şi a zonei adiacente a apărut încă din 2000, când, printr-un plan de amenajare a teritoriului – URBANPROIECT a elaborat un plan de amenajare a Munţilor Orăştiei. Documentul poate fi considerat un sprijin pentru autorităţile locale pentru stabilirea unei strategii de dezvoltare durabilă a zonei, prin integrarea domeniului cultural în cel economic, social, ecologic, cu scopul conservării valorilor istorice și valorificarea lor în circuitul naţional şi internaţional. Încă din 2002, prin Hotărârea nr. 120, Consiliul Judeţean Hunedoara a aprobat încheierea unui parteneriat cu Muzeul Civilizaţiei Dacice

   şi Romane Deva şi Consiliul Local al Comunei Orăştioara de Sus, pentru integrarea în circuitul turistic mondial a cetăţilor dacice din Munţii Orăştiei, proiect cu finanțare prin Programul Operaţional Regional 2007-2013. Ulterior, Guvernul României a adoptat Hotărârea  nr. 811/2006 referitoare, printre altele, și la acest proiect. Iar în 2007, prin Hotărârea Guvernului României nr. 276/2007 proiectul a fost divizat în „Modernizare drum de acces pentru integrarea în circuitul turistic european a cetăţilor dacice din Munţii Orăştiei” și ”Lucrări de restaurare, prezervare şi valorificare a Cetăţii Sarmizegetusa”.

 Prin Hotărârea nr.109/2007 a Consiliului Judeţean Hunedoara a fost  aprobată documentaţia tehnico-economică pentru obiectivul de investiţii ”Modernizare drumuri de acces pentru integrarea în circuitul turistic european a Cetăţilor Dacice din Munţii Orăştiei”, elaborată de S.C. CONSILIER CONSTRUCT S.R.L. la solicitarea Ministerului Integrării Europene (MIE), entitate care gestiona la acea vreme gestionarea fondurilor europene.

MIE argumenta că, pentru a putea accesa şi asigura absorbţia fondurilor europene alocate României în calitate de viitor Stat Membru al Uniunii Europene, prin implementarea diferitelor Programe Operaţionale, între care se numără şi Programul Operaţional Regional 2007-2013 (POR), trebuie să existe un portofoliu de proiecte mature, cu studii tehnice şi detalii de execuţie corespunzătoare, pregătite de implementare la 1 ianuarie 2007. În acest scop, a fost pregătit un portofoliu de proiecte finanţabile prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, iar MIE, pentru a veni în sprijinul comunităților locale, a iniţiat subprogramul „Asistenţă tehnică pentru pregătirea portofoliului de proiecte, finanţabile prin Programul Operaţional Regional 2007-2013″, finanţat din bugetul propriu al instituţiei. Proiectele care vor beneficia de Asistentă Tehnică contribuie la realizarea obiectivelor Strategiei Naţionale de Dezvoltare Regională a Planului Naţional de Dezvoltare 2007-2013, privind diminuarea decalajelor de dezvoltare dintre regiunile şi zonele ţării, prin investiţii în diferite tipuri de infrastructură şi mediu de afaceri, investiţii care vor contribui la creşterea coeziunii economice şi sociale în România. Proiectele pregătite tehnic vor urma procesul de selecţie specific Fondurilor Structurale, în cadrul mecanismului de implementare a POR, care va deveni operaţional la cel mult 3 luni de la data aprobării acestuia de către Comisia Europeană.

Deşi lucrurile păreau că încep să meargă în direcția bună, abia în 2009 la Hunedoara se discută din nou despre finanțarea din bani europeni a proiectului ”Modernizare drumuri de acces pentru integrarea în circuitul turistic european a Cetăţilor Dacice din Munţii Orăştiei”, pentru care s-a solicitat finanțare de la Agenția de Dezvoltare Regională Vest prin POR 2007 – 2013, în sumă de 31.705.262 de lei.

Consiliul Județean Hunedoara a aprobat, prin Hotărârea nr. 22/ 2009, studiul de de fezabilitate, revizuit și actualizat pentru acest obiectiv de investiţii, iar prin hotărârea nr. 23/2009 a fost aprobat proiectul cu titlul „Modernizare drumuri de acces pentru integrarea în circuitul turistic european a cetăţilor Dacice din Munţii Orăştiei”, precum și cheltuielile legate de proiect din cadrul Programului Operaţional Regional 2007 – 2013. Cofinanţarea locală a aprobată pentru acest proiect, reprezentând 2% din valoarea costurilor eligibile, s-a ridicat la 635.000 de lei, în timp ce costurile neeligibile ale proiectului ce vor interveni pe parcursul implementării proiectului urmau să fie suportate din bugetul propriu al judeţului Hunedoara.

De asemenea, consilierii locali au votat pentru alocarea sumei de 31.014.343 de lei pentru acoperirea contribuţiei din fondurile structurale în cadrul proiectului, sumă ce va fi cheltuită în avans de către Consiliul Judeţean Hunedoara până la rambursarea cheltuielilor de către Autoritatea de Management, conform bugetului proiectului. Alte 5.945.169 de lei reprezentau contravaloarea TVA pentru cheltuielile neeligibile plătite din toate sursele de finanţare ale proiectului, respectiv fonduri publice (Fondul European de Dezvoltare Regională – FEDR şi de cofinanţare de la bugetul de stat) şi contribuţia proprie a beneficiarului, sumă ce va fi cheltuită în avans de către Consiliul Judeţean Hunedoara până la rambursarea prin bugetul de stat.

Proiectul a fost depus la ARD Vest în 17 iulie 2009 şi înregistrat conform unei înţelegeri cu directorul instituției Sorin Maxim, mai veche cunoştinţă a preşedintelui CJ Hunedoara, în 24 iulie 2009, după ce fuseseră înregistrate alte cereri de finanțare şi documentaţii pentru proiecte mult mai atrăgătoare. Printre acestea, ”Modernizare 668 B: Turmaş – Martineşti – Jeledinţi – Măgura, km 5+700 – 11+200”, ”Modernizare DJ 707: limită judeţ Arad – Căzăneşti – Vaţa de Jos(DN76), km 22+585 – 28+200 şi km 31+700 – 34+600”, ”Modernizare DJ 707 A: limită judeţ Arad – Pojoga – Sălciva Tisa – Grind (intersecţia cu DN68A), km 10+800 – 21+778” şi ”Modernizare DJ 687 E: Hunedoara – Teliucu Inferior – Ghelari – Bunila – Vadu Dobrii, km 18+130 – 29+200”, investiții care ar putea fi considerate importanţă mai redusă, prin comparație cu Cetăţile Dacice din Munţii Orăştiei”, vestigii aflate pe lista patrimoniului UNESCO.

 

Proiecte interesante, dar numai după criterii personale

 

Celelalte proiecte capătă însă o altă semnificație și devin mult mai interesante pentru Mircea Moloț și apropiații acestuia, în condiţiile în care vizează facilitarea accesului către zonele Lunca Cernii, Mărtineşti, Vaţa, unde se regăsesc proprietăţi imobiliare personale sau ale unor apropiați ai președintelui CJ Hunedoara.

De documentaţiile tehnice pentru proiectele prioritizate s-a ocupat firma PROCONS INVEST S.R.L, deținută de un fost angajat al Serviciului ”Tehnic” şi fost coleg de şcoală cu Gabriel Stan, soţul Antonelei Stan, şefa Serviciului dezvoltare regională şi integrare europeană (responsabilă cu proiectul vizând drumurile dacice). Accesul SC Procons Invest în aceste proiecte a fost facilitat de vicepreședintele CJ Hunedoara, Costel Avram.  În ceea ce privește aprobarea proiectului, abia în 2010 se face vorbire despre aprobarea proiectului, în raportul de activitate pentru anul respectiv prezentat consilierilor județeni de președintele Mircea Moloț

De ce a durat atât de mult pentru realizarea unui obiectiv care ar fi putut aduce beneficii nu numai județului, ci și turismului românesc, în general, greu de aflat?!

 Sursele noastre ne-au explicat că realizarea acestui proiect – „Modernizare drumuri de acces pentru integrarea în circuitul turistic european a Cetăţilor Dacice din Munţii Orăştiei” – nu aduce niciun beneficiu personal preşedintelui Consiliului Judeţean Hunedoara, lucru care l-a făcut mai puțin sensibil față de această zonă a județului. A desemnat-o în schimb pe  şefa Serviciului Dezvoltare Regională şi Integrare Europeană, Antonela Stan, să gestioneze activităţile legate de realizarea proiectului, dându-i de înțeles că proiectul va deveni cu adevărat interesant după semnarea contractului de grant. În acest context, Antonela Stan a considerat că alegerea cea mai potrivită pentru reactualizarea documentației tehnice a proiectului este chiar firma la care lucra soțul său, SC Sercotrans SRL, în pofida faptului că despre documentaţiile anterioare realizate de firma respectivă se afirma că sunt deficitare şi că proiectele în care a mai fost implicată au întârziat din cauza remedierii disfuncţiilor sesizate de către organismele de control. – www.promptmedia.ro

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.